اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افشای اسناد ساواک گیلان در خبرگزاری فارس-1

تماس مشکوک دانشجویان با آیت‌الله قربانی

خبرگزاری فارس: اسناد ساواک از تماس مشکوک آیت‌الله زین‌العابدین قربانی روحانی مبارز گیلان با دانشجویان انقلابی در سال 52 خبر داد.

تماس مشکوک دانشجویان با آیت‌الله قربانی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که زیر نظر نخست‌وزیری رژیم ستم‌شاهی اداره می‌شد یکی از مخوف‌ترین و خشن‌ترین دستگاه‌های امنیتی بود که با نظر آمریکایی‌ها و به شیوه غربی توسط رژیم پهلوی دایر شده بود.

اسناد ساواک که بدون تردید اسناد مظلومیت مردم ایران و ظلم رژیم پهلوی به ملت بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که رژیم پهلوی با تمام توان به سرکوب مردم و انقلابیون پرداخت.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم این استان علیه طاغوت است که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

در سند شماره 1345-ل/ه ساواک گیلان آمده است: دو نفر از جوانان به اسامی «علی قیامتیون» و «حمید ایمانی» که اهل لاهیجان و دانشجوی دانشگاه فنی تبریز هستند و از دانشجویان متعصب مذهبی و از طرفداران خمینی (ره) بوده و در مواقعی که برای دیدار اقوام خود به لاهیجان تردد می‌کنند کرارا با شیخ زین‌العابدین قربانی (امام جمعه فعلی رشت) تماس می‌گیرند و تحت نفوذ قربانی هستند.

در این سند با اشاره به نظریات ساواکی‌ها عنوان شده است: امکان دارد نامبردگان مشغول فعالیت‌های مشکوکی باشند و مفاد خبر به احتمال قوی صحت دارد و به قرار اطلاع علی قیامتیون در توزیع اعلامیه مضره در دانشگاه تبریز دخالت داشته و اصلح است مشارالیهم از طرف ساواک محل تحت مراقبت قرار گیرند، آذین نظریه ل/ه‌ مفاد خبر تایید می‌شود.

به گزارش فارس،‌ آیت‌الله زین‌العابدین قربانی در 1312 شمسی در روستای پنجاه از توابع شهرستان آستانه‌اشرفیه به دنیا آمد و مقطع ابتدایی را در زادگاهش و تحصیل علوم دینی و حوزوی را در لاهیجان طی کرد، در سال 1329 به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و از اساتید بزرگی مانند امام موسی صدر،‌ آیت‌الله مشکینی،‌ آیت‌الله بروجردی،‌ امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی تلمذ کرد و به مدارج کمال و اجتهاد نایل آمد.

فعالیت سیاسی،‌ اجتماعی آیت‌الله قربانی از سال 1331 با حمایت و ارتباط با مبارزات فداییان اسلام آغاز شد، پس از دستگیری فداییان اسلام مدتی در اختفا بسر برد و با مبارزانی مانند شهید هاشمی‌نژاد و مقام معظم رهبری آشنا و در سال 1344 دستگیر و زندانی شد.

وی پس از آزادی دوباره در سال 1350 به دلیل سخنرانی علیه رژیم ستم‌شاهی مسجد انزلی محله لنگرود دستگیر و زندانی شد و بعد از آن از طرف ساواک ممنوع‌‌المنبر شد.

قربانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئولیت‌های مختلفی از جمله ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی گیلان،‌ نمایندگی دوره دوم مجلس شورای اسلامی از لاهیجان،‌ استادی حوزه و دانشگاه، نمایندگی مجلس خبرگان،‌ امام‌جمعه لاهیجان بود و ‌اکنون ایشان نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام‌ جمعه شهر رشت است.

انتهای پیام/84001/ی30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول