اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار همدان:

پژوهشگران از انجام کارهای کتابخانه‌ای و تکراری خودداری کنند

خبرگزاری فارس: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار همدان گفت: پژوهشگران از انجام کارهای کتابخانه‌ای و تکراری خودداری کنند چرا که نیاز روز جامعه امروز پژوهش‌های کارآمد و کاربردی است.

پژوهشگران از انجام کارهای کتابخانه‌ای و تکراری خودداری کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کریم مطهری‌مؤید ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از آغاز سیزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و جشنواره تجلیل از پژوهشگران فناوران برتر و دهمین جشنواره ملی ایده‌های برتر خبر داد و افزود: فرهنگ تحقیق و پژوهش را در جامعه باید جا انداخت و بر مبنای تحقیق و پژوهش پیش برد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اقدامات پژوهش‌محور یادآور شد: رهبری تحقیق کردن را مجاهدت مستمر علمی دانستند و بر تولید علم و تبدیل علم به ثروت تأکید کرده‌اند.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار همدان با بیان اینکه پژوهشگران از انجام کارهای کتابخانه‌ای و تکراری خودداری کنند، افزود: در جامعه امروز تحقیقی کارآمد و کاربردی است که بر اساس نیازهای استانی و کشوری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه نیز تأکید زیادی بر تولید علم و آموزش شده است، افزود: نیم تا سه درصد تولیدات داخلی به امر پژوهش و تحقیق اختصاص یافته که دستگاه‌های اجرایی باید نیم درصد از اعتبارات جاری و مقداری از بودجه عمرانی خود را در زمینه تحقیق و پژوهش هزینه کنند که ما نیز بر کاربردی بودن تحقیقات تأکید داریم.

مطهری‌مؤید بیان داشت: در برنامه پنجم تأکیدات زیادی بر حمایت از پژوهش‌های تقاضا محور شده است و حمایت‌های مالی از پایان‌نامه‌های دانشجویی ذکر شده است.

 

وی بیان داشت: کارشناسان مربوطه پایان‌نامه‌های کاربردی را بررسی می‌کنند تا با حمایت دستگاه‌ها کارها را انجام دهند اما دانشجویان نیز ملزم به ارائه پایان‌نامه‌های کاربردی هستند.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار همدان ادامه داد: با توجه به سند آمایشی که در استان داریم، به دنبال این هستیم که رویکرد ما دانش‌محور و توسعه کارهای تحقیقاتی باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی بر اساس توسعه استان طرح‌هایی برای پژوهش معرفی کرده‌اند، اظهار کرد: بر این مبنا 439 عنوان پژوهش به استانداری اعلام شد که این امر در حال بررسی و نیازسنجی است.

مطهری‌مؤید با بیان اینکه اعتبارات پژوهشی استان را هدفمند می‌کنیم، گفت: از این پس طرح‌های پژوهشی نیازسنجی می‌شود و در صورت تأیید در کارگروهی بررسی می‌شود و آن دستگاه باید اعتبارات را هزینه کند.

وی با بیان اینکه 30 شرکت دانش‌بنیان خصوصی در همدان در حال فعالیت است، افزود: از ابتدای سال 2012 تاکنون کشور ایران با 23 هزار و 673 مقاله علمی و پژوهش علمی رتبه 16 را در دنیا دارد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار همدان با اشاره به سهم ایران در تولید علم در جهان یادآور شد: کشور ما در سال 91، حدود 2 درصد تولید علم در جهان را دارد که این مورد در سال 89، یک درصد بود.

وی به سهم تولید علم استان همدان در کشور اشاره کرد و گفت: در فعالیت‌های تحقیق و توسعه در سال 87، تعداد کارگاه‌های کشور 2 هزار و 112 مورد بود که استان همدان 20 کارگاه داشته است که 9 درصد کشور است.

مطهری‌مؤید تعداد محققان تمام وقت در کشور را 22 هزار و 985 نفر عنوان کرد و افزود: این مورد در همدان 180نفر بوده که هفت درصد کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: تعداد پروژه‌های تحقیقاتی، کاربردی توسعه‌ای در کشور 60 هزار و 787 مورد بود که این میزان در استان 685 مورد است که 1.1 درصد را شامل می‌شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار همدان با بیان اینکه تعداد پروژه‌های خاتمه یافته همدان 0.8 درصد است، افزود: طرح‌های در دست اقدام 1.4 درصد و کنفرانس‌های داخلی 1.4 درصد از سهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره معرفی پژوهشگران برتر 53 نفر از محققان استانی برگزیده می‌شوند که این تعداد هم از افراد دانشگاهی و هم از 28 دستگاه اجرایی انتخاب شده‌اند.

مطهری‌مؤید یادآور شد: در هفته پژوهش کمیته فناوران 17 نفر از مخترعان و پژوهشگران استان را معرفی کرده و همچنین 2 منتخب برتر استانی آیت‌الله عندلیب‌زاده استاد نسب‌شناسی و سردار جعفر مظاهری، محقق هشت سال دفاع مقدس در این جشنواره معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: از 30 دستگاه اجرایی استان برنامه‌های هفته پژوهش دریافت شده که 310 برنامه اخذ شده که 100 مورد آن در سطح شهرستان‌ها است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار همدان در سخنان خود با بیان اینکه 28 دستگاه در نمایشگاه هفته پژوهش حضور می‌یابند، افزود: در این نمایشگاه 70 مخترع نیز اختراعات خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/89003/ر/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول