اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر کرمان:

74 ایل و طایفه عشایری در کرمان زندگی می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان گفت: 74 ایل و طایفه عشایری شامل 22 هزار و 564 خانوار در استان کرمان زندگی می‌کنند.

74 ایل و طایفه عشایری در کرمان زندگی می‌کنند

علیرضا شاکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: 30 ایل و 44 طایفه عشایری شامل 22 هزار و 564 خانوار در استان کرمان زندگی می‌کنند.

وی جمعیت عشایری شمال استان کرمان را 14 هزار و 250 خانوار ذکر و با اشاره به قابیلت‌های جامعه عشایری این خطه بیان کرد: عشایر 3 میلیون رأس دام سبک و 65 درصد مراتع استان کرمان را در اختیار دارند.

وی افزود: عشایر استان کرمان سالانه 7 هزار و 442 تن گوشت قرمز، 3 میلیون و 113 تن انواع فرآورده‌های لبنی، 255 تن پشم و 3 هزار و 58 تن کُرک و مو تولید می‌کنند.

شاکری با بیان اینکه عشایر در ییلاق و کانون‌های اسکان مشغول کشاورزی هستند، بیان کرد: عشایر سطحی افزون بر 23 هزار و 400 هکتار را زیر کشت محصولات زراعی و 12 هزار و 381 هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی دارند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر استان کرمان در تولید صنایع دستی شامل قالی، قالیچه، پشتی، گلیم، جاجیم، زیلو و انواع بافت‌های دستی نیز فعال هستند و از مواد طبیعی برای رنگ‌آمیزی این صنایع دستی ارزشمند استفاده می‌کنند.

شاکری از تولید سالانه 24 هزار متر مربع صنایع دستی توسط عشایر استان کرمان خبر داد و افزود:‌ به علت بازاریابی نامناسب و حضور دلالان و واسطه‌ها صنایع دستی عشایر رو به کاهش و نزول است.

وی گفت: اداره کل امور عشایر استان کرمان ساماندهی عشایر را در دستور کار دارد و بر مبنای دو جامعه هدف عشایر شامل عشایر کوچنده و عشایر اسکان یافته در کانون‌های اسکان برنامه‌های ویژه‌ای داریم و اعتبارات نیز بر همین مبنا اختصاص داده می‌شود.‌

این مسئول اعتبارات سال گذشته امور عشایری شمال استان کرمان را 12 هزار و 238 میلیون ریال از اعتبارات ملی و 19 هزار و 729 میلیون ریال از اعتبارات استانی ذکر کرد و افزود: این اعتبارات برای خشکسالی، برنامه ساماندهی عشایر، شناسایی ایل‌راه‌ها، ثبت مسیر کوچ عشایر و حفظ و حراست از این مسیرها، جلوگیری از ساخت و سازها در مسیر کوچ عشایر و ثبت ملی این مسیرها هزینه شده است.

انتهای پیام/80019/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول