اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

گزارش بازدید از دو مدرسه روستایی در همدان

ایجاد خانه‌ای امن برای تحصیل فرزندان ایران

خبرگزاری فارس: هر دو کلاس مدرسه با سیستم گرمایشی بخاری نفتی کاربراتوری گرم می‌شد اما سرما همچنان در کلاس وجود داشت و دانش‌آموزان با پالتو و شال‌ گردن سر کلاس حاضر شده بودند، کلاس هم لامپ نداشت!

ایجاد خانه‌ای امن برای تحصیل فرزندان ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مدرسه خانه دوم کودک و سازنده شخصیت و رشددهنده فرزندان پس از پدر و مادر است و کودکان پس از گذراندن چند صباحی نزد پدر و مادر به مدارس راه می‌یابند، والدین با هزار امید و آرزو آن‌ها را به مدارس می‌فرستند. این وضعیت برای همه تقریباً عمومیت دارد اما در شهرها نمود بهتری و در روستا از ظاهر خوبی برخوردار نیست.

امروز در روستاها شاهد مدارسی با شکل‌های متفاوت از شهر هستیم به طوریکه مشکلاتشان هم با شهرها متفاوت و گاه در اتفاقاتی نظیر آتش‌‌سوزی فاصله زیاد خود را نمایش می‌دهد.

در روزهای زمستان، دانش‌آموزان علاوه بر جستجوی علم‌ در کلاس‌های درس، گرما را در کلاس‌ها می‌طلبند، گرمایی که اگر ابزار تولید آن از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، مشکلات جبران‌ناپذیری را رقم می‌زند.

امروز برخورداری از امکانات اولیه در مدارس حق همه دانش‌آموزان است اما برخی از مدارس حاشیه شهر و روستاها از امکانات اولیه که نور کلاس، وسایل پیش پا افتاده آزمایشگاهی و سرویس بهداشتی است، برخوردار نیستند و این مسئله با پیشروی در هوشمندسازی مدارس همخوانی ندارد.

توجه به این مسائل بهانه‌ای شد تا فرماندار همدان به همراه مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 و بخشدار مرکزی همدان از دو مدرسه واقع در دو روستای ده‌دلیان و عربلو بازدید کنند.

مدرسه روستای ده‌دلیان که از توابع بخش مرکزی همدان است، بیش از 20 کیلومتر با همدان فاصله نداشت و دارای 39 دانش‌آموز، دو معلم و دو کلاس بود و به لحاظ امکانات از سطح مناسبی برخوردار نبود.

هر دو کلاس این دو مدرسه با سیستم گرمایشی بخاری نفتی کاربراتوری گرم می‌شد اما سرما همچنان در کلاس وجود داشت و دانش‌آموزان با پالتو و شال‌ گردن سر کلاس حاضر شده بودند.

یکی از کلاس‌ها از نور کافی برخوردار نبود چرا که سیستم برقی کلاس مشکل داشت و لامپ نبود به طوریکه با ابری بودن هوا کلاس هم ابری می‌شود و تخته سیاه سیاه‌تر!

مدیر مدرسه که خودش تدریس می‌کرد یکی از مشکلات این مدرسه را نبود معلم عنوان کرد و گفت: یکی از معلمان این مدرسه آبان ماه به مرخصی استعلاجی رفته و از آن زمان تاکنون این مشکل وجود دارد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در این مدرسه مشکل گرمایشی دارید یا نه، افزود: مشکل گرمایشی نداریم و بخاری کاربراتوری نفتی گرمای لازم را ایجاد می‌کند و تاکنون مشکل در این خصوص نیز در این مدرسه رخ نداده است.

این مدیر گفت: مشکل گازکشی مدرسه را از طریق شورای روستا اعلام کردیم و آموزش و پرورش نیز قرار است کمبود معلم را در ترم دوم جبران کند.

در ادامه در مدرسه روستای عربلو حاضر شدیم که در آنجا هم 39 دانش‌آموز در سه کلاس با سه معلم مشغول تدریس و تحصیل بودند.

با حضور در یک کلاس درس معلم آن کلاس با اشاره به کمبود وسایل آزمایشگاهی در مدرسه اظهار کرد: در تدریس کتاب علوم دوره ابتدایی که بیشتر مطالب آزمایشگاهی است، مشکل داریم به طوریکه حتی با کمبود امکانات اولیه مواجهیم.

وی گفت: در زمینه گرمایشی مدرسه مشکلی نداریم و آموزش اطفاء حریق و استفاده از کپسول آتش‌نشانی را نیز گذرانده‌ایم که این کپسول نیز شارژ شده است.

فرماندار همدان نیز در ادامه از آموزش و پرورش خواست که وسایل اولیه آزمایشگاهی و کتابخانه‌ای را برای این مدارس فراهم کنند تا دانش‌آموزان بتوانند با سهولت به تحصیل بپردازند.

حسن قهرمانی‌مطلق با بیان اینکه امروز بخاری نفتی چکه‌ای و بخاری قابل حمل نفتی در تمام مدرسه‌ها ممنوع شده است، افزود: همه مدارس شهرستان همدان باید دقت کنند، که مجهز به بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد باشند و اگر مشکلی داشته باشند، قابل تعویض است.

وی بیان داشت: سیستم اطفاء حریق در همه مدارس وجود داشته و کپسول دارند و با آموزش همکاران فرهنگی به شکل تئوری و عملی ایمنی مدارس به سطح خوبی رسیده است؛ حادثه خبر نمی‌کند و باید نکات ایمنی رعایت شود.

فرماندار همدان یادآور شد: مدیران مدارسی که احساس می‌کنند، بخاری مدرسه آن‌ها استاندارد نیست با ابلاغ به نوسازی و آموزش و پرورش می‌توانند نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

اینکه مسئولان از مدارس بازدید می‌کنند جای تقدیر دارد اما آیا با بازدید مشکلات مدارس، دانش‌آموزان و معلمان برطرف می‌شود در حالی که باید با بازدید و در جریان قرار گرفتن مشکلات نسبت به رفع مشکلات اقدام کرد تا شاهد حوادثی از قبیل حوادث اخیر در مدارس نباشیم.

انتهای پیام/89003/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول