اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین خبر داد

افزایش اماکن فرهنگی و کتابخانه‌های قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: یک مجموعه بزرگ فرهنگی با چهار هزار و 200 متر مربع زیربنا و دو طبقه ویژه کتابخانه و سالن قرائت‌خانه در خیابان دانشگاه قزوین در حال احداث است.

افزایش اماکن فرهنگی و کتابخانه‌های قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سعید وزیری‌نژاد در مراسم تقدیر از 40 نفر از کتابداران و کتابخوانان فعال سازمان فرهنگی ورزشی ضمن تشکر از کتابداران و کتابخوانان برتر اظهار کرد: نحوه جامعه‌پذیری و نوع علاقه‌مندی جوانان به شیوه‌های جذاب‌تر مطالعه یکی از برنامه‌های اصلی سازمان بوده و کمک به افراد برای آگاهی بیشتر و رشد روز افزون فضای علمی جامعه بسیار ارزشمند و مهم‌ترین مؤلفه در زندگی انسان است.

این مسئول مهم‌ترین تهدید در حوزه کتابخانه و قرائت‌خانه‌ها را ارتقای ظرفیت و توسعه روز افزون دانشگاه‌های مختلف کشور دانست و با بیان اینکه بخش شاخصی از فضای قرائت‌خانه‌ها به کسانی اختصاص دارد که برای کنکور آماده شده و یا قصد گذراندن امتحانات پایان ترم دانشگاه را دارند، افزود: ضروری است با آینده‌نگری و توجه به تأثیر تکنولوژی بر روند علم‌آموزی جامعه، راه حل مناسبی اتخاذ شود و در این خصوص دغدغه‌های بسیاری وجود دارد از جمله اینکه چه اقداماتی برای جذب بیشتر مخاطبان در کتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌ها صورت بگیرد.

وزیری‌نژاد تصریح کرد: شیوه‌های نوین باید به نحوی در اختیار کتابخانه‌ها قرار گیرد تا موجب جذب بیشتر مخاطبان شود و رسالت کتابخانه‌ها در ارتقای خدمات و فعالیت‌های مربوط در سطح جامعه خلاصه می‌شود و با اقدامات مختلفی مانند برگزاری مسابقات مختلف و انتخاب کتابخانه‌های نمونه در سطح شهر زمینه مناسب برای جذب بیشتر مخاطبان فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سطح سرانه مطالعه در شهر قزوین 17 دقیقه در روز است گفت: این حوزه نیازمند توجه بیشتر و برنامه‌ریزی است و مسئولان کتابخانه‌ها باید در زمینه برگزاری شیوه‌های ترویج مطالعه در نوجوانان و جوانان با پیشنهادات و ارائه طرح‌های بیشتری به رونق این امر مهم کمک کنند و همچنین با درک نیازهای امروزی نوجوانان و جوانان تجدید نظر اساسی در بحث کتاب و کتابخوانی صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین اضافه کرد: با توجه به اینکه دنیا به سمت تبدیل شدن به یک دهکده جهانی در حرکت است و جوانان نیز در معرض تهدید و فرصت‌های جهانی هستند و از سویی ابزارهای صوتی و تصویری بر ابزارهای حوزه مکتوب غلبه کرده و بر این اساس کتاب و کتابخوانی باید در سر لوحه امور قرار گیرد.

وی یادآور شد: ایرانیان از گذشته تا به امروز نقش مؤثری در راستای افزایش سطح علم و آگاهی دنیا داشته‌اند و اکنون شاهد یک نهضت علمی در کشور هستیم و روند سفارش مقالات ISI که در مجلات معتبر جهانی ثبت می‌شود و ورود دانشجویان خارجی به کشور برای تدریس بسیار مطلوب است.

وزیری‌نژاد تأکید کرد: یکی دیگر از تهدیدات به حوزه کتاب و کتابخوانی نداشتن پول برای خرید کتاب توسط خانواده و ثبت نام نکردن فرزندان در کلاس‌های آموزشی است و به همین دلیل خانواده و به ویژه دانشگاه‌ها در جذب بیشتر مخاطبان به حوزه کتاب و کتابخوانی و برنامه‌ریزی برای تأسیس کتابخانه ملی کودکان نقش بسزایی دارند چراکه ابزار صوتی، تصویری و خرید کتاب را به بهترین وجه در سبد خانوار قرار خواهند داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان به لحاظ توسعه مراکز و کتابخانه‌ها خدمات خوبی ارائه کرده است، افزود: یک مجموعه بزرگ فرهنگی با چهار هزار و 200 متر مربع زیربنا و دو طبقه ویژه کتابخانه و سالن قرائت‌خانه در خیابان دانشگاه در حال احداث است و در خیابان راه‌آهن نیز یک فرهنگسرا با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان خریداری شد که یک طبقه آن اختصاص به کتابخانه دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: باید کمیته‌های راهبری و جلسات ماهانه بین مسئولان مراکز و کتابخانه‌ها تشکیل شود تا نقاط ضعف و مثبت خود را بهتر شناخته و بررسی کنیم جایگاه کتابخانه محلات در طرح‌ها کجاست و در زمینه توسعه و تقویت آن تلاش کنیم همچنین در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و استفاده بهینه از زمان به ویژه در مدارس با آموزش و پرورش همکاری بیشتری صورت گیرد.

وزیری‌نژاد تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که شهروندان به نحوه زندگی در شهر، مباحث دینی و مذهبی آگاه‌تر باشند و هر اندازه جامعه به حقوق خود آشنا شود، ایمن و با نشاط‌تر خواهد بود، همان جامعه‌ای که به نام مدینه النبی از آن یاد می‌شود و اخلاق، محور اصلی تمام اعضای جامعه است و بحث کتاب و کتابخوانی و توسعه علم و دانش در میان شهروندان نقش اصلی دارد.

گفتنی است؛ چهار هزار و 428 نفر اعضای فعال کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی سازمان هستند و در هر ماه 12 هزار نفر به کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی این سازمان مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/2667/ب/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول