اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار خوزستان:

مشکل پژوهش نظارت است

خبرگزاری فارس: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خوزستان گفت: مشکل پژوهش ما کمبود اعتبار نیست بلکه عدم نظارت بر جذب این اعتبار و تعریف پروژه است.

مشکل پژوهش نظارت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بهروز حسینی‌فر در اختتامیه هفته پژوهش و فناوری که در سالن شهید علی هاشمی استانداری برگزار شد، مصوبات دولت مبنی بر اختصاص بودجه پژوهش را یادآور شد و گفت: دولت در قانون بودجه دستگاه‌های اجرایی مکلف کرده نیم تا سه درصد اعتبار غیر هزینه‌ای خود را برای مقوله پژوهش اختصاص دهند.

وی افزود: نیم درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان رقمی حدود 158 میلیارد تومان است و اگر بخواهیم سقف آن را در نظر بگیریم 948 میلیارد تومان خواهد شد که رقم‌های بسیار بالایی است.

دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری خوزستان گفت: 158 میلیارد تومان (نیم درصد بودجه دستگاه‌ها) رقم قابل توجهی است و همین نشان می‌دهد که از نظر بودجه نباید مشکلی داشته باشیم بلکه مشکل ما در زمینه نظارت بر تخصیص این رقم کلان، تعریف پروژه و طرح تحقیقاتی مناسب، فرهنگ سازی فکری برای پژوهش و تشویق محققان به ورود به این عرصه است.

حسینی‌فر خاطرنشان کرد: کشورهایی که امروز داد فناوری آن‌ها گوش فلک را پر کرده و احساس مالکیت دنیا را دارند، مبنای کار و تغییر را پژوهش گذاشته‌اند و موفق شدند.

وی به ترکیه اشاره کرد و گفت: این کشور همسایه ما در سال 1999 تعداد 58 هزار پژوهشگر داشت، در سال 2006 این آمار را به 90 هزار نفر افزایش داد و برای 2013 خود وجود 150 هزار پژوهشگر را پیش‌بینی کرده است.

معاون استاندار خوزستان با تاکید بر نسبت مستقیم میان پژوهشگران و توسعه جوامع، افزود: ترکیه 13 سال پیش صادرات 15 میلیارد دلاری داشت، در سال 2011 میزان صادرات این کشور به 200 میلیارد دلار افزایش یافت و برای سال 2020 رقمی معادل 500 میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده است.

حسینی‌فر خاطرنشان کرد: توسعه مراکز علمی و کارهای تحقیقاتی موجب این رشد و افزایش شاخص تولید ناخالص ملی GDP در ترکیه شده است.

وی در ادامه گفت: در کشور کم جمعیت و کوچک سنگاپور در یک سال 6 میلیارد دلار درآمد از طریق صادرات محصولات تحقیقاتی کسب شده است.

این عضو ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری پیشرفت‌های کشور را به‌خصوص در دهه اخیر یادآور شد و اظهار داشت: اکنون در زمینه فناوری‌های نانو، تولیدات دارویی جدید، انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادین و... حرف‌های نو برای ارائه به دنیا داریم و بسیار امیدواریم که چشم‌انداز مورد نظر مقام معظم رهبری مبنی بر دستیابی به رتبه اول علمی منطقه را خیلی زود‌تر محقق کنیم.

انتهای پیام/72004/ر20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول