اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک فعال فرهنگی:

بازار سوغات فعلی زیارت نسبتی با فضای معنوی مشهد ندارد

خبرگزاری فارس: یک فعال فرهنگی گفت: آنچه در بازار فعلی سوغات مشهد رواج دارد، نسبتی با فضای معنوی این شهر ندارد.

بازار سوغات فعلی زیارت نسبتی با فضای معنوی مشهد ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زیارت،  مهدی یک‌پسر با اشاره به ضرورت آغاز کار عملیاتی برای احیای سوغات فرهنگی پیشین و ایجاد سوغات فرهنگی مناسب زیارت امام رضا(ع)، بر تسریع در این امر تاکید کرد.

یک‌پسر با اشاره به تاکید دین اسلام به هدیه دادن و سوغات زیارتی و تاکید بر ضرورت احیای سنت گذشته در امر سوغات زیارت اظهار کرد: در این حوزه، باید برای دو گروه کودک و جوان که هم‌اکنون خیل عظیمی از زائران امام رضا(ع) را در قالب اردوها و هیئت در برمی‌گیرند، چاره‌ای اندیشیده شده و در خرید سوغات از سوی این گروه‌ها باید دقت شود تا محصولاتی که به‌ این منظور آماده شده، دارای بار فرهنگی باشد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی رواق مهرآرا گفت: با توجه به نتایج تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در پروژه پژوهشی با عنوان «مطالعه و بررسی سوغات فرهنگی زائران رضوی» که در قالب طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)، توسط مؤسسه مذکور انجام شده، پیشنهادات راهبردی در 4 بخش ارائه شده که شامل فعال کردن و حمایت از بخش خصوصی با اجرای بازارهای حمایتی برای پژوهش، تولید و توزیع سوغات فرهنگی، شناخت وضعیت موجود مخاطبان و علاقه‌مندی‌های آنان، شناخت ابزار و توانمندی‌های موجود در عرصه تولید برای جذابیت و قابل رقابت بودن هر چه بیشتر محصول، فراهم کردن عرصه از سوی دولت به ویژه ایجاد مکان‌هایی در مسیرهای منتهی به حرم و قرار دادن آن در اختیار تولیدکنندگان برای عرضه محصولات و تاکید بر عدم حضور مستقیم دولت در حوزه اجرا است.

مشاور طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) عنوان کرد: برای افزایش هر چه بیشتر بهره‌های معنوی زیارت امام رضا(ع)، بهتر است فضاسازی در اطراف حرم به گونه‌ای باشد که زائر به آرامی از سوی حرم به سمت شهر هدایت شود که بهترین راهکار در این حوزه می‌تواند ایجاد بازارهای فرهنگ در درگاه‌های خروجی حرم مطهر برای ایجاد و تعمیق حال و هوای روحانی در میان زائران باشد که متأسفانه علیرغم تاکید رهبر معظم انقلاب این مهم صورت نگرفته است.

این فعال فرهنگی، هنری با تاکید بر ضرورت احیای نمادهای موجود و تولید نمادهای جدید به عنوان سوغات گفت: در این راستا، ایجاد مرکزی برای دریافت، جمع‌آوری و ساماندهی ایده‌ها در این حوزه و کمک به تولید انبوه که در نوع خود یک فناوری فرهنگی به شمار می‌رود، می‌تواند پاسخ مناسبی به نیازهای موجود در این عرصه باشد.

انتهای پیام/70003/و/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول