اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام وزیر کشور:

پیک مهر سراسری شد / مسافران قطار کتاب می‌خوانند

خبرگزاری فارس: قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه طرح پیک مهر حدود دو سال به صورت آزمایشی در حال اجراست که در آینده‌ای نزدیک در کل کشور اجرا می‌شود، گفت: 10 هزار عنوان کتاب در این زمینه در اختیار سیستم حمل و نقل ریلی قرار می‌گیرد.

پیک مهر سراسری شد / مسافران قطار کتاب می‌خوانند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا افشار عصر امروز در همایش تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: کشور ما پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) است و نگاه امید و آرزوهای همه کشورهای اسلامی به سوی ایران متمرکز است که پرچمدار نهضت معنوی است.

وی با اشاره به مقاطع مختلف انقلاب اسلامی ایران تاکنون افزود: ملت ایران در مقابل هرگونه فشار و تحریم دشمنان علیه ایران ایستادگی کرده و همواره ادامه‌دهنده راه امام و شهداست.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: در چنین شرایطی که ایران به عنوان منطقه‌ای با نقش تعیین‌کننده در جهان اسلام دارد باید جامعه اسلامی ایران نیز زیبنده این جایگاه و در شأن دین مبین اسلام باشد.

وی با اشاره به معجزه پیامبر عظیم‌الشأن(ص) گفت: در اسلام، نخستین وحی الهی دستور به خواندن است و توصیه‌های مکرر به علم‌آموزی و مطالعه شده که این نشان‌دهنده جایگاه والای مطالعه و علم‌آموزی نزد اسلام است اما وضعیت فعلی کتاب‌خوانی در کشور ما مناسب نیست و فعلاً به جایگاه زیبنده اسلام نرسیده‌ایم.

مرتکبان جرایم اکثراً افراد بی‌سواد هستند

افشار در ادامه تصریح کرد: نگاهی به آمارهای جرایم فساد اخلاقی عمدتاً گواه از این حقیقت دارند که افرادی که مرتکب چنین جرایمی می‌شوند اکثراً از افراد کم‌سواد و بی‌سواد است و این نشان‌دهنده تاثیر مطالعه در بهبود اوضاع اجتماعی و سعادتمندی جامعه و تحکیم خانواده‌هاست.

وی با اشاره به کمبود فضا و مدیریت نرم‌افزاری در راستای مدیریت فضاهای موجود به صورت مطلوب‌تر گفت: باید توجه و دقت ویژه‌ای در مدیریت فضاها و امکانات موجود در راستای هم‌افزایی فرهنگی اتخاذ شود و یکی از عمده‌ترین مکان‌ها مربوط به سکونتگاه‌های غیر رسمی است و در چنین مکان‌هایی باید فعالیت بیشتری نسبت به سایر فضاها انجام شود تا کتاب در دسترس مردم باشد و در عین حال لازم است کتاب با نگارشی که فرد را به مطالعه علاقمند بکند تدوین شود.

وی با اشاره به فرمایش و خواست مقام معظم رهبری در خصوص افزایش میزان و امکان دسترسی به کتاب در فرصت‌های انتظار مردم و اوقات بیکاری گفت: خوشبختانه طرح پیک مهر حدود دو سال به صورت آزمایشی در بخشی از جامعه در حال اجراست که در آینده‌ای نزدیک در کل کشور اجرا خواهد شد.

قائم مقام وزیر کشور در خصوص طرح پیک مهر گفت: این طرح با پشتیبانی وزارت کشور و توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مدیریت و اجرا می‌شود که یکی از مناسب‌ترین روش‌ها در راستای استفاده بهینه از وقت‌های تلف شده و در انتظار مردم مثل صف‌های مطب‌ها، بیمارستان‌ها و ایستگاه‌ها به شمار می‌رود.

وی محتوای خلاصه شده در قالب داستانک‌ها در قطع کتاب‌های کوچک را از عمده‌ترین ویژگی‌های منابع استفاده شده در این طرح عنوان کرد.

مسافران قطار کتاب می‌خوانند

افشار سیستم حمل و نقل کشور را یکی از بسترهای مناسب اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 25 میلیون مسافر در طول سال از طریق سیستم حمل و نقل ریلی مسافرت می‌کنند که 10 هزار نقر در یک لحظه در سطح کشور از طریق این سامانه در حال جابه‌جایی است از این رو با ورود 10 هزار کتاب به سیستم حمل و نقل ریلی کشوری خواهیم توانست نتایج ارزنده‌ای در جهت دسترس‌پذیری بیشتر مردم به کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی را شاهد باشیم.

حسن خدایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به فعالیت‌های انجام یافته در طول بیستمین دوره هفته کتاب در کتابخانه‌ها گفت: خوشبختانه در آستانه هفته کتاب بازگشایی کتابخانه‌های عمومی مناطق زلزله‌زده اهر و ورزقان بازگشایی مجدد و نیز کتابخانه‌های سیه‌رود، کُشکسرای و علامه جعفری تبریز افتتاح شده و بهره‌برداری رسید.

وی همچنین برگزاری همایش مشترک شوراهای اسلامی، نشست بررسی و معرفی کتاب شرح اسم با حضور مؤلف، برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی، برپایی نمایشگاه تازه‌های کتاب در کتابخانه‌ها و عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان را از عمده‌ترین فعالیت‌های انجام یافته در کتابخانه در بیستمین دوره هفته کتاب عنوان کرد.

وی وجود کتابخانه‌های شاخصی همچون کتابخانه مرکزی تبریز، کتابخانه تربیت و اولین کتابخانه‌های تاسیس شده کشور در تبریز را نشان‌دهنده غنای فرهنگی و دیرینه اهتمام ویژه این منطقه به مقوله کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

انتهای پیام/آ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول