اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

معاون نهضت سواد‌آموزی آموزش و پرورش مازندران:

292 آموزشیار نهضت سوادآموزی استخدام می‌شوند/ مازندران 84 چهره برتر سواد‌آموزی دارد

خبرگزاری فارس: معاون نهضت سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام این‌که مازندران 292 آموزشیار نهضت در شرف استخدام دارد، گفت: این تعداد تا پایان سال 94 در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.

292 آموزشیار نهضت سوادآموزی استخدام می‌شوند/ مازندران 84 چهره برتر سواد‌آموزی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نعمت بقایی‌شیوا صبح امروز به مناسبت سالروز تأسیس نهضت سواد‌آموزی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به بیان عملکرد و پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده پرداخت.

معاون نهضت سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر این‌که در طول سه دهه گذشته فعالیت‌های بی‌شماری در نهضت سواد‌آموزی کشور و استان صورت گرفته است، اظهار داشت: مازندران در گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور جایگاه نخست متعالی را در اختیار گرفت.

وی با اعلام این‌که مازندران در سال 1390 بیش از 900 آموزشیار نهضت داشته‌ است، خاطر نشان کرد: 700 نفر از این تعداد در آزمون استخدامی سال 90 با شرایط 60 ماه سابقه کار و مدرک دانشگاهی استخدام شدند.

معاون نهضت سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام این‌که 292 نفر از این آموزشیاران در شرف جذب و یا استخدام شده‌اند، ادامه داد: تمام این افراد دارای مدرک دانشگاهی هستند.

وی شرایط جذب این افراد بر اساس مصوبه مجلس را پنج ساله عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون در طول برنامه پنجم توسعه این افراد باید به استخدام آموزش و پرورش مازندران دربیایند.

این مسئول شهرستان‌های سواد‌کوه و رامسر را دارای کم‌ترین آمار بی‌سوادی در مازندران برشمرد و بیشترین آمار بی‌سوادی استان را مربوط به شهرستان بابل البته با جمعیتی بیشتر برشمرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جشن پایان بی‌سوادی در برخی از شهرهای مازندران یادآور شد: در گذشته ملاک برگزاری جشن پایان بی‌سوادی، باسوادی 97 درصد افراد در آن شهرستان بوده است ولی در حال حاضر ملاک برگزاری جشن پایان بی‌سوادی در سنین 10 تا 49 سال صددرصد تعیین شده است.

بقایی‌شیوا گفت: بر اساس سرشماری سال 1390، مازندران 76 هزار و 500 نفر بی‌سواد دارد البته این نکته نیز باید یادآور شود که هنوز اطلاعات ریز این سرشماری از سوی مرکز آمار به آموزش و پرورش داده نشده است.

این مسئول 3.5 درصد جمعیت مازندران را در شمول بی‌سوادی عنوان کرد.

معاون نهضت سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به طراحی دوره انتقال در نهضت سواد‌آموزی یادآور شد: این دوره بر اساس قانون جدید مطابق پایه ششم ابتدایی است و بر همین اساس گواهینامه سواد‌آموزان صادر می‌شود.

وی از برپایی کلاس‌های نهضت سواد‌آموزی در تعدادی از زندان‌های استان خبر داد و افزود: برگزاری این کلاس‌ها بر اساس تفاهمنامه ملی اجرایی می‌شود.

بقایی‌شیوا تصریح کرد: در حال حاضر در زندان‌های تنکابن و قائمشهر بر اساس تفاهمنامه، کلاس‌های سواد‌‌آموزی برقرار است.

این مسئول با اعلام این‌که بر اساس آخرین سرشماری، 93 درصد مردم ایران با سواد هستند، سهم با سوادی مردم مازندران را 96.5 درصد اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از شناسایی 84 چهره برتر سواد‌آموزی در مازندران خبر داد و خاطر نشان کرد: 37 درصد از این افراد با دریافت مدرک لیسانس تا دکترا در کارهای دولتی مشغول به کار هستند.

این مسئول ادامه داد: برخی از این افراد که از چهره‌های برتر سوادآموزی به شمار می‌روند در مشاغل آزاد مشغول به کار هستند.

وی مهم‌ترین مشکل اجرای سیاست‌های نهضت سواد‌آموزی را عدم شناسایی افراد بیسواد و خودداری برخی از افراد از حضور در کلاس‌های نهضت اعلام کرد.

بقایی‌شیوا در پایان با اعلام دوباره رتبه مازندران به عنوان استان اول باسوادی در کشور گفت: استان‌های سمنان و اصفهان نیز در این رده‌بندی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

انتهای‌پیام/2296/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول