اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط میراث فرهنگی کاشان

محوطه باستانی سیلک، سایت موزه می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از اتمام طراحی سایت موزه محوطه باستانی سیلک کاشان خبر داد.

محوطه باستانی سیلک، سایت موزه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، حسین یزدان‌مهر اظهار داشت: طراحی سایت موزه و حریم منظره‌ای محوطه باستانی سیلک بر اساس مصوبه شماره سوم سفر دوم ریاست محترم جمهوری به استان اصفهان تصویب شد و طی قراردادی با عنوان «پروژه مطالعات سایت موزه منظره‌های فرهنگی سیلک» اقداماتی برای مرمت محیطی و توسعه گردشگری توسط دانشگاه تهران صورت پذیرفت.

به گفته وی، طراحی سایت موزه و حریم منظری و توسعه گردشگری محوطه باستانی سیلک با هزینه‌ای حدود دو میلیارد و 200 میلیون ریال توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و با همکاری دانشگاه تهران بر اساس مطالعات دقیق باستان‌شناسی و داده‌های ماهواره‌ای انجام و به تصویب کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان رسید.

وی افزود: طراحی منظره‌های فرهنگی در قالب سایت موزه علاوه بر تأمین نگرش‌های حفاظتی و مرمتی آثار در بستر حقیقی‌شان زمینه حفاظت توأمان عوامل زیستی و طبیعی در برگیرنده آثار تاریخی را فراهم آورده و گردشگران نیز می‌توانند واقعیت‌های فرهنگی را به طور ملموس درک کنند.

به گفته وی، از طرف دیگر با ایجاد سایت موزه گردشگران می‌توانند با نحوه فعالیت باستان‌شناسان از حفاری تا مرمت آثار با کار متخصصان این امر و حفاظت از محوطه‌های تاریخی آشنا شوند.

وی متذکر شد: در این طرح همه زیرساخت‌های گردشگری و حفاظتی مورد نیاز شامل مسیرهای ویژه گردشگری، ساختمان‌های اداری و حفاظتی، آزمایشگاه مرمت و باستان‌شناسی، نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی طراحی شده است.

این اثر با ارزش تاریخی شامل دو تپه شمالی و جنوبی و گورستان‌های «الف» و «ب» در سال 1310  به شماره 38 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/2406/خ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول