اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش خبری/

«مهیا بودن شرایط» شرط اساسی اشتغالزایی در کردستان است

خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب در سفر به کردستان، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال را دغدغه اساسی در این استان عنوان کردند، حال مسئولان استانی ایجاد اشتغال در کردستان را منوط به «کسب اعتبار لازم و مهیا بودن شرایط لازم» می‌دانند.

«مهیا بودن شرایط» شرط اساسی اشتغالزایی در کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سال 88 در سفر تاریخی مقام معظم رهبری به استان کردستان، دو فاکتور تعیین کننده و ریشه‌ای یعنی اشتغال و سرمایه‌گذاری برای توسعه استان کردستان تعیین شد که رهبر معظم انقلاب مسئولان امر را برای تلاش جهادی در این دو بخش مهم مکلف کردند.

حال با گذشت سه سال از این برهه زمانی، افزایش شمار بیکاران، گسترش دست فروشی و مشاغل کاذب، تعطیلی واحدهای تولیدی، بدهی‌های کلان بخش‌های تولیدی و بسیاری دیگر از آسیب‌های اقتصادی در کردستان نشان از کم کاری در این حوزه دارد.

نشست اعضای کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌گذاری در کردستان در حالی برگزار می‌شود که گزینه «در صورت کسب اعتبار لازم و مهیا بودن شرایط» بر سر راه این مسئله خودنمایی می‌کند.

کسب اعتبار و مهیابودن شرایط لازم برای ایجاد 132هزار شغل 

مدیر علمی طرح سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان در نشست اعضای کارگروه تخصصی اشتغال استان در سنندج اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، در صورت کسب اعتبار لازم و مهیابودن شرایط می‌توان در طول برنامه پنجم توسعه 132 هزار شغل در کردستان ایجاد کرد.

بایزید مردوخی خاطرنشان کرد: این سند بر اساس مطالعات صورت گرفته در بخش خصوصی تهیه و تدوین شده است که با توجه به تفاوت برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌های دولتی و خصوصی، می‌توان دسترسی به اهداف تعیین شده در سند را با توجه به شرایط مکانی و زمانی تعدیل نمود.

وی خواستار مشارکت تمامی مسئولان در اجرا و عملیاتی نمودن این سند در استان شد و ضمن تاکید بر توجه ویژه بر ساختارهای تشویقی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در کردستان، یادآوری کرد: در جریان تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، 600 عنوان طرح سرمایه‌گذاری در قالب 16 شبکه شناسایی و پیشنهاد شده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن بهره‌برداری نمایند.

مدیر علمی طرح تهیه و تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان، بروکراسی زاید اداری را یکی از موانع فراروی سرمایه‌گذاری در استان خواند و افزود: بسترسازی فضای کسب و کار از جمله قوانین و مقررات، تسهیلات بانکی، مجوزهای آب، برق، گاز و در سند بصورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان به لحاظ سرمایه‌گذاری ظرفیت‌های مستعدی را داراست و بسیاری از سرمایه‌ها به صورت نقدینگی در استان سرگردان است، افزود: مراتع، باغات، کشاورزی و دامپروری در استان کردستان به عنوان یکی از ظرفیت‌ها مطرح است و می‌توان با برنامه‌ریزی در این حوزه‌ها زنجیره‌ای از فرآورده‌ها از تولید تا توزیع را ساماندهی نمود.

مردوخی بر فرهنگ‌سازی در زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال از طریق نهادهای اطلاع‌رسانی و از جمله رسانه‌ها، تریبون‌های مساجد و خطبه‌های نماز جمعه تاکید کرد.

مدیر علمی طرح تهیه و تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان، همچنین ذکر این نکته را ضروری دانست که باید با اعتقاد کامل به اجرای برنامه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری در سند تهیه شده پرداخت و از دیدگاه‌های منفی و اظهارنظرهای غیرمنطقی در خصوص آینده سرمایه‌گذاری در کردستان به شدت پرهیز کرد.

مردوخی گفت: سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، سندی است که با پشتیبانی استانداری کردستان و با همکاری و تعامل تمام دستگاه‌های اجرایی استان و راهنمایی‌های شرکت مشاور مادر تهیه و تدوین شده است.

روند اشتغال و سرمایه‌گذاری در کردستان شتاب گیرد

معاون برنامه‌ریزی استاندار و رئیس کارگروه تخصصی اشتغال استان هم در این نشست، سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری را یکی از اسناد راهبردی استان خواند و گفت: به زودی با ابلاغ این سند و اجرای کامل آن، شاهد شتاب در روند اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان خواهیم بود.

ارسلان ازهاری اظهار داشت: بخش‌های خصوصی، دولتی و تعاونی از جمله بخش های سرمایه‌گذاری بر اساس سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری است و نرخ تسهیلات بانکی، تضمین ریسک سرمایه‌گذاری توسط دولت، افزایش اختیارات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران واقعی و غیره از جمله مشوق‌های سرمایه‌گذاری در کردستان است که در این سند پیش‌بینی شده است.

وی روان‌سازی صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاران را رسالت ویژه دستگاه‌های اجرایی خواند و افزود: بانک‌ها نیز در ارائه تسهیلات و ضمانت‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

رئیس کارگروه تخصصی اشتغال استان همچنین با اشاره به خبر تحریف شده یکی از سایت‌های تحلیلی که مدعی گم شدن سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان شده بود خواستار احساس مسئولیت اصحاب رسانه در ارتباط با انعکاس واقعیت ها به افکار عمومی جامعه شد.

سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری مبنای برنامه‌ریزی کردستان

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر کارگروه تخصصی اشتغال کردستان، با ابلاغ و اجرای سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، از این پس این سند معیار و مبنای برنامه ریزی ها در بخش اقتصاد بویژه در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری استان خواهد بود.

رامین اسدی گفت: کار کارشناسی و مطالعه صورت گرفته بر روی این سند در نوع خود بی‌نظیر بوده و کردستان در این زمینه جزو استان‌های برتر کشور محسوب شده است.

وی تسهیل در ارائه تسهیلات بانکی و ضمانت نامه‌ها را از ضروریات فراهم‌سازی بستر سرمایه‌گذاری در کردستان برشمرد و اظهار داشت: استراتژی ما بر این است به جای افراد سرمایه‌گذار فضا برای فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری فراهم شود تا بیشتر شاهد موفقیت برنامه‌های سرمایه‌گذاری در استان باشیم.

دبیر کارگروه تخصصی اشتغال کردستان بار دیگر بر اصلاح فرهنگ کار در جامعه تاکید کرد.

حال با وجود این همه سخنان زیبا، سؤال اساسی اینجاست که آیا این امر محقق می‌شود؟ با توجه به افزایش آمار مهاجرت و روند مشکلات اقتصادی این استان راه برای اشتغال و سرمایه‌گذاری باز خواهد شد؟

استان کردستان یک استان غنی و سرشار از ظرفیت‌ها شناخته شده است و بارها و بارها مسئولان جز این، سخن دیگری نداشتند حال این سوال پیش می‌آید که چه وقت این ظرفیت‌های بالقوه به فعلیت می‌رسد؟ آیا توسعه و انقلاب صنعتی در کردستان رخ خواهد داد؟

انتهای‌پیام/79001/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول