اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرآوری نخود در جهان فقط در ایران و ترکیه صورت می‌گیرد

صادرات 130 هزار تن نخودچی به کشورهای اروپایی و آمریکایی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید 220 هزار تن نخودچی در یک هزار و 300 کارگاه ممقان خبر داد و گفت: 60 درصد نیز به کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه صادر می‌شود.

صادرات 130 هزار تن نخودچی به کشورهای اروپایی و آمریکایی

به گزارش خبرگزاری فارس از آذرشهر، مسعود محمدیان  ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز مطالعه شهرک نخودپزان ممقان با اعتبار یک میلیارد ریال به منظور ایجاد 700 واحد نخودپزی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد این شهرک، علاوه بر ارتقای کیفیت فرآوری و بسته‌بندی و برآورده شدن نیاز مشتریان با علایق و سلائق مختلف، زمینه تولید و فرآوری بیش از 2 هزار تن محصول نخودچی نیز برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.

40 درصد نخود سفید تولیدی کشور نخودچی می‌شود

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر، فرآوری نخود در جهان فقط در دو کشور آسیایی ایران و ترکیه انجام می‌پذیرد، افزود: در کشور ما، فرآوری محصول نخود به صورت اختصاصی، فقط در ممقان از توابع شهرستان آذرشهر انجام پذیرفته و در این منطقه به تنهایی، 40 درصد از کل محصول نخود سفید تولیدی کشور تبدیل به نخودچی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید به تعداد یک هزار و 300 کارگاه نخود پزی در این بخش اضافه کرد: محصول فرآوری شده در این کارگاه‌ها، علاوه بر پوشش40 درصدی بازارهای داخل کشور، 60 درصد نیز به کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه صادر و هر ساله ارز آوری قابل توجهی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 220 هزار تن نخودچی، در این کارگاه‌ها تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور صادر شده و ارز آوری قابل توجهی را نیز به دنبال دارد.

محمدیان با اشاره به این مطلب که احداث این مجتمع از مصوبات سفر دوم هیئت دولت به استان بوده است، گفت: سهم آذربایجان‌شرقی از محل صندوق توسعه ملی در حدود 2700 میلیارد ریال است و 40 درصد از این مبلغ، سهم صنایع بسته بندی، فرآوری، بازاریابی و صادرات بوده و امید می‌رود فرآوری کنندگان حبوبات و خشکبار بتوانند قسمت عمده‌ای از آن را به خود اختصاص و با توجه به حمایت‌های مستقیم دولت از بخش کشاورزی، گام ارزنده ای در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش مهم بردارند.

وی با تاکید به لزوم استانداردسازی کارگاه‌های فرآوری محصولات بخش کشاورزی اضافه کرد: راه‌اندازی واحدهای بسته بندی حبوبات توسط مدیریت صنایع کشاورزی سازمان با دقت و جدیت در حال انجام بوده و در کنار آن، علاوه برحفظ بافت سنتی کارگاه‌های نخودپزی در مناطق روستایی، با استانداردسازی این واحدها، امکان شناسه‌دار شدن کارگاه‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی برای توسعه و گسترش فعالیت‌های تولیدی امکانپذیر می‌شود.

ممقان با جمعیتی در حدود 15 هزار نفر در 35 کیلومتری جنوب غرب تبریز و در مسیر جاده تبریز - مراغه به فاصله 3 کیلومتری از جاده اصلی واقع شده است. علاوه بر زراعت، عمده فعالیت اقتصادی این شهر مربوط به صنعت نخود پزی بوده و این شغل که تبدیل نخود سفید خام به نخود آجیلی است، با سابقه بیش از 50 سال با زندگی و معیشت مردم این شهر عجین شده است.

ممقان با یک هزار و 300  کارگاه نخودپزی، به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تولید نخودچی و سویا، رتبه نخست تولید این محصول را در ایران به خود اختصاص داده است.

سالانه بیش از 220 هزار تن نخودچی، در این کارگاه‌ها تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور صادر شده و ارز آوری قابل توجهی را نیز به دنبال دارد.

انتهای پیام/60002/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول