اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پررنگی«لباس‌های تاناکورایی» در بازار مازندران

خبرگزاری فارس: برای واکاوی مسئله تاناکورا با سیاهه‌ای از اخبار و سؤالات مختلف روبه‌رو هستیم، بدون آنکه پاسخ روشنی برای آن بیابیم. عده‌ای معتقدند برای ورود کالاهای دست دوم به کشور جز در مواردی خاص مجوزی صادر نمی‌شود.

پررنگی«لباس‌های تاناکورایی» در بازار مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، تاناکورا عنوان کلی لباس‌های دست دوم خارجی است، لباس‌هایی که از نظر اروپاییان عمر مفید آنها سپری شده و یا در جریان رشد و تنوع سرسام‌آور مد در جوامع غربی از چرخه مصرف خارج شده‌اند.

این لباس‌ها که عمدتا به‌صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شود با توجه به بالا بودن قیمت لباس تولید داخل با استقبال زیاد مردم به‌ویژه اقشار فرودست جامعه مواجه است.

در مورد مبادی و چگونگی ورود البسه تاناکورا اظهارنظر دقیق که مبتنی بر بررسی میدانی باشد وجود ندارد، با این حال برخی می‌گویند: این نوع البسه توسط سازمان‌های خیریه برای کمک به کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان فرستاده شده و افراد و گروه‌های سودجو این اجناس را در همان بسته‌بندی‌ها به سایر کشورهای همجوار مثل ایران می‌فروشند و در ازای هر بسته که ممکن است بین 45 تا 100 کیلو باشد و محتویات داخل آن نیز مشخص نیست، مبالغی دریافت می‌کنند.

این شیوه معامله را «عدلی» می‌نامند؛ عده‌ای می‌گویند: در بعضی کشورهای اروپایی مراکزی وجود دارند که البسه را برای فروش به سایر نقاط جهان بسته‌بندی می‌کنند و ایران از کشورهایی است که این پوشاک از بازارهای آن سر در می‌آورد.

شماری هم می‌گویند این پوشاک توسط سودجویان خریداری و به صورت غیررسمی و قاچاق وارد کشور می‌شود. بر این اساس ورود این پوشاک به داخل کشور قبلا از طریق مرزهای شرقی و جنوب شرقی بوده اما مدتی است که از طریق مرزهای کردستان و در واقع از کشور عراق هم واردات این اجناس شدت گرفته است.

در حقیقت برای واکاوی مسئله تاناکورا با سیاهه‌ای از اخبار و سؤالات مختلف روبه‌رو هستیم، بدون آنکه پاسخ روشنی برای آن بیابیم. عده‌ای معتقدند برای ورود کالاهای دست دوم به کشور جزء در مواردی خاص مجوزی صادر نمی‌شود.

لباس‌های تاناکورا نیز به صورت غیرمجاز و قاچاق از مرزهای کشور وارد شده و وزارت صنعت، معدن، تجارت برای ورود آنها مجوزی نمی‌دهد. زیرا برای ورود این اجناس موافقت وزارت بهداشت نیز ضروری است و به علت دست دوم بودن این البسه وزارت بهداشت با ورود آنها موافقت نمی‌کند.

  در حالیکه به نظر می‌رسد مجوزی از سوی هیچ سازمان یا وزارتخانه‌ای برای ورود رسمی این البسه صادر نشده، تعداد فروشگاه‌های تاناکورا طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. این فروشگاه‌ها مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تمام کشور پراکنده هستند.  چون مردم همیشه و همه جا به دنبال البسه ارزان هستند. بیشتر اجناس این فروشگاه‌ها لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه‌ای هستند که با تغییر فصل عوض می‌شوند. در برخی فروشگاه‌ها کیف، کفش و یا اسباب بازی هم می‌فروشند.

*آلودگی خطر بالقوه البسه تاناکورا

دکتر آزاده شیدایی متخصص پوست در این رابطه می‌گوید: لباس‌های دست دوم عامل بالقوه‌ای برای ابتلا به انواع بیماری‌ها از قبیل آبله مرغان، زونا، زردزخم، عفونت‌های پوستی، سفلیس و گال هستند که در صورت استفاده غیربهداشتی از اینگونه البسه صدمات و آسیب‌های جسمی و زیان مالی زیادی به خریدار تحمیل می‌کند. 

وی می‌افزاید: با توجه به نوع بیماری علائم آن نیز متفاوت است بعضی از بیماری‌های‌ غیرعفونی به صورت آلرژی، حساسیت پوستی و خارش ظاهر می‌شوند. همچنین این البسه عموما آلوده به ویروس‌هایی هستند که به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و بر روی آن اثر می‌گذارند و نوع حادتر این بیماری‌ها سیاه زخم است که هم مشکلات ریوی و هم پوستی حاد ایجاد می‌کنند.

البته باید توجه کرد که علائم این بیماری‌ها بعد از چند هفته ظاهر می‌شوند. از این‌رو توصیه می‌شود شهروندان حتی المقدور از خرید این لباس‌ها اجتناب کنند و در صورت خرید نیز قبل از استفاده پوشاک مزبور را ضدعفونی و خشک‌شویی کنند.

چرا تاناکورا

به راستی چه عواملی باعث می‌شود برخی از شهروندان به خرید لباس‌های دست دوم و مستعمل خارجی که سنخیتی با هویت، فرهنگ و عرف اجتماعی‌شان ندارد اقدام کنند؟ چرا روزبه‌روز گرایش به مد و مارک بیشتر می‌شود تا جایی که برخی‌ها حاضرند تن‌پوش کهنه دیگران را انتخاب کنند؟

یکی از فروشندگان پوشاک تاناکورا می‌گوید: قیمت ارزان این نوع پوشاک در مقایسه با قیمت بالای تولیدات داخلی سبب می‌شود تا اقشار مختلف جامعه به سمت خرید اینگونه لباس‌ها گرایش پیدا کنند.

حسین فلاح می‌افزاید: قیمت و جنس لباس‌های استوک و تاناکورا سبب شده تا بسیاری از مردم هنگام خرید، دست دوم بودن این لباس‌ها را نادیده بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه لباس‌های تاناکورایی مشتریان پر و پا قرص خود را دارد ادامه می‌دهد: استفاده از لباس‌های تاناکورا سال‌هاست که میان مردم مرسوم شده و امروزه شاهد خرید و فروش گسترده این نوع پوشاک هستیم.

یکی از خریداران نیز می‌گوید: این نوع لباس‌ها ارزان‌تر هستند و از سویی به لحاظ تنوع رنگ نیز مشتری را جذب می‌کنند.

وی که نمی‌خواهد خود را معرفی کند ادامه می‌دهد: گرانی و کیفیت نامطلوب لباس‌های موجود در بازار سبب گرایش و اشتیاق مردم به لباس‌های تاناکورا شده است.

یکی دیگر از مصرف‌کنندگان لباس تاناکورا نیز با اشاره به دلیل خرید این نوع پوشاک می‌گوید: من به دلیل توان اقتصادی پایین توان خرید لباس‌های مناسب با قیمت گران را ندارم و درست به همین دلیل لباس‌های تاناکورا را خریداری می‌کنم.

خریدار دیگری نیز با اشاره به اینکه بیشتر اجناس تاناکورا قیمت مناسبی دارد، بیان می‌کند: علت خرید لباس تاناکورا تنها نازل بودن قیمت است.

وی با اشاره به دلایل استفاده مردم از پوشاک دست دوم یا تاناکورا تاکید کرد: پیروی از مد روز اروپایی و رغبت استفاده از پوشاک مارک‌دار از جمله دلایل گسترش استفاده از اینگونه پوشاک است.

علی بانی، پژوهشگر مسائل اجتماعی می‌گوید: «وقتی در جامعه‌ای پوشش ارزش می‌شود و افراد برتری انسان‌ها را در پوشش‌شان می‌بینند، روی آوردن به جنس‌های دست دوم برای تازه زندگی کردن یکی از راه‌ها خواهد بود.»

وی با اشاره به اینکه داشتن روحیه خودباوری و اعتماد به نفس مهم‌ترین راز پیشرفت انسان است، اضافه می‌کند: «نداشتن اعتماد به نفس باعث می‌شود که انسان نیمه خالی خود را با مسائل حاشیه‌ای پر کند بر همین اساس رو به تجملات می‌آورد و سعی می‌کند به وسیله ظاهر، خود را از دیگران برتر یا همتراز آنان نشان دهد.»

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه پوشیدن لباس‌های تاناکورا و بعضا مارک‌دار بدون منطق و تفکر صورت می‌گیرد و در حال حاضر به یک آسیب اجتماعی تبدیل شده است، علت رواج این اپیدمی را خلأ موجود بین افراد به ویژه جوانان می‌داند و می‌گوید: «زمانی درون گرایی، ساده‌زیستی و بی‌اعتنایی به دنیا، افتخار به حساب می‌آمد ولی در دنیای کنونی بسیاری از مردم برون‌گرایی و مصرف هر چه بیشتر را ارزش می‌دانند. در حال حاضر مارک‌باز بودن و درگیر شدن با جریانی که در جامعه متداول می‌شود، یکی از طبیعی‌ترین واکنش‌های جوانانه در برابر این احساس خلأ است.

اغلب شهروندان حاضر به صحبت در مورد چرایی خرید این نوع لباس‌ها نیستند. حتی دوست ندارند هنگام خرید کسی آنها را ببیند و هنگامی که در مورد خرید این پوشاک از آنها سؤال کردیم معمولا از پاسخ دادن طفره رفتند. به نظر می‌رسد حتی خریداران این البسه حضور خود در این مراکز را دون شأن خود می‌دانند.

از این رو باید گفت استفاده از لباس‌های دست دوم و مستعمل جوامع غربی به هیچ رو در شأن انسان متمدن ایرانی که سابقه تمدنی کهن را پشتوانه دارد نیست و با وجود همه آسیب‌های بهداشتی می‌تواند به نوعی تهاجم فرهنگی نیز محسوب شود.

بر این اساس شایسته است مسئولان ذیربط به ویژه دست‌اندرکاران بخش‌های فرهنگی، بهداشتی، امنیتی و رسانه‌ها با تبیین مضرات دراز مدت و کوتاه‌مدت استفاده از اینگونه پوشاک از ورود بی‌حد و حصر آن به داخل کشور ممانعت کرده و بدین‌سان ضمن صیانت از فرهنگ عمومی و حمایت از تولیدات داخلی، موجبات کار‌آفرینی صنایع نساجی و پوشاک کشور را فراهم آورند.

===================

گزارش از کوروش غفاری‌چراتی

===================

انتهای پیام/2296/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول