اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

استفاده از علامت مربوط به محصولات ارگانیک اجرایی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در راستای اطمینان مصرف‌کننده از سلامت محصولات تولیدی مجاز شد از علامت مربوط به محصولات ارگانیک استفاده کند.

استفاده از علامت مربوط به محصولات ارگانیک اجرایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جلسه کمیته تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به صدور مجوز استفاده از علامت محصولات ارگانیک از سوی دولت اظهار کرد: با موافقت دولت، سازمان ملی استاندارد ایران در راستای اطمینان مصرف‌کننده از سلامت محصولات تولیدی مجاز شد از علامت مربوط به محصولات ارگانیک استفاده کند.

وی گفت: محصولات ارگانیک، محصولاتی هستند که از مرحله کاشت تا برداشت و فرآوری آنها تا تبدیل شدن به محصول نهایی از سموم و آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و بذرهای اصلاح شده ژنتیکی استفاده نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی  افزود: برای تضمین محصولات ارگانیک و اطمینان خریداران از سالم بودن محصول، همچنین جلوگیری از مشکلات بعدی آن استانداردهای ‌مشخصی برای محصولات ارگانیک در همه کشورها تعیین می‌شود که در کشور ما نیز بیش از 9 عنوان استاندارد ملی در زمینه محصولات ارگانیک تدوین شده است.

ایرانی‌فام  گفت: تا سال 1387، بیش از 139 استاندارد ملی در رابطه با ویژگی میوه‌ها، سبزی‌ها و بذرها، 39 استاندارد ملی روش آزمون در رابطه با محصولات کشاورزی و 9 عنوان استاندارد در رابطه با بسته‌بندی و نشانه‌گذاری محصولات کشاورزی در سازمان استاندارد تدوین شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی  افزود: این امر نشان از توجه بیشتر دولت به بحث عرضه محصولات سالم و ارگانیک دارد.

وی با بیان اینکه محصولات ارگانیک یا طبیعی بدون دخالت آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی تولید می‌شوند، ادامه داد: در واقع این روش، شیوه‌ای از کشاورزی است که در هیچ یک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع‌آوری و بسته‌بندی محصولات از کود شیمیایی استفاده نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: استفاده از محصولات ارگانیک در کوتاه‌مدت و دراز‌مدت تأثیر زیادی بر افزایش سلامت دارد.

وی افزود: به همین دلیل در سال‌های اخیر حمایت و تشویق تولیدکنندگان محصولات طبیعی و ارگانیک، همچنین آشنایی مردم با این نوع محصولات در دستور کار مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: برای فرهنگ‌سازی محصولات سالم باید این فرهنگ را در کشاورز و تولیدکننده سم به عنوان یک تولیدکننده و مصرف‌کننده به وجود آورد.

وی تصریح کرد: برای تولیدکننده باید بیان شود که محصول سالم چیست و چگونه تولید می‌شود و اینکه مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی چه مضراتی برای بدن انسان و دام به وجود می‌آورد و چه هزینه‌هایی جامعه باید برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد شیمیایی بپردازد.

ایرانی‌فام ادامه داد: تولیدکننده باید بداند که در وهله اول خود و خانواده‌اش از محصول تولیدی وی بهره‌مند می‌شوند و اگر این محصول سالم نباشد، اول خسارت و زیان مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی متوجه خود و خانواده‌اش می‌شود.

وی اضافه کرد: پس لازم است تا با همکاری همه واحدهای ذی‌ربط از سازمان جهاد کشاورزی گرفته تا محیط زیست، اداره استاندارد و مراکز بهداشتی نسبت به تولید محصول سالم اقدام کرد.

ایرانی‌فام با اشاره به روش‌های فرهنگ‌سازی محصول سالم تصریح کرد: ایجاد بازارچه‌های مخصوص فروش محصولات کشاورزی سالم و نیز مواد غذایی فرآوری شده از محصولات سالم یکی از روش‌های فرهنگ‌سازی تولید محصول سالم است.

وی با تاکید بر تبلیغ استفاده از محصولات سالم از طریق رسانه ملی در قالب پیام‌های بهداشتی و سلامت اظهار داشت: فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات سالم با همکاری آموزش و پرورش از طریق توزیع بروشورهای ترویجی، کلاس‎های فوق برنامه آموزشی و نیز روان‎سازی مراحل دریافت گواهی سلامت از دیگر روش‌های فرهنگ‌سازی برای تولید محصول سالم است.

ایرانی‌فام در ادامه بر حمایت از تولیدکنندگان محصولات سالم به منظور کاهش هزینه‌های تولید محصولات سالم و نیز ارائه تخفیف برای استانداردسازی محصولات سالم تاکید کرد و افزود: ایجاد شرایط مناسب و آسان برای دسترسی مصرف‌کنندگان به محصولات تضمین شده، راه‌اندازی شبکه تولیدکنندگان و فعالان محصولات کشاورزی ارگانیک و نیز ایجاد بازار خاص محصولات سالم و ارگانیک در قالب غرفه‌های خاص، تبلیغ، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای خروج محصولات پرخطر و پرمصرف از چرخه مصرف و سبد خانوار و ایجاد مزارع الگویی تولید محصولات سالم به صورت پایلوت در شهرستان‌ها از دیگر پیشنهادات برای ایجاد فرهنگ تولید محصول سالم است.

انتهای پیام/60001/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول