به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان آذربایجانشرقی، کوروش پرند در این خصوص اظهار کرد: مطالعه و طراحی مدل آموزش بازارمحور آموزش، تولید و فروش در سالجاری در راستای اجرای سیاستهای کلی اشتغال، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، آییننامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب آبان 1390 هیئت وزیران توسط دفتر امور آموزش روستایی این سازمان انجام پذیرفت.
وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی ماهر و خودباور در تحقق شعار سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، همچنین عرصه اقتصاد مقاومتی مؤثر است و دراین راستا سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با قابلیتها و جایگاه قانونی خود اجرای آموزش مبتنی بر تولید و فروش را که باعث ارتقای بهرهوری فرآیند آموزش مهارتی و ایجاد و توسعه اشتغال پایدار شده را در دستورکار خود قرار داده است.
پرند خاطرنشان کرد: در این فرآیند آموزشی جدید، آموزش به گونهای صورت میگیرد که کارآموزان همزمان با آموزش و بعد از آن اقدام به تولید محصولاتی در قالب کارگاههای متمرکز و یا غیرمتمرکز (خوشهای) میکنند که قابلیت فروش داشته باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بیان داشت: این آموزش به صورت تخصصی و بینرشتهای نه تنها مراحل اولیه، بلکه کل فرآیند از ابتدا تا زمان فروش محصول را در برمیگیرد.
وی عنوان کرد: آموزش در این مدل از ابتدای خرید مواد اولیه از بازار تا عرضه محصولات تولید شده، توسط کارآموزان در بازار مصرف ادامه مییابد.
پرند ادامه داد: از جمله رشتههای اجرایی در این مدل میتوان از رشتههای تولید ورمی کمپوست، پرورش دام و طیور، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم، تولید نهال، تولید انواع قارچ، صنایع دستی و تولید اسانسهای گیاهی نام برد.
وی افزود: مدل آموزش مذکور در 10 استان زنجان، مازندران، گیلان، اردبیل، کردستان، تهران، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و البرز به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در پایان یادآور شد: اجرای عدالت آموزشی به ویژه آموزشهای فنی و حرفهای، همگام شدن با تمهیدات سازمان در وضعیت اقتصاد مقاومتی، افزایش اثربخشی و کارآیی، همچنین ارتقای بهرهوری آموزشهای مهارتی، حل معضل بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش بیکاری پنهان، حفظ اشتغال روستاییان و رشد و توسعه مشاغل خانگی، ارائه آموزش مبتنی بر محیط کار و افزایش اعتماد به نفس کارآموزان به دلیل مواجه شدن با محیط واقعی کار و افزایش انگیزه کارآموزان از طریق کسب درآمد در حین آموزش برای آنها از جمله اهداف اجرای این مدل آموزشی است.
انتهای پیام/60001/ذ