اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اداره‌کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری خبر داد

شرکت 10 اثر میراث معنوی چهارمحال و بختیاری در همایش ملی ثبت

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از ارسال 10 اثر معنوی این استان برای شرکت در همایش ملی ثبت در سمنان خبر داد.

شرکت 10 اثر میراث معنوی چهارمحال و بختیاری در همایش ملی ثبت

مژگان ریاحی امروز در گفت‌‎وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: این همایش در دی ماه جاری در سمنان برگزار می‌شود.

این مسئول افزود: ترانه‌های مشک زنی در فرهنگ بختیاری، ترانه‌های برزگری در فرهنگ بختیاری، مهارت بافت و ریس در فرهنگ بختیاری، ترانه‌های شیر دوشی در فرهنگ بختیاری و مهارت ساخت قفل چالشتری از جمله این آثار به شمار می‌روند.

ریاحی ادامه داد: مهارت ساخت قیچی، مهارت ساخت انبر، مهارت ساخت چاقو، مهارت دوخت لچک و مهارت بافت بند از دیگر آثار ارسالی این استان برای ثبت در فهرست آثار ملی است.

مدیرکل اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آثار میراث معنوی این استان، گفت: ترانه‌های برزگری در فرهنگ بختیاری به عنوان یکی از رایج‌ترین گونه‌های ادبیات عامیانه از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در بین بختیاری‌ها برخوردار است.

ریاحی ادامه داد: با توجه به معیشت قالب قوم بختیاری که بیشتر دامداری است مشک و مشک زنی از اهمیت خاصی میان آیین‌های برخودار است که ریشه در آیین کار و فرهنگ این قوم دارد.

وی متذکر شد: وریس در زندگی بختیاری‌ها کاربرد فراوانی دارد و اغلب به عنوان طناب (در عرض‌های مختلف) مورد استفاده قرار می‌گیرد، لچک، نیم کلاهی است که زنان بختیاری بر سر می‌کنند و روی آن مینا می‌پوشند، و دو بند نیز از دوطرف آن آویزان کرده تا لچک را زیر گلو گره بزنند.

انتهای پیام/68005/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول