اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس گزارش می دهد/۱

جهادی‌های تکفیری در سوریه و سیاست «قتل و تخریب»

خبرگزاری فارس: شاید کمتر کسی در ابتدای بحران سوریه تصور می‌کرد که این کشور به کانون تاخت و تاز شبکه القاعده تبدیل شود، موضوعی که بیش از آنکه به زیان سوریه باشد، منافع غرب در این کشور را به شدت به خطر انداخته است.

جهادی‌های تکفیری در سوریه و سیاست «قتل و تخریب»

به گزارش خبرگزاری فارس، زمانی‌که بحران سوریه آغاز شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که طرف‌های دخیل در این بحران از جمله رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس به خصوص قطر و عربستان سعودی پای سازمان تروریستی «القاعده» را به این بحران باز شود و سوریه به جولانگاه عناصر این سازمان تروریستی تبدیل شود.

مطلبی که طی چند بخش آن را خواهید خواند، به نفوذ این سازمان تروریستی مخوف در سوریه و عواقب زیانبار آن نه برای سوریه که برای غرب می‌پردازد و در این ارتباط به سخنان و گفته‌های شاهدان عینی حاضر در سوریه از جمله خبرنگاران غربی استناد می‌کند.

- فردریک بیرون و هشدار درباره عواقب حضور القاعده در سوریه

«فردریک بیشون»، استاد تاریخ معاصر و متخصص امور سوریه و اقلیت‌ها در مقاله‌ای که سایت «أتلنتیکو» فرانسه آن را منتشر نموده، تأکید کرده است که فرانسه مدت زمان زیادی در درک نیت مخالفان مسلح سوریه و نظام‌های حکومتی عربی از جمله قطر دچار اشتباه شد. به طوریکه اجازه ورود نیروهای القاعده به سوریه داده شد و این کشور همانند افغانستان به کانون جذب و صدور تروریسم مبدل شد.

بیشون تأکید می‌کند سخنانی که «لوران فابیوس»، وزیر امور خارجه فرانسه در این روزها به زبان می‌آورد، باعث نمی شود که فرانسوی‌ها به این نتیجه برسند که کشورشان دیدگاهی استراتژیک درباره سوریه دارد. به خصوص آنکه این کشور سیاست‌های گذشته مربوط به مسائل دیگر را ادامه می‌دهد. سیاست‌هایی که بعید به نظر می‌رسد، اصلا سودی برای فرانسویان داشته باشند و اگر هم این سیاست‌ها سودمند باشند، سودشان به جیب وزرای سابق فرانسوی یا مسئولانی همچون «دوویلپن»، از وکلای قطری و کسی که در نیمه آگوست خواهان به کارگیری گزینة نظامی علیه سوریه شد، سرازیر می‌شود تا سرمایه گذاری‌ها و قراردادهای مالی آنها معاف از مالیات شود.

بیشون در ادامه تأکید می‌کند: ضروری است، فرانسه از این مسأله آگاهی داشته باشد که قرار گرفتن ساز و برگ‌های نظامی و تسلیحات در دست گروه‌های مسلح در سوریه موجب می‌شود، مسأله‌ای بار دیگر تکرار شود که در گذشته درباره آن سخن بسیار رفته و حرف بسیار زده شده است، یعنی خطر افتادن سوریه به دست سازمان تروریستی «القاعده» تا تجربه‌ خود با غرب را بار دیگر و این بار در سوریه تکرار و 11 سپتامبر دیگری را در این کشور خلق کند.

- نیویورک تایمز درباره جهادی‌های تکفیری در سوریه می‌نویسد

اما روزنامه نیویورک تایمز آمریکا درباره جهادی‌های تکفیری در سوریه چنین می‌نویسد: سازمان القاعده و گروه‌های تندرو در سوریه موفقیت‌های محدود، اما رو به رشدی را کسب کرده‌اند. اگرچه رهبران مخالفان سوری به انکار مداوم هرگونه نقش تندورها در انقلاب‌شان ادامه می‌دهند، اما باید تأکید کنیم که القاعده به تغییر ماهیت درگیری از طریق وارد ساختن انفجارهای انتحاری به آن کمک کرده است.

در گزارشی که «ردنور دلاند» در قاهره به رشته تحریر درآورده و روزنامه "المصری الیوم" آن را چاپ و منتشر کرده است،‌ چنین می‌خوانیم: ویدیویی در یوتیوب منتشر شده که نشان دهنده تصویری است که به نماد انقلاب در سوریه مبدل شده است. در این ویدئو مردانی که نقاب به چهره زده بودند خود، را جزو «ارتش آزاد سوریه» می نامیدند و تفنگ‌های «آی تی 47» خود را تکان می‌دهند، در حالی‌که در پشت سرشان پرچمی مربوط به سازمان تروریستی القاعده به چشم می‌خورد که با رنگ سفید مطالبی بر روی آن نوشته شده بود.

یکی از مردان نقاب‌دار موجود در ویدئو می‌گوید: «ما اکنون در حال تشکیل گروهک‌های انفجاری جهت جهاد در راه خدا هستیم». او به زبان عربی فصیح سخن می گفت زبانی که مبارزان القاعده آن را ترجیح می‌دهند.

رُد می‌گوید: این ویدئو دلیل دیگری است که نشان می‌دهد، سوریه به مرکز جذب تندروها از جمله کسانی که تحت نظر القاعده فعالیت می‌کنند، مبدل شده است.

وی اشاره می‌کند: گذرگاه مهم «باب الهوا» بین سوریه و ترکیه که هفتة گذشته به دست انقلابیون افتاد به سرعت به منطقه تجمع جهادی‌های تکفیری تبدیل خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: افزایش تعداد جهادگران تکفیری طی روزها و ماه‌های اخیر در سوریه به دلیل همزمانی با بحران‌های فرقه‌ای و مذهبی در مرزهای طولانی سوریه با عراق اندکی روند رو به رشدی به خود گرفته است.

بر اساس این گزارش القاعده به طور علنی در بیانیه صوتی که منتشر کرده است، تلاش می‌کند تا میان ناآرامی در مناطق کردنشین عراق و تیره شدن رابطه کردها با دولت مرکزی این کشور و بحران سوریه ارتباط برقرار کند، به همین دلیل هر دوی این ناآرامی‌ها را درگیری فرقه‌ای سنی‌ها در برابر شیعیان دانسته است.

- تروریست‌های القاعده عراق در سوریه

«عزت الشهبندر»، یکی از مسئولان عراقی نزدیک به «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق اعلام کرده است، القاعده‌ای که در عراق فعالیت می‌کند، همان القاعده‌ای است که در سوریه حضور دارد و «همان افراد تحت تعقیب در سوریه طی سه ماه اخیر در عراق نیز تحت تعقیب بوده‌اند».

مرکز مطالعات «اورشلیم» معتقد است: تغییر تدریجی مخالفان سوری از جنبش سکولاری به جنبش اسلامگرایی آنها را به سمت افراط گراها همپیمان با سازمان القاعده سوق داده است و این به نفع مخالفان نیست، زیرا اکثر سوری‌ها رابطه مناسبی با این تندروها ندارند.

جدال‌های خیابانی که در طرابلس از نواحی شمال لبنان رخ داد، بیانگر جنگ گسترده میان همپیمانان سوری و هم پیمانان دیگری بود که رهبری آنها را عربستان سعودی بر عهده داشت و از جمله این گروه‌ها و جماعت‌ها می‌توان به سلفی‌ها و جهادی‌های تکفیری اشاره کرد.

علاوه بر این، منازعه درباره آینده سوریه را باید یکی از نشانه‌های از سرگیری جنگ سرد میان غرب - آمریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه - با روسیه قلمداد کرد، روسیه‌ای که به طور دائم و مستمر از نظام فعلی سوریه حمایت کرده است.

از آغاز بحران سوریه هیچ گروه مخالفی نتوانسته است، خود را به گونه‌ای نشان دهد که بتواند جایگزین احتمالی نظام حاکم بر کشور سوریه باشد. روشن است که درگیری در سوریه به دلیل حضور سلفی‌های تندرو و سایر سازمان‌های جهادی تکفیری به سمت منازعات فرقه‌ای پیش خواهد رفت.

- اشپیگل چه می‌‌نویسد

مجله آلمانی «اشپیگل» طی گزارشی به مجموعه القاعده و جهادگران تکفیری در سوریه می‌پردازد و در این ارتباط می‌نویسد: در برخی از اماکن بازرسی سوریه پرچم‌های سیاه منسوب به سازمان القاعده ملاحظه می‌شود. در یکی از ایستگاه‌های بازرسی مربوط به ارتش آزاد در حلب،‌ در شمال سوریه که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای این کشور به شمار می‌آید، شعار اسلامی «لااله الا الله محمد رسول الله» با زبان عربی بر روی یکی از پرچم‌های برافراشته شده رو به روی این ایستگاه ملاحظه می‌شود.

در ماه رمضان که ماه مقدسی برای مسلمانان به شمار می‌آید، مردانی بدون ریش به خبرنگاران خارجی نوشیدنی می‌دهند و برخی از آنها به شروط روزه‌داری اصلا پایبند نیستند.

زمانی که سوال شد که آیا پرچم القاعده را می‌شناسد، یکی از آنها پاسخ داد: «بله بالطبع آن را می‌شناسیم».

اما آیا این پرچم از اختراعات القاعده است؟ وی می‌گوید: « ما این پرچم را بالا می‌بریم، زیرا مسلمانیم و ما اکنون وارد جنگ مقدسی می‌شویم».

هیچ چیزی بهتر از این پرچم، نقطه خاکستری موجود مابین واقعیت‌ها و انتظارات از جنگ و سوریه را نمی‌تواند بیان کند. گاهی اوقات نوشته‌های روی این پرچم، سفید و پس زمینه‌اش سیاه است و گاهی حروف سیاه بر روی پس زمینه سفید نوشته شده‌اند.

- اذعان سرویس‌های اطلاعاتی غرب به حضور القاعده

دستگاه‌های اطلاعاتی غربی اعلام کرده‌اند که شبکة القاعده که «اسامه بن لادن» آن را تأسیس کرده است، نزدیک به 1500 مبارز شرکت‌کننده در جنگ سوریه دارد.

آژانس اطلاعات خارجی آلمان در پاسخ به پارلمان آلمان اعلام کرد: در نیمه اول سال 2012، 90 حمله صورت گرفته در سوریه را می‌توان به سازمان‌ها و یا گروه‌های جهادی تکفیری مرتبط با القاعده منتسب کرد.

«بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به این مشکل می‌گوید: حضور سازمان تروریستی در منطقه از جمله سوریه منجر به ایجاد مشکلات واقعی شده است.

در هر صورت این برآوردها بر منابع اندک و مبهم تکیه دارند. براساس اعلام روزنامه واشنگتن پست حتی تا پایان ماه ژوئیه عناصر سیا را هم می‌شد، در سوریه یافت، به طوری که گروهی از آنها در مراکز مرزی متمرکز و مستقر شده بودند.

این نشان می‌دهد که شرایط در سوریه برای آمریکا بگونه‌ای دیگر است،‌ چون برخلاف لیبی در سال گذشته که آمریکائی‌ها برای کسب اطلاعات به اطلاعات ارائه شده توسط عناصر اطلاعاتی ترکیه و اردن تکیه می‌کردند، در اینجا خود به جمع‌آوری اطلاعات روی آورده‌اند.

11 سال پس از حملات 11 سپتامبر حتی دستگاه‌های اطلاعاتی قدرتمند جهان نیز به این نتیجه رسیدند که تشخیص جهادگران تکفیری القاعده از سایر افراد مسلح امری دشوار است. یکی از مسئولان ارشد یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی عربی در این‌باره می‌گوید: «کسی فکر کند، مبارزان القاعده همچنان دارای ریش‌های بلند هستند و لباس پاکستانی می‌پوشند، فردی ساده‌نگر و ساده لوح است».

بسیاری از عناصر ارتش آزاد سوریه داشتن هرگونه ارتباط با القاعده را نفی می‌کنند. «ابوبکر» به عنوان یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه در حلب که در زندگی غیرنظامی‌اش به کار خرید و فروش تلفن همراه مشغول بوده، می‌گوید: «بسیار خوب ما اسلامگراییم، اما خواهان سرنگونی نظام بشار اسد و ایجاد دولتی همانند ترکیه هستیم واقعاً مشکل این مساله چیست؟».

در ماه نوزدهم بحران سوریه؛ جنگ و کشتار اکثر شهرهای سوریه را در بر گرفته است و مخالفان حاضر در خارج همچنان دچار تقسیم‌بندی و اختلاف هستند و نظام سوریه نیز همچنان به مقاومت و ایستادگی در برابر معارضان مسلح ادامه می‌دهد. به اعتقاد ناظران هیچ یک از طرفین قدرت لازم برای سیطره کلی بر حوادث را در اختیار ندارند. 

روزهای فعلی روزهایی طلایی برای گروه‌های تروریستی و کارشناسان تروریسم است و این نکته‌ای است که کارشناسان امور سوریه طی ماه‌های گذشته نسبت به آن هشدار داده بودند و درباره خطر نفوذ القاعده به درون معارضان سوری و اینکه تعداد زیادی جهادی تکفیری خارجی به سوریه سرازیر شوند، تذکر داده بودند.

در حالی‌که حتی تا ماه ژوئیه خبرنگاران خارجی که در سوریه حضور داشتند، اعلام می‌کنند که با مبارزان تکفیری زیادی در این کشور مواجه نشده‌اند، اما شرایط به تدریج تغییر کرد.

- تصویربرداران انگلیسی و آلمانی چه گفتند

«جان کانتلی» تصویر بردار انگلیسی به همراه همتای آلمانی‌اش «ژروین اورلیمانز» برای نخستین بار با شرایطی خاصی مواجه می‌شوند. در 19 ژوئیه آنها پس از عبور از مرزهای ترکیه جهت ورود به خاک سوریه بازداشت می‌شوند. گفته می‌شد کسانی‌که آنها را بازداشت کرده‌اند از عناصر ارتش آزاد سوریه هستند . آنها می‌گویند که با افرادی مواجه شده‌اند که همانند جهادی‌های تکفیری سلاح کلاشینکف با خود حمل و به زبانی آشنا صحبت می‌کردند. کانتلی در روزنامه تایمز لندن پس از این حوادث می‌نویسد: «این اتفاقی بود که هرگز انتظارش را نداشتم».

بر حسب گفته کانتلی در آنجا تعدادی از جوانان انگلیسی حضور داشتند که برخی از آنها دارای ریشه‌های آسیایی و اما از عناصر ارتش آزاد بودند که در یکی از اردوگاه‌هایی که برای آنها در خاک ترکیه توسط این کشور احداث شده بود، به سر می‌بردند. سن برخی‌ها حدود 20 سال بود و یک زن و 4 یا 5 مبارز سن بالا نیز از پاکستان و چچن نیز در میان آنها مشاهده می‌شدند.

کانتلی می‌نویسد: «روشن بود که آنها در گذشته اسلحة کلاشینکف را ندیده بودند و به خاطر حضورشان در سوریه احساس خوشبختی می‌کردند. تمامی حرف‌های آنها درباره چگونگی سلطه بر تانک، عبور از مناطق خاص و چگونگی حضور در ساختمان‌ها بود. گویا اردوگاه؛ مکانی برای ماجراجویی افراد خیالاتی بیست ساله بود».

عناصر ارتش آزاد پس از یک هفته اقدام به آزادسازی روزنامه نگاران کردند. کانتلی می‌گوید: به ما گفته شد که از شما عذرخواهی می‌کنیم، زیرا اینگونه برخوردها شیوه مردم سوریه نیست، ولی ما از آن افراد نمی‌خواهیم که اینجا بیایند و اسامی ما را بدانند».

«ابوعباده» از سرکردگان محلی ارتش آزاد سوریه می‌گوید: «این انقلاب ماست ما به آنها می‌گوییم که علیه نیروهای بشار اسد بجنگید یا در اردوگاه‌های خود باقی بمانید و یا اینکه از این جا بروید».

ابوعباده می‌افزاید:«یکی از ثروتمندان سعودی در ابتدا از جده به مبارزان کمک می‌کرد، اما او اکنون این کار را نمی‌کند و در حال حاضر مبارزان نیازمند پول هستند». شورشیان توافق دارند که سازمان آنها در شمال سوریه بزرگترین اردوگاه جهادی‌های تکفیری است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول