علیاکبر اختری در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: توسعه پایدار و همه جانبه بیشتر مبتنی بر توسعه فناوری است؛ توسعه فناوری نیز بر پایه خلاقیت، نوآوری و توسعه علمی انجام میشود و دستیابی به توسعه علمی نیز از طریق مطالعه و پژوهش میسر است.
وی ضعف ارتباطات میان بخش تحقیقات با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه، ضعف ارتباط با دنیای پویای علم و فناوری، نبود حمایت مالی، تجهیزات و امکانات، کمبود سرانه پژوهشی، ضعف مدیریت صحیح و همهجانبه و خوشفکر، سردرگمی مراکز پژوهشی، مشتری محور نبودن پژوهشها، بها ندادن به پژوهش در بخش صنعت، سهم اندک پژوهش از تولید ناخالص ملی و عجین نبودن روند توسعه با پژوهش را از مهمترین مشکلات پژوهش در ایران دانست.
اختری ادامه داد: سرمایهداران در حد ساختن مدرسه، مسجد و بیمارستان کار میکنند ولی هنگامی که صحبت از ساختن یک مرکز تحقیقاتی میشود، موضوع در دیدگاه متفاوت میشود چراکه کسی درکی از ساختن یک مرکز تحقیقاتی ندارد بیتوجهی و بیاعتمادی مدیران به یافتههای پژوهشی و نامشخص بودن و بهرهنبردن از نتایج پژوهشی از مسائل و چالشهای عمده در زمینه پژوهش در ایران است.
رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه در پایان گفت: در کشور ایران بخشهای اجرا که عموماً در یک اقتصاد دولتی یا وابسته به دولت هستند پژوهشهای توسعهای کنار بخشهای اجرایی اصلاً وجود ندارد یا در صورت وجود داشتن فقط اسم آن را یدک میکشد و رسماً نیست، لذا سلسله جنبان پژوهش که قسمت سفارش بخش اجرا است وجود ندارد و این مشکل بزرگی است.
انتهایپیام/2700/م/ض1002