اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

عرضه و فروش لنزهای چشمی باید با مجوز پزشک باشد

خبرگزاری فارس: مسئول نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عرضه و فروش لنزهای چشمی باید با مجوز و دستور پزشک باشد و افراد غیر متخصص نمی‌توانند عرضه این محصول را مانند کالاهای دیگر در فروشگاه‌ها انجام دهند.

عرضه و فروش لنزهای چشمی باید با مجوز پزشک باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محمدجواد خوش‌سیما ظهر امروز در نشست خبری مداخله‌گران درمان که در تالار کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد اظهار کرد: لنز یک کالای پزشکی است و باید توسط پزشک تجویز شود.

وی تصریح کرد:معاینه فرد قبل از استفاده از لنز ضروری است زیرا فردی که قصد استفاده از لنز را دارد باید مورد معاینات بالینی به لحاظ مشکلات زمینه‌ای قرار بگیرد.

مسئول نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بدیهی است که یک فرد فروشنده که در اکثر موارد تنها لنز را عرضه می‌کند نمی‌تواند این معاینات را انجام بدهد.

وی با بیان اینکه باید در مواردی که از لنز استفاده می‌شود احتیاط‌های پزشکی به‌ درستی رعایت شود خاطر نشان کرد: 30 درصد از افرادی که به اورژانس بیمارستان خاتم‌الانبیا مراجعه می‌کنند دچار عوارض استفاده از لنز شده‌اند.

مسئول نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اگر افراد مورد معاینات درست قرار بگیرند و بعد از آن از این وسیله اسنفاده کنند مشکلی ایجاد نمی‌شود و انرژی و هزینه یک بیمارستان فوق‌تخصصی چشم در این زمینه به هدر نمی‌رود.

خوش‌سیما با تاکید بر اینکه لنز تنها یک کالا نیست و در درجه اول یک وسیله درمانی و پزشکی است اذعان کرد: وسیله‌ای که جزو کالاهای تخصصی به‌حساب می‌آید باید توسط یک فرد متخصص تجویز شود.

وی با اظهار ناراحتی از ناآگاهی افراد تاکید کرد: لنزهایی که در برخی از آرایشگاه‌ها به‌صورت اجاره‌ای در اختیار افراد قرار می‌گیرند می‌توانند برخی از بیماری‌های عفونی را به دیگران انتقال دهند.

مسئول نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از جمله این بیماری‌ها عفونت‌هایی مانند هپاتیت و ایدز است که از طریق تماس مخاطی مانند اشک چشم منتقل می‌شود.

خوش‌سیما با بیان اینکه اجاره دادن لنز در آرایشگاه‌ها پیگرد قانونی دارد متذکر شد: شهروندان می‌توانند در صورتی‌که رعایت نشدن قوانین بهداشتی در مورد لنز را  در فروشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها مشاهده کردند مراتب را گزارش دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

همچنین در ادامه نشست، تکتم صابری؛ مسئول نظارت بر مطب‌ها و تعزیرات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به دوره‌هایی که پزشکان می‌گذرانند اظهار کرد: این دوره‌ها صرفا برای به‌روز شدن اطلاعات پزشکی متخصصان است و به هیچ وجه به منزله تخصص انجام آن امر نیست.

وی تصریح کرد:پزشکان متخصصی که در رشته‌های ویژه‌ای تخصص دارند و در رشته‌های دیگر دوره‌هایی را پشت سر می‌گذارند نمی‌توانند در رشته غیرتخصصی خود مداخلات درمانی انجام دهند.

مسئول نظارت بر مطب‌ها و تعزیرات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه افراد باید برای دریافت خدمات تخصصی به سراغ یک فرد متخصص در همان رشته بروند خاطر نشان کرد: به عنوان مثال اعمالی مانند تزریق ژل، بوتاکس، گونه‌گذاری و پروتز اموری است که نیاز به تخصص ویژه دارد.

صابری ادامه داد: افراد باید برای دریافت این خدمات و انجام دادن این نوع امور و یا امور دیگری مانند لیزر به متخصص همان کار مراجعه کنند و به متخصصان رشته‌های دیگر مراجعه نکنند.

انتهای پیام/70010/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول