اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

استحصال یک میلیون تن خرما در کشور / تولید 12 هزار تن قند مایع خرما

خبرگزاری فارس: معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه هم‌اکنون یک میلیون تن خرما در کشور استحصال می‌شود، گفت: ظرفیت بزرگ‌ترین کارخانه تولید قند مایع خرمای کشور تا 35 هزار تن قابل افزایش است.

استحصال یک میلیون تن خرما در کشور / تولید 12 هزار تن قند مایع خرما

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدرحیم سجادی صبح امروز در حاشیه بازدید از شرکت شهد باب پارس بزرگ‌ترین کارخانه تولید قند مایع خرمای دنیا در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در ابتدای گشایش این واحد در آذربایجان‌شرقی عده‌ای می‌گفتند این طرح به دلیل دوری از مرکز تولید خرما در جنوب کشور توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: بعد از راه‌اندازی این مجموعه، این نظر رنگ باخته و ثابت شد که در آذربایجان‌شرقی در موقع فرآوری محصول که عمدتاً به فصل سرد سال ختم می‌شود به دلیل سردسیری منطقه نیازی به پرداخت هزینه سردخانه نبوده و نزدیکی به بازارهای اروپا، آسیای میانه، ترکیه و عراق نیز در بالا بردن توجیه اقتصادی آن نقش فراوان داشته است.

وی با بیان اینکه اگر نمایندگی شرکت بتواند در مناطق تولید خرما در جنوب کشور، محصول خرما را بدون واسطه و از خود تولیدکننده خریداری کند سود به دست آمده با حذف واسطه‌گر به جیب کشاورزان و کارخانه وارد می‌شود، افزود: همچنین می‌توان از این طریق از سالم بودن محصول اطمینان حاصل کرده و محصول فرآوری شده سالم، کنترل شده و با کیفیت بالا به بازار ارائه کرد.

سجادی با بیان اینکه هم‌اینک یک میلیون تن خرما در کشور استحصال می‌شود، افزود: با افزایش ظرفیت این کارخانه می‌توان سالانه 35 هزار تن خرمای درجه سه و چهار را به قند مایع خرما، کنستانتره خرما، بلوک مکمل خوراک دام مخصوص گاوهای شیری، پرواری، گوسفند و بز و همچنین بلوک مکمل خوراک اسب تبدیل کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی نیز در این بازدید با اشاره به ظرفیت 12 هزار تنی این کارخانه افزود: ظرفیت بزرگ‌ترین کارخانه تولید قند مایع خرمای کشور تا 35 هزار تن قابل افزایش است.

مسعود محمدیان با بیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در جهان محسوب می‌شود، گفت: توسعه صنایع تبدیلی در تولید و صدور خرما می‌تواند در توسعه کمی و کیفی این محصول نقش اساسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در صنعت خرما و حمایت از نخل‌داران کشور می‌توانیم به توسعه کمی و کیفی این محصول دست پیدا کنیم، افزود: خرما اگر چه محصول تولیدی استان نیست ولی توانستیم با طرح مطالعاتی کارشناسان و همت سرمایه‌گذاران استانی با ایجاد بزرگ‌ترین واحد فرآوری خرمای دنیا از دور ریخته شدن خرمای درجه سه و چهار در استان‌های جنوبی کشور ممانعت کنیم.

محمدیان با اشاره به اینکه اصلاح الگوی مصرف در بخش خرما با توسعه واحدهای تبدیلی و تکمیلی می‌تواند عملیاتی شود، افزود‌: شهد خرما می‌تواند به جای قند در نوشابه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/60002‌/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول