اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور محمود احمدی‌نژاد

پروژه احیای مستقیم سبا در فولاد مبارکه به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیر توسعه آهن سازی شرکت فولاد مبارکه گفت: پروژه احیا مستقیم سبا نیز یکی از سه پروژه‌ای است که با حضور محمود احمدی‌نژاد افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه احیای مستقیم سبا در فولاد مبارکه به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احمد سعید‌بخش پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه فردا (سه‌شنبه) پروژه‌های توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته فولاد مبارکه به دست رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: هم‌زمان با افتتاح دو پلنت تولید اکسیژن ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا،‌ پروژه احیای مستقیم سبا نیز یکی از سه پروژه‌ای است که با حضور محمود احمدی‌نژاد افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه طرح اولیه واحد فولادسازی و نورد گرم پیوسته (سبا) شامل یک واحد فولادساز، یک دستگاه ماشین ریخته گری تختال نازک تک شاخه، یک واحد کوره تونلی و خط نورد با شش قفسه به انضمام واحدهای جانبی و تأسیسات مورد نیاز در بهمن ماه 1381 راه‌اندازی شد، افزود: اما به دلیل مشکلات تأمین مواد اولیه به ویژه آهن اسفنجی، آهن قراضه و پاره‌ای مشکلات دیگر، ناشی از اجرای ناقص واحد به ظرفیت اسمی نرسید.

مدیر توسعه آهن سازی شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: پس از الحاق این واحد به شرکت فولاد مبارکه اصفهان، برای تداوم حیات اقتصادی، بهبود شاخ‌های فنی، افزایش بهر وری و کاهش هزینه‌ای تولیدی در قالب یک قرارداد EPC و از طریق مناقصه احداث مگا مدول احیای مستقیم به ظرفیت « 1.5 میلیون تن آهن اسفنجی در سال» به روش میدرکس را به مشارکت شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات MMTE انرژی گستر نصیر NICC شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان مجتمع فولاد TUKA واگذار کرد.

وی یادآور شد: این روش مجموعه‌ای از فعل و انفعالات شیمیایی بین هیدروژن و مونواکسید کربن با اکسید آهن است که در نتیجه آهن فلزی تولید می‌شود.

سعیدبخش ادامه داد: در این روش اکسید آهن به شکل گندله (تولید شده در واحد گندله سازی) از واحد انباشت و برداشت و از طریق نوار نقاله‌ها و سیلوهای ذخیره به بالای کوره منتقل و سپس شارژ کوره می شود.

وی با بیان اینکه گندله پس از عبور از مناطق مختلف کوره، احیا و از زیر کوره تخلیه می‌شود، گفت: گندله احیا شده که از این پس آهن اسفنجی نامیده می‌شود، توسط نوار نقاله به سیلوهای ذخیره محصول منتقل و پس از سرند شدن، آماده حمل به واحد ذوب و گاز احیا توسط ریفورمینگ گاز طبیعی در داخل ریفورمر ایجاد و به داخل کوره احیا تزریق می‌شود.

به گزارش فارس، عملیات اجرایی این طرح در تاریخ بهمن ماه سال 86 در زمینی به مساحت 10 هکتار در 60 کیلومتری غرب اصفهان - مجتمع فولاد سبا با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 754 میلیارد ریال آغاز شده و در آبان ماه سال جاری آماده بهره‌برداری شده است.

با بهره‌برداری از این طرح برای بیش از  700  نفر از جوانان این مرز و بوم شغل ایجاد می‌شود و  از سوی دیگر برای تحقق اهداف بومی سازی و تاکید مجتمع فولاد مبارکه مبنی بر استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و بکارگیری نیروهای ایرانی، قرارداد به نحوی تنظیم می‌شود که هم اکنون بالغ بر 17 هزار تن معادل 84 درصد وزنی تجهیزات در داخل کشور و به دست صنعتگران ایرانی ساخته شده است.

همچنین تأسیسات جانبی این طرح با سرمایه‌گذاری 560 میلیارد ریال در تاریخ‌ شهریور ماه سال جاری به پایان رسیده است که بدین ترتیب سرمایه‌گذاری کل طرح بالغ بر 2 هزار و 314 میلیارد ریال می‌شود.

در اجرای طرح اصلی و پروژه‌های مربوطه پیمانکاران متعدد ایرانی مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول