اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

گمانه زنی در مورد نامزدهای ریاست جمهوری

خبرگزاری فارس: ابوالحسن بنی صدر ، احمد مدنی ، صادق قطب زاده ، بازرگان ، ابراهیم یزدی و آیت الله دکتر بهشتی از جمله افرادی هستند که محافل سیاسی از آنها به عنوان نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری یاد میکنند . سازمان مجاهدین خلق ( منافقین ) رسما امام خمینی را برای تصدی ریاست جمهوری نامزد کرد.

گمانه زنی در مورد نامزدهای ریاست جمهوری

رخدادهای 1دی 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با اقشار مختلف مردم تاکید کردند : هر اسمی می‎گذاشتید با آن مخالفت نمی‎کردند. برای اینکه از آن ضربه نخورده بودند. از جمهوری ضربه نخورده بودند. از جمهوری دمکراتیک ضربه نخورده بودند. از جمهوری اسلامی ضربه خورده بودند.

رهبر انقلاب امروز طی حکمی تیمسار هادی شادمهر را به درجه سرلشکری مفتخر و وی را به ریاست ستاد مشترک منصوب کردند .

ابوالحسن بنی صدر ، احمد مدنی ، صادق قطب زاده ، بازرگان ، ابراهیم یزدی و آیت الله دکتر بهشتی از جمله افرادی هستند که محافل سیاسی از آنها به عنوان نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری یاد میکنند .

در این راستا احمد مدنی که از وی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یاد می شود با حضور در منطقه سنی نشین بندرلنگه در جمع گروهی از مردم سخنرانی کرد .

در پی درگیری های چند روز اخیر زاهدان که چند تن کشته و مجروح شدند جلسه ای با حضور رهبران مذهبی سیستان و بلوچستان تشکیل شد.در پایان این جلسه مقرر شد : هیچ کس مجاز نیست در شهر مسلحانه رفت و آمد کند و نیروهای انتظامی هر کس را که از این دستور تخلف کند دستگیر خواهند کرد .

خبر دیگر از زاهدان اینکه دکتر جریری استاندار سیستان و بلوچستان گفت : در حوادث چند روز گذشته 10 نفر در زاهدان کشته و بیش از 70 نفر زخمی شده اند .

از سوی دیگر بدنبال استعفای دادستان انقلاب سیستان و بلوچستان گروهی از مردم زاهدان به پشتیبانی از وی دست به تظاهرات زده و راهپیمایی کردند .

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک فیلم کوتاه تلویزیونی شیوه استفاده جاسوسان آمریکایی از گذرنامه ها و و گواهینامه های جعلی را افشا کردند . یکی از این دو جاسوس که نام اصلی وی ویلیام آهرن است هم اکنون در بازداشت دانشجویان بسر می برد و دیگری که اوکیف نام داشته چند روز قبل از تصرف لانه جاسوسی برای گذراندن مرخصی خود به آمریکا مراجعت کرده است .

آیت الله موسوی اردبیلی عضو شورای انقلاب و نماینده این شورا در بنیاد مستضعفین گفت : اداره موسسات مصادره شده به وزارتخانه ها سپرده می شود .

هیئت نمایندگی خلق کرد اطلاعیه ای را در ارتباط با طرح خودگردانی هیئت ویژه دولت انتشار داده و تاکید کرد جز به خودمختاری به چیز دیگری راضی نخواهیم شد .

پنجاه و پنجمین کنفرانس کشورهای صادر کننده نفت اوپک به کار خود پایان داد ، این کنفرانس که 4 روز بطول انجامید و مذاکرات فشرده ای را در برداشت نتوانست بر سر قیمت واحد معینی برای نفت به توافق برسد .

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] طی اطلاعیه ای رسما امام خمینی را برای تصدی ریاست جمهوری نامزد کرد . در بخشی از اطلاعیه آمده است : با در نظر گرفتن کلیه مسائل و شرائط ملی و بین المللی میهنمان شخص رهبری انقلاب را شایسته ترین انتخاب برای تصدی مقام ریاست جمهوری دانسته و آراء خود را در رای گیری آینده به شخص ایشان خواهند داد .

شاهکارهای هنری ایران شامل تابلوهای منبت کاری شده و یک تابلو به قیمت بیش از یک میلیون دلار تشکیل ، تا روشن شدن نتیجه شکایت هفت کمپانی بیمه از دولت کشورمان توسط آمریکا توقیف شد .

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است ناو هواپیما بر اتمی 95هزار تنی به نزدیکی آبهای ایران بفرستد . همزمان با این نقل و انتقال روزنامه الوحده چاپ ابوظبی ضمن اشاره به مداخله نظامی احتمالی آمریکا در منطقه تاکید کرد که اشغال چاههای نفت خلیج فارس یکی از هدف های استراتژیک واشنگتن است .

کمپانیهای بزرگ نفتی از قبیل بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل عملا خرید نفت ایران را تحریم کرده اند .

خبرگزاری رسمی ژاپن گزارش داد که ایران ذخایر پولی خود را از تمام شعبه های بانک ژاپن در لندن بیرون کشیده است .

گروهک تروریستی فرقان در تماس با روزنامه اطلاعات مسئولیت ترور شهید مفتح را بر عهده گرفت .

حمله دشمن به آن موضعی که ملت را پیروز کرد

رهبر انقلاب امروز در دیدار با راهپیمایان دانشجوی دختر و پسر از تبریز و تهران ، کارگران تبریز ، کارکنان بانک شهریار و پاسداران مسجد ولی عصر سرآسیاب دولاب تاکید کردند : [دشمن به ] آن موضعی که شما را پیروز کرد [یعنی ] اسلام و  جمهوری اسلامی حمله کرده است .

اینها از جمهوری ضربه نخورده اند از اسلام ضربه خورده اند

امام خمینی ادامه دادند : گفتند ...«اسلامش نه، جمهوری بس است. جمهوری‎اش را خوب، پهلویش هم جمهوری دمکراتیک بگذارید! از اسلام کنار بروید هر چه اسمش را می‎خواهید بگذارید!» هر اسمی می‎گذاشتید با آن مخالفت نمی‎کردند. برای اینکه از آن ضربه نخورده بودند. از جمهوری ضربه نخورده بودند. از جمهوری دمکراتیک ضربه نخورده بودند. از جمهوری اسلامی ضربه خورده بودند. از «اللّه‎ اکبر» ضربه خورده بودند. اینها می‎گفتند «اللّه‎ اکبر» را بگذار کنار، قرآنش هم بگذار کنار. در آنجا شما پیروز شدید، گفتید جمهوری اسلامی.

اتمام حجت امام

رهبر انقلاب در ادامه اتمام حجت کرده و فرمودند : باید چشم و گوشتان را باز کنید. نگذارید اشخاص اشتباه بکنند. اگر اشتباه دارند می‎اندازند، مردم را تبلیغ کنید. هر کدامتان تبلیغ کنید. اگر در روستاها رفتند یک عده‎ای که شیطنت دارند، در روستاها رفتند و دارند تبلیغات می‎کنند، شما هم بروید در روستاها، مطالب را بگویید. مسئله این است. اینها به همان چیزی که شما می‎خواهید دارند حمله می‎کنند. شما اسلام را می‎خواهید. اینها می‎گفتند جمهوری اسلامی ما نمی‎خواهیم.(1)

امام خمینی: هر اسمی می‎گذاشتید با آن مخالفت نمی‎کردند. برای اینکه از آن ضربه نخورده بودند. از جمهوری ضربه نخورده بودند. از جمهوری دمکراتیک ضربه نخورده بودند. از جمهوری اسلامی ضربه خورده بودند. از «اللّه‎ اکبر» ضربه خورده بودند. اینها می‎گفتند «اللّه‎ اکبر» را بگذار کنار، قرآنش هم بگذار کنار. در آنجا شما پیروز شدید، گفتید جمهوری اسلامی.
انتصاب رئیس ستاد مشترک ارتش

رهبر انقلاب امروز طی حکمی تیمسار هادی شادمهر را به درجه سرلشکری مفتخر و وی را به ریاست ستاد مشترک منصوب کردند . (2)

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از راه می رسند

با گذشت سه روز از آغاز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون کسی ثبت نام نکرده است ولی نام 6تن بیشتر از دیگران در فضای سیاسی کشور مطرح است .

احمد مدنی استاندار خوزستان و فرمانده نیروی دریایی از جمله این افراد است که آگهی های تبلیغاتی وی در مناطق جنوبی کشور پخش شده و وی سخنرانی های تبلیغاتی خود را از مدتها قبل آغاز کرده است . مدنی طی یک سخنرانی در بندرعباس کاندیداتوری خود را اعلام کرد .

آیت الله دکتر بهشتی نام دیگری است که در بین مردم برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری مطرح است ، محافل مذهبی و انقلابی خواستار شرکت آیت الله بهشتی در انتخابات هستند ولی وی گفته است شخصا علاقه ای به این پست ندارد و تنها در صورت تکلیف شرعی در انتخابات نامزد خواهد شد .

ابوالحسن بنی صدر نیز سومین فردی است که محافل سیاسی او را به عنوان نامزد انتخابات آینده معرفی می کنند ، گفته می شود گروههای تندروی سیاسی و مذهبی از وی حمایت می کنند . بازرگان ، قطب زاده و ابراهیم یزدی نیز از دیگر افرادی هستند که نامشان در بین نامزدهای احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری به چشم می خورد . (3)

حضور مدنی در بندر لنگه ؛ تبلیغات انتخاباتی آغاز شد

احمد مدنی که از وی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یاد می شود با حضور در منطقه سنی نشین بندرلنگه در جمع گروهی از مردم سخنرانی کرد . وی گفت : انقلابی که میخواهد پا بگیرد و استعمار را بیرون بیندازد دشمن بسیار دارد و البته این پیامد انقلاب است . (4)

رفت و آمد مسلحانه در زاهدان ممنوع شد

در پی درگیری های چند روز اخیر زاهدان که چند تن کشته و مجروح شدند جلسه ای با حضور رهبران مذهبی سیستان و بلوچستان تشکیل شد.

در پایان این جلسه که در آن ابراهیم یزدی به عنوان نماینده امام ، آیت الله کفعمی ، مولوی عبدالعزیز و نمایندگانی از سیستان و بلوچستان حضور داشتند اعلامیه ای صادر و تاکید شد : از افراد مسلح از هر گروه درخواست می شود تا سنگرها و مراکز بازرسی خیابانی را در شهر و اطراف شهر برچیده و کلیه افراد مسلح به منازل خود بروند و حفظ انتظامات شهر به عهده نیروهای انتظامی بوده و رفت و آمد افراد را کنترل می کنند .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : هیچ کس مجاز نیست در شهر مسلحانه رفت و آمد کند و نیروهای انتظامی هر کس را که از این دستور تخلف کند دستگیر خواهند کرد .

خبر دیگر اینکه دکتر جریری استاندار سیستان و بلوچستان گفت : در حوادث چند روز گذشته 10نفر در زاهدان کشته و بیش از 70نفر زخمی شده اند . (5)

خبرگزاری رسمی ژاپن گزارش داد که ایران ذخایر پولی خود را از تمام شعبه های بانک ژاپن در لندن بیرون کشیده است . ایران در پی همکاری ژاپن با آمریکا در تحریم کشورمان این تصمیم را اتخاذ کرده است .
تظاهرات مردم زاهدان در پشتیبانی از دادستان انقلاب مستعفی

بدنبال استعفای دادستان انقلاب سیستان و بلوچستان گروهی از مردم زاهدان به پشتیبانی از وی دست به

تظاهرات زده و راهپیمایی کردند . راهپیمایات در بیانیه پایانی تاکید کردند : ما خواهان روشن شدن هر چه زودتر مواضع شورای انقلاب در قبال مسائل مطروحه در این منطقه بخصوص مسئله خوانین و فئودالها هستیم .

راهپیمایان همچنین از اقدام انقلابی دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پشتیبانی کردند . (6)

افشای نحوه عمل جاسوسان آمریکایی در تهران

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک فیلم کوتاه تلویزیونی شیوه استفاده جاسوسان آمریکایی از گذرنامه ها و و گواهینامه های جعلی را افشا کردند . در این فیلم مدارک شناسایی دو تن از جاسوسانی که تحت عنوان دیپلمات در سفارت آمریکا در تهران فعالیت می کردند استفاده شده بود .

یکی از این دو جاسوس که نام اصلی وی ویلیام آهرن است هم اکنون در بازداشت دانشجویان بسر می برد و دیگری که اوکیف نام داشته چند روز قبل از تصرف لانه جاسوسی برای گذراندن مرخصی خود به آمریکا مراجعت کرده است . اوکیف در پست وابسته بازرگانی سفارت آمریکا در تهران خدمت میکرد .

دانشجویان در برنامه تلویزیونی خود مهرها و صفحه های خالی گذرنامه اوکیف را نشان دادند ، وی می توانست مهر ورود و خروج به هر کشوری را که مایل بود بر روی صفحات گذرنامه خود جعل کند . از اوکیف و آهرن هرکدام گذرنامه هایی به اسامی مستعار نیز بدست آمده است که بر روی آن مهرهای جعلی کشورهای اروپایی نقش بسته است . (7)

اداره موسسات مصادره شده به وزارتخانه های سپرده میشود

آیت الله موسوی اردبیلی عضو شورای انقلاب و نماینده این شورا در بنیاد مستضعفین گفت : اداره موسسات مصادره شده به وزارتخانه ها سپرده می شود و سود حاصله از سرمایه های بنیاد صرف امور مستضعفین می گردد . (8)

اطلاعیه هیئت نمایندگی خلق کرد درباره طرح خودگردانی

هیئت نمایندگی خلق کرد اطلاعیه ای را در ارتباط با طرح خودگردانی هیئت ویژه دولت انتشار داده و تاکید کرد جز به خودمختاری به چیز دیگری راضی نخواهیم شد . در این اطلاعیه آمده است : این طرح در کل خود پیوند امر خودمختاری با سوابق مبارزاتی خلق کرد گسسته و آن را تا سطح یک امر اداری و مربوط به چگونگی تنظیم روابط اداری تنزل داده است .

در بخش دیگری از این اعلامیه آمده است : در طرح خودگردانی فقط امتیازاتی در پاره ای زمینه های اداری و شبه امتیازاتی در زمینه های فرهنگی داده شده و بطور خلاصه این طرح حتی متضمن خودمختاری فرهنگی نیز نمی باشد .

گفتنی است هاشم صباغیان عضو هیئت ویژه کردستان 26آذرماه جزئیاتی از طرح خودگردانی که به تصویب امام نیز رسیده است را تشریح کرد . در این طرح مسائلی مانند ارتش ، سیاست خارجی ، مسائل پولی و بانکی ، اقتصاد و برنامه ریزی ، اطلاعات و امور اطلاعاتی اصولا مربوط به دولت است و مسائلی که مربوط به مسائل داخلی هر استان است مانند امور محلی ، امور انتظامی ، امور فرهنگی ، مسائل زبان و مسائل مذهبی در امور شخصیه مربوط به منطقه ، خودگردان خواهد بود .(9)

 دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک فیلم کوتاه تلویزیونی شیوه استفاده جاسوسان آمریکایی از گذرنامه ها و و گواهینامه های جعلی را افشا کردند . در این فیلم مدارک شناسایی دو تن از جاسوسانی که تحت عنوان دیپلمات در سفارت آمریکا در تهران فعالیت می کردند استفاده شده بود . یکی از این دو جاسوس که نام اصلی وی ویلیام آهرن است هم اکنون در بازداشت دانشجویان بسر می برد
کنفرانس کاراکاس به نتیجه نرسید

پنجاه و پنجمین کنفرانس کشورهای صادر کننده نفت اوپک به کار خود پایان داد ، این کنفرانس که 4روز بطول انجامید و مذاکرات فشرده ای را در برداشت نتوانست بر سر قیمت واحد معینی برای نفت به توافق برسد .

به گفته سخنگوی اوپک هر یک از کشورهای عضو این سازمان قیمتی مطابق با وضع اقتصادی خود تعیین می کنند و بر اساس آن نفت خود را بفروش میرسانند . (10)

مجاهدین خلق امام خمینی را نامزد ریاست جمهوری کردند

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] طی اطلاعیه ای رسما امام خمینی را برای تصدی ریاست جمهوری نامزد کرد . در بخشی از اطلاعیه مجاهدین خلق آمده است : سازمان مجاهدین خلق با توجه به مجموعه اوضاع و احوال سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی موجود و با در نظر گرفتن کلیه مسائل و شرائط ملی و بین المللی میهنمان شخص رهبری انقلاب را شایسته ترین انتخاب برای تصدی مقام ریاست جمهوری دانسته و آراء خود را در رای گیری آینده بشخص ایشان خواهند داد .

منافقین در حالی از امام به عنوان نامزد مطلوب انتخابات ریاست جمهوری یاد می کنند که خود به قانون اساسی رای نداده و به آن نیز اعتقادی نداشتند . سوء استفاده از بیت و شخص امام همواره یکی از راهکارهایی بوده که منافقین و هم پیمانان این سازمان از آن بهره جسته بودند ،بعدها نیز بنی صدر از این حربه سوخته بهره جست و در نامه ای خطاب به امام ، سید احمد خمینی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد و صد البته امام که از توطئه و نقشه های مزورانه بنی صدر اطلاع کامل داشت با این تقاضا مخالفت کردند .
این سازمان ادامه داده است : ما قبل از رحلت پدر طالقانی امیدوار بودیم با احراز این مسئولیت از جانب ایشان زحمات امام کمتر شود لیکن در شرایط حاضر ناگزیریم که از امام استدعا کنیم که به خاطر وحدت کلمه ضد امپریالیستی تمام صفوف خلقمان و بخاطر ممانعت از پیشرفت مجدد سرمایه داری وابسته و پایگاه های آن مسئولیت ریاست جمهوری را شخصا تقبل نمایند .

مجاهدین خلق در ادامه این گونه استدلال کرده است که : به نظر ما تقبل این مسئولیت از جانب امام و جمع شدن مسئولیت های رهبری و ریاست جمهوری در شخص ایشان یکی از نقایص قانون اساسی مبنی بر دوئیت مراکز تصمیم گیری و عملکرد احتمالا متفاوت مسئولیت های فوق الذکر را خنثی کرده و عواقب بازدارنده آن منتفی خواهد گردید . (11)

توقیف آثارهنری ایران در آمریکا

شاهکارهای هنری ایران که از منبت کاریها و یک تابلو به قیمت بیش از یک میلیون دلار تشکیل می شود تا روشن شدن نتیجه شکایت هفت کمپانی بیمه ایران از دولت کشورمان توقیف شد . این تصمیم از سوی یک قاضی فدرال به درخواست کمپانی های بیمه گرفته شده است ، این کمپانی ها مدعی هستند که ملی کردن منافع آنها در ایران غیرقانونی است و از این راه بیش از 34میلیون دلار ضرر کرده اند . شاهکارهای هنری ایران را گالری هنرهای معاصر تهران به گالری ملی واشنگتن عاریه داده است . (12)

آمریکا در صدد تصرف چاههای نفت  خلیج فارس

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است ناو هواپیما بر اتمی 95هزار تنی به نزدیکی آبهای ایران بفرستد . سخنگوی پنتاگون توضیح داد : در حال حاضر 21کشتی جنگی از ناوگان آمریکا در دریای عمان عملیات گشتی انجام میدهند .

همزمان با این نقل و انتقال روزنامه الوحده چاپ ابوظبی ضمن اشاره به مداخله نظامی احتمالی آمریکا در منطقه تاکید کرد که اشغال چاههای نفت خلیج فارس یکی از هدف های استراتژیک واشنگتن است . آمریکا مدتها قبل از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی این کشور در تهران نیروهای خود را برای جنگ صحرا آماده کرده و تنفگداران دریایی در مناطق شن زار کالیفرنیا تعلیمات لازم را دیده اند . (13)

پترولیوم و داچ شل خرید نفت از ایران را متوقف کردند

کمپانیهای بزرگ نفتی از قبیل بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل عملا خرید نفت ایران را تحریم کرده اند .

بگفته محافل نفتی لندن کمپانی های بزرگ نفتی در برابر درخواست های افراطی شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفته اند تا وقتی ایرانیان روش منطقی در پیش نگیرند مذاکرات خود را با شرکت ملی نفت ایران از سرنگیرند .

گفته می شود ایران درخواست کرده است که کمپانی های نفتی نیمی از خریدهای خود را به قیمت بازار آزاد نقدا خریداری کنند و نیمی دیگر را به قیمتی که سازمان اوپک تعیین می کند بخرند . (14)

شاهکارهای هنری ایران که از منبت کاریها و یک تابلو به قیمت بیش از یک میلیون دلار تشکیل می شود تا روشن شدن نتیجه شکایت هفت کمپانی بیمه ایران از دولت کشورمان توقیف شد . این تصمیم از سوی یک قاضی فدرال به درخواست کمپانی های بیمه گرفته شده است ، این کمپانی ها مدعی هستند که ملی کردن منافع آنها در ایران غیرقانونی است و از این راه بیش از 34میلیون دلار ضرر کرده اند . شاهکارهای هنری ایران را گالری هنرهای معاصر تهران به گالری ملی واشنگتن عاریه داده است .
ایران پولهای خود را از بانکهای ژاپن بیرون کشید

خبرگزاری رسمی ژاپن گزارش داد که ایران ذخایر پولی خود را از تمام شعبه های بانک ژاپن در لندن بیرون کشیده است . ایران در پی همکاری ژاپن با آمریکا در تحریم کشورمان این تصمیم را اتخاذ کرده است . (15)

فرقان مسئولیت ترور شهید مفتح را برعهده گرفت

گروهک تروریستی فرقان در تماس با روزنامه اطلاعات مسئولیت ترور شهید مفتح را بر عهده گرفت . (16)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 366

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 365

3- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 3

5- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 8

7- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 26آذر1358، صفحه 2

10- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 11

11- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 12، رویکرد منافقانه سازمان مجاهدین خلق با این اطلاعیه به وضوح مشخص می شود ، مجاهدین خلق و یا همان منافقین در حالی از امام به عنوان نامزد مطلوب انتخابات ریاست جمهوری یاد می کنند که خود به قانون اساسی رای نداده و به آن نیز اعتقادی نداشتند . سوء استفاده از بیت و شخص امام همواره یکی از راهکارهایی بوده که منافقین و هم پیمانان این سازمان از آن بهره جسته بودند ،بعدها نیز بنی صدر از این حربه سوخته بهره جست و در نامه ای خطاب به امام ، سید احمد خمینی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد و صد البته امام که از توطئه و نقشه های مزورانه بنی صدر اطلاع کامل داشت با این تقاضا مخالفت کردند .

منافقین امام خمینی را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می کند و از سوی دیگر به درخواست های مکرر رهبر انقلاب مبنی بر این که مردم در رفراندوم قانون اساسی شرکت کنند و به آن رای مثبت دهند جواب منفی می دهد . رجوی بعد از مدتی و با اطلاع از اینکه  امام این خواسته مزورانه را نمی پذیرند خود نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد ولی با فرمان امام به دلیل مخالفت علنی با قانون اساسی و اعلام عدم تقید به آن، از شرکت در رقابت بازماند و از انتخابات کناره‌گیری کرد. منافقین  در روز یکشنبه 30 دی 58 اعلام داشت به دلیل کناره‌گیری [در واقع رد صلاحیت] مسعود رجوی ، سازمان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد . رک نامزدی مسعود رجوی در اولین انتخابات ریاست جمهوری و عاقبت آن  ، بولتن نیوز ، 16دی88 و با وجودیکه این سازمان انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده بود بعدها از متحدان اصلی بنی صدر نخستین رئیس جمهور شد!

12- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 12

13- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 12

14- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 12

15- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 12

16- اطلاعات ، 2دی1358، صفحه 2

 

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول