اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اجرایی میدان شهدا مشهد:

مساحت طرح بهسازی میدان شهدا مشهد در حال افزایش است

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا از افزایش مساحت فعلی طرح بهسازی میدان شهدا به 170 هکتار خبر داد که نقشه‌های آن در حال مطالعه و بررسی است.

مساحت طرح بهسازی میدان شهدا مشهد در حال افزایش است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، میدان شهدا در مشهد به واسطه نزدیکی به حرم مطهر امام رضا(ع) و نقشی که تاکنون در مناسبت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی داشته است، نه تنها برای هر یک از ما مشهدی‌ها یادآور خاطرات مختلفی است، بلکه هر یک از زائرانی که به پابوس امام رضا(ع) آمده‌اند از این میدان خاطره‌ای به یاد دارند.

اما اگر از خاطرات خوش این میدان بگذریم، به زمانی خواهیم رسید که این میدان به پررفت و آمدترین نقطه مشهد تبدیل شد و با توسعه شهر بر ازدحام و شلوغی این میدان نیز افزوده شد تا جایی که رفته رفته هویت شهری و تاریخی خود را از دست داد و به یکی از گره‌های ترافیکی تغییر شکل یافت.

این میدان که سابقه آن به بیش از 70 سال پیش برمی‌گردد از آن‌جایی که نقطه تلاقی 3 شریان مهم ارتباطی در شهر یعنی خیابان امام‌خمینی(ره) به خواجه‌ربیع، خیابان توحید به شیرازی و خیابان هاشمی‌ن‍ژاد به دانشگاه است، از شریان‌های مهم ارتباطی در مشهد است که با گذشت زمان کارکرد گذشته خود را از دست داد و نیاز بود تا در وضعیت آن تغییراتی صورت گیرد.

به دنبال ازدحام ایجاد شده و همچنین طرح بهسازی بافت‌های فرسوده در مشهد، در نهایت طرح بزرگ میدان شهدا یکی از برنامه‌های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده قرار گرفت که در آن ساماندهی منظرهای شهری، سازمان عملکردی و تسهیل در ترافیک سواره، تأمین امنیت تردد پیاده و بهسازی بافت در اولویت قرار گرفت.

همه موارد فوق در حالی ‌است که در نهایت تصمیم‌ها با وجود موافقان و مخالفانی که داشت برای بهسازی این میدان قطعی شد و در سال 82 طرح ابتدایی تهیه و سال 83 عملیات اجرایی طرح میدان شهدا در مساحت 12.5 هکتار آغاز شد.

در مجموع در طرح میدان شهدا پروژه‌ها در دو موضوع انتفاعی و غیرانتفاعی دسته‌بندی شدند و از آن‌جایی که هدف اصلی از بهسازی این میدان، حل مشکل ترافیک بود، به همین دلیل اصلاح شبکه‌های معابر و فضاهای عمومی آغاز شد و برای اینکه مشکلی در ترددها به وجود نیاید در همان ابتدای کار دو زیرگذر شرقی و غربی یعنی خیابان خواجه‌ربیع به دانشگاه و خیابان امام‌خمینی(ره) به خیابان شهید هاشمی‌نژاد ساخته شد.

* مساحت طرح بهسازی میدان شهدا همچنان در حال افزایش

نکته جالب توجه در طرح بهسازی و نوسازی میدان شهدا، تغییرات چشمگیر مساحت طرح است. نخستین بار که تهیه طرح میدان شهدا به صورت یک مسابقه معماری اعلام شد، کل مساحت در نظر گرفته شده برای آن فقط 12.5 هکتار بود، اما چیزی نگذشت که این مساحت به 22.5 هکتار افزایش یافت و در نهایت در آخرین مرحله تغییرات، محدوده اجرای طرح به 31.5 هکتار افزایش یافت و هدف طرح از انحصار میدان شهدا خارج شد و به خیابان‌های صاحب‌الزمان(عج) و منطقه هشت‌آباد رسید و همه آن تغییرات در حالی ‌است که مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا از افزایش مساحت فعلی طرح به 170 هکتار خبر می‌دهد که نقشه‌های آن در حال مطالعه و بررسی است.

ابوالفضل افشاری، مدیر اجرایی طرح میدان شهدا اظهار می‌کند: طرح اولیه بهسازی میدان شهدا با همان مساحت 12.5 هکتار اولیه تاکنون به پایان رسیده است و 30.5 هکتاری که در حال حاضر بر روی آن کار می‌کنیم تا سال 95 به اتمام خواهد رسید، اما برای مساحت افزوده شده که طرح بهسازی را به 170 هکتار گسترش می‌دهد، نمی‌توان در حال ‌حاضر زمان تعیین کرد.

وی اضافه می‌کند: در طرح بزرگ میدان شهدا عرصه‌های وسیعی از فضاهای شهری، فرهنگی، اجتماعی و مردمی در نظر گرفته شده و اطراف میدان را ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف پوشش می‌دهد که تالار شهر، مراکز خرید، دفاتر اداری، فضاهای نمایشگاهی، موزه، آکواریوم و همچنین اجرای آب‌نماها در آن پیش‌بینی شده است.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدا ادامه می‌دهد:در طرح بهسازی میدان شهدا مجموعه امکانات خدماتی همچون چند پایانه اتوبوسرانی، پارکینگ‌های مختلف، بوستان هشت بهشت و ... برای رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در مجموع در حال ‌حاضر برای طرح بزرگ میدان شهدا 54 پروژه تعریف شده که پروژه‌های انتفاعی را در این تعداد حداقل داریم، به صورتی که تراکم فعلی که در حال اجرا است در این میدان نسبت به طرح تفصیلی گذشته کاهش یافته و بر اساس طرح مصوب قبلی میدان شهدا احداث زیربنا(تراکم) یک میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده بود، اما در طرح فعلی این مورد به کمتر از نصف کاهش یافته است.

وی همچنین از افزایش شبکه معابر و فضاهای عمومی در بهسازی طرح میدان شهدا یاد می‌کند که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این فضاها در طرح گذشته یک سوم کل محدوده بوده است، اما در حال ‌حاضر به بیش از دو سوم افزایش یافته و همچنین فضاهای سبز نیز چند برابر شده است.

* پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده

در طرح بزرگ میدان شهدا تاکنون پروژه‌های زیادی در کنار پروژه‌های در حال اجرا به بهره‌برداری رسیده است که افشاری عمده‌ترین این پروژه‌های افتتاح شده را زیرگذرها و پایانه‌های اتوبوس می‌داند.

وی می‌افزاید: ساختمان توسعه شهرداری، پایانه اتوبوس، پارکینگ ربیع، بازگشایی خیابان صاحب‌الزمان(عج) به خیابان دانشگاه، مسجد حوض لقمان، شبکه حرکت همسطح جنوب، زیرگذر و شبکه حرکت غرب، زیرگذر و شبکه حرکت غرب، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و ‌آماده‌سازی بخشی از میدان از جمله پروژه‌های افتتاح شده است.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدا به عرصه خود میدان اشاره کرده و می‌گوید: تمام تلاش‌ها بر این بوده تا نقش مدنی میدان حفظ شود که برای حضور مردم 20 هزار مترمربع در تراز کف و 17 هزار مترمربع در تراز زیرزمین محدوده مخصوص که نسبت به گذشته توسعه چمشگیری داشته، فضا در نظر گرفته شده است.

آنچه که در خود عرصه میدان شهدا قابل توجه است، نخستین پلازای دو طبقه جهان و تنها میدان مدنی کشور که مختص حرکت پیاده و تجمع مردم است، در حال آماده شدن است.

افشاری تأکید می‌کند: در حال ‌حاضر بخش‌های اصلی عرصه میدان شهدا آماده شده است، اما از آن‌جایی که در این محل یکی از ایستگاه‌های خط 2 قطارشهری در حال احداث است، منتظر پایان عملیات آن هستیم.

وی در خصوص پروژه‌های در حال آماده شدن در طرح بزرگ میدان شهدا، توضیح می‌دهد: پایانه اتوبوس صبا، پارکینگ صبا، مدرسه علمیه آیت‌الله قائنی، مسجد یزدی‌آبادی، پارکینگ عمومی توحید و تالار شهر از دیگر پروژه‌هایی است که بخشی از عملیات‌های آن به انجام رسیده است.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدا اضافه می‌کند: به تدریج در حال اجرا کردن پروژه‌های حمل‌ و نقل عمومی هستیم که احداث پارکینگ در ابتدای خیابان آیت‌الله عبادی با 250 جای پارک در طبقه‌های زیرین و همکف از جمله آن‌هاست و در کنار این مهم، پروژه پایانه اتوبوس در ابتدای خیابان شهید هاشمی‌نژاد در سال 92 و همچنین پارکینگ خیابان توحید با 1400 ظرفیت در سال 95 به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گفته وی، ساختمان و پارکینگ خدماتی جنوب، پارکینگ و ساختمان خدماتی شمال، شبکه حرکت همسطح شمال، شبکه حرکت معابر، پارک هشت‌آباد، پروژه‌های مختلف در خیابان صاحب‌الزمان(عج)و مسجد محمدی‌ها از دیگر پروژهای بزرگی است که در طرح، اجرایی خواهند شد.

* زمین‌هایی که 20 درصد گران‌تر از قیمت واقعی خریداری شدند

یکی از محدودیت‌هایی که همیشه در اجرای پروژه‌های شهری وجود دارد، تملک زمین‌هایی است که در محدوده طرح قرار گرفته باشد و طرح بزرگ میدان شهدا هم از این امر مستثنی نبوده است که برای عملیاتی کردن این طرح تملکات زیادی صورت گرفته و نکته جالب توجه آن در این است که زمین‌های موجود در محدوده طرح بزرگ میدان شهدا 20 درصد گران‌تر از قیمت واقعی زمین‌ها خریداری شده است.

افشاری با بیان مطلب فوق اضافه می‌کند: تاکنون 96 درصد پلاک‌های موجود در طرح را تملک کرده‌ایم و هنوز حدود 2000 پلاک برای ادامه عملیات‌های اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا باقی مانده است.

به گفته وی اگر کسی در حال حاضر از مبالغ خرید شهرداری اعلام نارضایتی می‌کند این نارضایتی‌ها به دلیل مدیریت نامناسب پول پرداخت شده از سوی شهرداری به آن‌ها بوده است، چرا که افراد زیادی هستند که در محدوده طرح با فروش زمین‌های خود به شهرداری سود زیادی کسب کرده و هم‌اکنون حتی با شرایط بهتر از گذشته در رفاه زندگی می‌کنند.

وی در خصوص تملک املاک باقی مانده، اظهار می‌کند: وقتی نوسانات قیمتی در بازار است، تردید در خرید و فروش‌ها نیز بسیار زیاد می‌شود و به همین دلیل ما هم در طرح بزرگ میدان شهدا به دنبال این هستیم که مردم سود کنند و با توافق خودشان املاکشان را خریداری می‌کنیم و تمایلی نداریم که از طریق قانون وارد این مباحث شویم.

* اجرای طرح بزرگ میدان شهدا به دور از انتفاعات مالی است

یکی از نکات جالب توجه در اجرای طرح بزرگ میدان شهدا نحوه تأمین منابع مالی آن است، به صورتی که در این طرح بزرگ بخش اعظمی از منابع از طریق فروش اوراق مشارکت تأمین شده است.

افشاری از هزینه‌کرد 900 میلیارد تومانی در طرح بزرگ میدان شهدا تاکنون خبر می‌دهد و می‌گوید: از این مبلغ 510 میلیارد تومان مربوط به 6 دوره انتشار اوراق مشارکت است که از سال 84 آغاز و در سال 90 به پایان رسید.

به گفته وی اوراق‌های سال‌های 84 و 85 تسویه حساب شده و به خریداران اوراق سال 84، میزان 20 درصد سود مازاد به ازای چهار سال پرداخت شده و برای خریداران سال 85 نیز 31.5 درصد مابه‌التفاوت پیش‌بینی شده و پرداخت می‌شود.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدا هزینه کل طرح را در 31.5 هکتار 1200 میلیارد تومان خوانده و می‌گوید: اینکه برخی شهروندان عزیز فکر کنند، شهرداری از اجرای طرح بزرگ میدان شهدا به دنبال انتفاعات مالی است، واقعاً به دور از هدف اصلی است، چرا که در اجرای این طرح اصلاً به دنبال منافع مالی نیستیم و اینکه سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی بخش خصوصی شده، به این دلیل است که هزینه‌های اجرای طرح بزرگ میدان شهدا از خود طرح تأمین می‌شود و از طرف دیگر تا طرحی سود مالی نداشته باشد، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی خاطر نشان می‌کند: دیگر قرار نیست برای طرح بزرگ میدان شهدا اوراق منتشر شود و بقیه مراحل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت شهرداری اجرا می‌شود.

* پیشرفت 55 درصدی طرح بزرگ میدان شهدا

8 سال از آغاز طرح بزرگ میدان شهدا می‌گذرد که در این سال‌ها طرح ارائه شده برای 12.5 هکتار اولیه به پایان رسیده و با توجه به اینکه مساحت این طرح به مرور زمان افزایش یافته است، این افزایش‌ها باعث طولانی شدن پروژه شده است که به گفته مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا کل 31.5 هکتار فعلی طرح بزرگ میدان شهدا 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

افشاری یکی از مشکلات را همین افزایش مساحت‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: پروژه‌های مختلفی که به مروز زمان در قالب مساحت‌های مختلف ارائه شده، همچون تعریف یک برنامه جدید بوده است و همچنین در کنار این امر، مسدود نکردن هیچ معبری برای اجرای پروژه‌ای، وجود تأسیسات شهری فرسوده و جابه‌جایی آن‌ها، عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی، زیاده‌خواهی‌ها، نوسانات قیمتی و ... از جمله مشکلاتی بوده‌اند که باعث صرف زمان زیادی برای اجرای پروژه شده است.

انتهای پیام/70003/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول