اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خوزستان خبر داد

راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه در شهرک‌های صنعتی خوزستان

خبرگزاری فارس: استاندار خوزستان از راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه در شهرک‌های صنعتی به منظور پر کردن خلاء پژوهشی و رفع نیازهای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها خبر داد.

راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه در شهرک‌های صنعتی خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید جعفر حجازی عصر یکشنبه در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور‌ها وجود واحدهای تحقیق و توسعه (Research and Development) است که اصطلاحا R and D نامیده می‌شوند.

وی درباره اهمیت چنین مراکزی در کنار واحدهای تولید کننده صنعتی در شهرک‌های صنعتی گفت: واحدهای تولیدی به خصوص در زمینه ماشین آلات و قطعات آن‌ها که اغلب وارداتی بوده، مشکلاتی دارند و با خرابی و ناکارآمدی قطعات، مواجه می‌شوند این مراکز تحقیق و توسعه می‌توانند ایده‌ها و مشکلات را از آن‌ها بگیرند و نمونه‌سازی قطعه انجام دهند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: مقدمات راه‌اندازی و استقرار این مراکز در شهرک‌های صنعتی استان فراهم شده است.

حجازی از مدیران بخش صنعت استان برای همراهی در تحقق و اجرای مصوبه سفر دوم دولت به خوزستان مبنی بر واگذاری 70 درصد امور پژوهشی به مراکز تحقیقاتی ودانشگاه‌های استان تشکر ویژه کرد و گفت: برخی صنایع بیش از تعهد خود حتی تا 100 درصد این مصوبه را به اجرا گذاشتند و با اعتماد به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان، طرح‌های پژوهشی خود را به آن‌ها سپردند.

وی افزود: با همکاری صنایع، هم اکنون دانشگاه شهید چمران اهواز در جذب اعتبارات پژوهشی صنایع در رتبه سوم پس از دانشگاه‌های شریف و تهران قرار دارد و در میان دانشگاه‌های مراکز استان‌ها حائز رتبه اول است.

نماینده عالی دولت در خوزستان به رونمایی از چند دستاورد تحقیقاتی در نمایشگاه هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: تولید تیر آهن با 20 درصد کمتر از وزن قبل و با کیفیت و مقاومت بیشتر در گروه ملی، نقطه عطف و کار ارزشمندی در صنعت ساختمان محسوب می‌شود که هزینه‌های تولید در ساختمان و حمل و نقل را کاهش خواهد داد.

حجازی همچنین به تولید خوراک میگو و نیز گونه‌های جدید ماهی گرمابی که در نمایشگاه رونمایی شد اشاره و از تلاش محققان مرکز تحقیقات آبزی پروری جنوب قدردانی کرد و گفت: امکان انتقال این تجارب به استان‌های جنوب و صنایع کنسروسازی و حتی صادرات گونه‌های ماهی جدید به عراق وجود دارد.

وی همچنین درباره سایت خبری تحلیلی شرکت‌های دانش بنیان به نام «فناورنیوز» که با حمایت پارک علم و فناوری خوزستان اجرا شده، اظهار داشت: با توجه به هدفگذاری انجام شده، تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 2 هزار شرکت دانش بنیان تاسیس شود و 50 درصد تولید ناخالص ملی بر عهده این شرکت هاست، از این رو این سایت خبری برای متمرکز کردن اطلاعات مربوط به شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور و طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا، می‌تواند به عنوان یک بانک اطلاعاتی عمل کند و واحدهای صنعتی و تولید کنندگان برای کسب اطلاعات مورد نیاز به آن رجوع کنند.

استاندار خوزستان در ادامه به سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به استان اشاره کرد و گفت: روز پنجشنبه هفته جاری مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران بر‌تر استان با حضور این مسئول کشوری در اهواز برگزار می‌شود.

حجازی افزود: نشست با نخبگان خوزستان و رونمایی از چند دستاورد علمی جدید در استان از دیگر برنامه‌هایی است که در سفر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به خوزستان پیش بینی شده است.

انتهای پیام/2247/ت/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول