اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

حوزه، فرهنگ اصیل اسلامی را ترویج کند / برخی ایرانیت و ناسیونالسیم را ترویج می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وظیفه حوزه است که راهی پیدا کند تا فرهنگ اصیل اسلامی در مراکز دانشگاهی رواج یابد.

حوزه، فرهنگ اصیل اسلامی را ترویج کند / برخی ایرانیت و ناسیونالسیم را ترویج می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح ‌یزدی پیش از ظهر امروز در همایش تعلیم و تربیت اسلامی که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به تعلیم و تربیت ارزش‌ها اظهار کرد: تعلیم و تربیت برای همه موجودات حتی گیاهان صدق می‌کند ولی در انسان زمینه‌ای برای انتخاب صحیح در حوزه تعلیم و تربیت فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: مربی در زمینه تعلیم و تربیت باید شرایط انتخاب را فراهم کند تا اراده انسان به سمت صحیح هدایت شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تربیت ارزش‌ها گفت: برخی افراد تربیت ارزش‌ها را وسیع‌تر از اخلاق مطرح کرده و برخی دیگر دایره تربیت ارزش‌ها را تنگ‌تر انتخاب کرده و تنها به اخلاق مذهبی اکتفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دیگر دارای گرایش‌های پوزیتیویسمی در زمینه تربیت ارزش‌ها هستند و به این امر معتقدند که ارزش‌ها نسبی هستند ولی برخی دیگر ارزش‌ها را ثابت در نظر گرفته که در این حوزه زمینه‌هایی فراتر از قراردادها و بسترهای اجتماعی وجود دارد.

آیت‌الله مصباح‌ یزدی با بیان اینکه تربیت ارزش‌ها دارای پیشینه طولانی است گفت: این حوزه هر روز در زمینه نرم‌افزاری و عملی وسیع‌تر می‌شود تا به جایی می‌رسد که باید چیستی ارزش‌ها و رابطه آن با واقعیت‌ها بررسی شود.

وی ادامه داد: تربیت ارزش‌ها با علوم مختلف مانند روانشناسی و جامعه‌شناسی بی‌ارتباط نیست و در هر یک قابل بررسی است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: ارزش‌ها به ارزش‌های ذاتی، ابزاری و رفتاری تقسیم می‌شوند و در این حوزه کار وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف مادی و معنوی برای زندگی محسوب می‌شود.

وی عنوان داشت: در این زمینه باید چیزی پیدا کرد که به صورت خود به خود ارزش مطلق داشته که این امر در خدای متعال مصداق دارد و اسلام مراتب آن را حفظ کرده است.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اسلام واقع‌گراتر از سایر گرایش‌هاست و ارزش‌های اصیل در زمینه علم و قداست را کمال می‌داند که مخصوص خداست در نتیجه ارزش مطلق برای انسان‌ها فعالیت‌هایی است که باید انجام دهیم تا به تقرب الهی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: ارزش‌های موجود در این دنیا به دلیل انتساب به خدا به عنوان کمال بی‌نهایت، ارزش پیدا می‌کنند بنابراین این ارزش‌ها انسان‌ها را برای پذیرش ارزش‌های الهی به عنوان کمال مطلق مستعد می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: در جامعه دینی نباید الزام رعایت حجاب به عنوان ارزش اجتماعی مطرح شود بلکه باید به عنوان دستورات الهی و کسب رضایت خدا باشد.

وی با بیان اینکه در صورت شکل‌گیری باورها و ارزش‌ها بر اساس بینش اسلامی فرهیختگان جامعه انتقال‌دهنده مفاهیم ارزشی هستند گفت: در کنار ارزش‌ها و باورهای الهی ارزش‌های التقاطی وجود دارد بنابراین باید به عنوان فرهیختگان مسلمان ارزش‌های اصیل الهی و فرهنگ اصیل اسلامی را رواج دهیم و باید این نکته را در نظر داشت که در این زمینه نمی‌توان با حرف و شعار کار کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی یادآور شد: استادان دانشگاه‌ها، رادیو و تلویزیون‌ها، نویسندگان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در صورت دارا بودن تربیت اسلامی می‌توانند ارزش‌های اسلامی را در کل جامعه گسترش دهند.

وی عنوان داشت: وظیفه حوزه است که راهی پیدا کند تا فرهنگ اصیل اسلامی در مراکز دانشگاهی رواج پیدا کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرهنگ التقاطی وجود دارد حرف‌های التقاطی در سطوح عالی سیاست‌گذاری کشور و مدیریت کشور وجود دارد زیرا پایه‌های باور ما سست است و کسانی به طور ناخودآگاه اصرار دارند ناسیونالیسم و ایرانیت مطرح شود.

وی یادآور شد: این امر بدون دلیل نیست زیرا فرد از ابتدای دانشگاه ایران ایران شنیده و به اندازه‌ای که ایران برای وی اهمیت دارد خدا و پیامبر برای وی اهمیت ندارد و در نهایت شعار «نه غزه نه لبنان، ایران برای ایران» سر می‌دهد.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: برای ریشه‌ای شدن باید از هستی‌شناسی اسلامی، ارزش‌شناسی اسلامی و انسان‌شناسی اسلامی شروع شود و از اینکه در برابر اسلام اسمی از چیز دیگری ببریم شرمنده شویم.

وی با اشاره به روش‌های نهادینه‌سازی ارزش‌های اسلامی و الهی گفت: برای نهادینه‌سازی ارزش‌ها باید متناسب با رشد فکری، فرهنگی، اجتماعی و سنی افراد برنامه‌ریزی شود و از ابزار متناسب با قوم و محیط استفاده کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حکمت‌های فراوانی در داستان‌های قرآنی وجود دارد اگر در مقام پیروزی هستیم باید ارزش‌های موجود در این داستان‌ها را نهادینه کرد.

وی یادآور شد: برای برنامه‌ریزی در زمینه اصل و روش ارزش‌ها باید در راستای نزدیکی انسان با خدا برنامه‌ریزی شود بنابراین باید خداشناسی را در خود تقویت کنیم زیرا هدف اصلی در سایه ارتباط با خداست و اطاعت از خدا در همه شئون زندگی از جمله انتخاب رهبر وجود دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: برای دستیابی به سعادت باید رهبری مورد رضایت خدا را انتخاب کنیم پس از این امر باید اطاعت از اوامر ایشان داشته تا در سایه آن پیروزی‌های جهان با اسلام به ارمغان آید و به ارتباط و قرب خدا نائل شویم.

انتهای پیام/78003/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول