اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی عجب‌شیر:

میزان شوری آب چاه‌های کشاورزی افزایش یافت

خبرگزاری فارس: سرپرست مدیریت جهادکشاورزی عجب‌شیر از افزایش میزان شوری آب تعدادی از چاه‌های کشاورزی این شهرستان و بروز مشکل برای کشاورزان منطقه خبر داد.

میزان شوری آب چاه‌های کشاورزی افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از عجب‌شیر، محسن مرتضوی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اجرای طرح آبیاری زیر فشار در یک‌‌هزار و 500 هکتار از اراضی آبی و یک‌‌هزار و 850 هکتار اراضی دیم این شهرستان نیز ضروری است.

وی با تاکید بر نهادینه‌سازی اجرای سامانه آبیاری زیر فشار در مزارع و باغات از سوی کشاورزان و باغداران این شهرستان، گفت: مطالعه اجرای شبکه آبیاری تحت فشار در منطقه بند پیش رباط این شهرستان آغاز شده و برای اجرای 9 هزار کیلومتر از این طرح 5 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

مرتضوی همچنین از مطالعه 400 هکتار از اراضی در روستای مهماندار این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: تجهیز اراضی زراعی و باغی به سامانه‌های نوین آبیاری از راه‌های کاهش مصرف آب و افزایش برداشت است.

وی با اشاره به افزایش میزان شوری آب تعدادی از چاه‌های کشاورزی این شهرستان و بروز مشکل برای کشاورزان منطقه گفت: برنامه‌ریزی و توسعه آبیاری تحت فشار از اولویت‌های اصلی این مدیریت است.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان عجب‌شیر مشکل عمده کشاورزان برای تبدیل اراضی کشاورزی سنتی به مدرن در این شهرستان را وجود اراضی کوچک و نیمه متمرکز دانست و گفت: این معضلات باید از طریق مجاری قانونی و فرهنگ‌سازی در قالب یکپارچه‌سازی اراضی و توسعه شبکه آبیاری تحت فشار حل شود.

وی با بیان اینکه دولت برای اجرای سامانه آبیاری تحت فشار از کشاورزان حمایت کرده و به آنان تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌‌کند، افزود: سهم آورده بهره‌برداران برای اجرای این سامانه 15 درصد بوده و 85 درصد نیز ازسوی دولت تامین می‌شود.

مرتضوی با اشاره به کاهش 16 درصدی بارش باران در سال جاری نسبت به سال گذشته در این شهرستان، از کشاورزان خواست با توجه به محدودیت منابع آبی برای افزایش راندمان آبیاری و تولید محصولات بیشتر، نسبت به اجرای آبیاری به روش مدرن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح و ارائه تسهیلات، علاوه بر اینکه 50 درصد مصرف آب کشاورزی کاهش می‌یابد، افزود: با انجام این مهم، با کمترین میزان استفاده از آب، میانگین تولید محصولات تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/60002‌/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول