اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری:

میرزا کوچک قطعه‌ای از چارچوب تمدن ایرانی ‌اسلامی است

خبرگزاری فارس: معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری گفت: میرزا کوچک جنگلی یکی از قطعه‌های مهم چارچوب تمدن ایرانی‌ اسلامی است.

میرزا کوچک قطعه‌ای از چارچوب تمدن ایرانی ‌اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زیباکنار، محمد شیخان در نخستین کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی در تالار جام‌جم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ثمره مجاهدت‌های عالمان راستینی است که بر مبنای تکلیف دینی و بر سیره انبیا و اولیای الهی، علیه ظلم و جور قیام کرده‌اند، اظهار کرد: نهاد روحانیت از صدر تا ذیل، از مراجع عظام تقلید تا واعظان و طلاب علوم دینی، در مبارزه با مظاهر استعمار و استکبار، بر فراخور استعداد و موقعیت خویش همواره فعال و اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه شهید میرزا کوچک جنگلی، از جمله این عالمان است، افزود: عالمی که اگرچه در مرتبه اجتهاد و مرجعیت قرار نداشت، اما با نگاهی دینی نهضت جنگل را سامان داد و تشکیلات سیاسی نهضت هم با نام هیئت اتحاد اسلام، نمونه موفقی از حکومت‌داری عالمان دینی و سیاسیون مذهبی را ثبت تاریخ کرد.

رئیس کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی ادامه داد: میرزای شهید، با عده و عُده کم، مسیر مبارزه را در پیش گرفت. رخت و لباس روحانیت را با کسوت جهاد عوض کرد و نه تنها با اشغالگران خارجی به مبارزه برخاست که پس از پیروزی موقت به تنظیم امور مردم آن خطه نیز همت گماشت.

این مسئول تصریح کرد: میرزا، نمونه‌ای از آرمان‌خواهانی است که در اندیشه توقف نکرده‌اند، بلکه در عرصه عمل، برای تحقق آرمان‌هایشان کوشیده‌اند.

وی با بیان اینکه نکته مهم آن که میرزا با وجود تجربه، در عرصه عمل هم از آرمان‌هایش دست نکشید، اذعان کرد: از همین رو برخلاف بسیاری از همراهانش که شیفته تئوری‌های مارکسیستی شده‌ بودند، در مقابل تبدیل گیلان و بالتبع ایران، به یکی از اقمار اتحاد جماهیر شوروی مقاومت کرد و تسلیم اراده مسکو نشد.

شیخان ادامه داد: میرزا الگویی از مجاهدان معتقد به اسلام و حافظان این مرز و بوم است و هر چند اندک اما به طور موفق الگویی از حکومت‌داری مذهبیون را در دوره هرج و مرج و اشغال در منطقه گیلان به اجرا درآورد و منطقه‌ای که تحت تبلیغات دروغین گروه‌های مارکسیستی قرار داشت، با اتکا به یک تشکل دینی سیاسی در مدت کوتاهی به خوبی اداره شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به چنین الگویی، لازم است اندیشه‌های وی را مورد بازشناسی قرار داده و نسل امروز را با ابعاد مختلف آن آشنا کرد، میرزا کوچک را باید یکی از قطعات مهم چارچوبی از تمدن ایرانی‌ اسلامی دانست که برای احیای حکومت اسلامی مورد نظر ائمه شیعه (ع) تلاش می‌کرد.

این مسئول، با تاکید بر اینکه میرزا، نیاز و ضرورت زمانه ماست، ادامه داد: میرزا با تکیه برآموزه‌های دینی، دو عنصر استقلال و آزادی را همواره نصب‌العین خود قرار داد و در دفاع از این دو عنصر، هیچ‌گاه با مستبدان و استعمارگران سرآشتی نداشت.

وی تصریح کرد: با داشتن چنین ویژگی‌هایی، بزرگداشت شهید میرزا کوچک جنگلی، پاسداشت اندیشه دینی در حوزه سیاست و حکومت است.

شیخان با اشاره به اینکه طُرفه آن که میرزا مانند مولا و مقتدایش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سر بریده شد که ستمگران تاریخ همگی بر یک نَهج رفتار می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه میرزا در 11 آذر‌ماه به شهادت رسیده و امسال سالگرد شهادت وی با ماه محرم مصادف شده، به نوعی بزرگداشت این شخصیت بزرگ در امتداد بزرگداشت قیام سیدالشهدا، حضرت امام حسین(ع) است.

وی درباره ضرورت‌های برگزاری نخستین کنگره ملی میرزا گفت: بازشناسی مفاخر و وارد کردن ویژگی‌های برجسته آنها در زندگی امروز و مدل‌سازی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی، ضرورت بازخوانی خصوصیات میرزا و نهضت جنگل به منظور هویت بخشی به جامعه فعلی، تثبیت و تبیین نقش شهید میرزا یونس در استقلال و آزادیخواهی همراه با دین‌داری، تثبت اندیشه و ماندگار پیوند وطن‌خواهی، اسلام‌مداری و بازخوانی تاریخی و اسنادی شخصیتی سیاستمدار و دین‌دار در مسیر آزادیخواهی از جمله ضرورت‌های برگزاری کنگره است.

معاون ارتباطات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری کنگره ملی خاطرنشان کرد: تبیین نقش بیداری اسلامی در دوره استعمار خارجی و استبداد داخلی در عصر نهضت جنگل، تقویت روحیه خودباوری و اعتقادات دینی در بین جوانان این مرز و بوم بر مبنای بازخوانی رشادت‌های میرزا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از مهم‌ترین اهداف برگزاری کنگره دانست.

وی، بازشناسی نقش روحانیت مبارز در نهضت‌ ضداستعماری قیام جنگل با بهره‌مندی از اساتید حوزه و دانشگاه، بازشناسی و معرفی شخصیت‌های انقلابی و مبارز کشورمان به نسل‌های جوان، نگاه معرفت شناسانه و سیاسی‌ اجتماعی به عملکرد نهضت جنگل در اتحاد اسلامی و تطبیق زمانی و بهره‌گیری و عبرت تاریخی از عملکرد آن روز میرزا و یارانش را نیز از دیگر اهداف آن برشمرد.

شیخان تعمیم و تسری غرور ملی، سربلندی و استقلال خواهی، معرفی و شناساندن هر چه بیشتر و بهتر ابعاد شخصیتی و رفتاری میرزا و تعمیم اندیشه استعمار ستیزی و استبداد ستیز را نیز از اهداف دیگر نخستین کنگره ملی میرزا برشمرد.

انتهای پیام/2300/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول