اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افشای اسناد ساواک گیلان در خبرگزاری فارس-2

اعتراض مرحوم احسان‌بخش به خرید مشروبات اداره دولتی

خبرگزاری فارس: اسناد ساواک گیلان از اعتراض شدید مرحوم آیت‌الله احسان‌بخش امام جمعه فقید رشت به خرید مشروبات الکلی توسط اداره دولتی خبر داد.

اعتراض مرحوم احسان‌بخش به خرید مشروبات اداره دولتی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که زیر نظر نخست‌وزیری رژیم ستم‌شاهی اداره می‌شد یکی از مخوف‌ترین و خشن‌ترین دستگاه‌های امنیتی بود که با نظر آمریکایی‌ها و به شیوه غربی توسط رژیم پهلوی دایر شده بود.

اسناد اطلاعاتی شامل بازجویی‌ها، گزارش‌ها و مکاتباتی که درون یک سازمان اطلاعاتی تولید شده، بسیار حائز اهمیت است.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم این استان بر ضد طاغوت است که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

در گزارش خبر ساواک به نقل از شهربانی گیلان آمده بود: ساعت 21 و 45 دقیقه 29 مرداد سال 37 آیت‌الله احسان‌بخش در مسجد چینی‌چیان رشت در یک سخنرانی مذهبی مردم را تحریک کرده و گفته که مدیر کل آب و برق گیلان برای جشن 28 مرداد مبلغ 300 تا 400 هزارتومان در ماه مبارک رمضان هزینه مشروب‌خوری برای مهندسان خود کرده است.

طبق سند مذکور، آیت‌الله احسان‌بخش با تاکید بر اینکه با این پول می‌شد مدرسه‌ای ساخت، افزوده است: یک کارگر گونی‌بافی که با آن همه رنج و زحمت در کارخانه کار می‌کند، روزانه بیش از 30 تا 40 تومان مزد نمی‌گیرد و زندگیش تأمین نیست.

وی با اشاره به خفقان موجود در جامعه می‌گوید: با توجه به خفقان موجود حتی کارگری نمی‌تواند درد دلش را به کارگر دیگر بگوید و این موضوع سبب نارضایتی و ناراحتی در جامعه است.

در این سند با اشاره به نظریات ساواکی‌ها عنوان شده است: آیت‌الله احسان‌بخش مانند شب‌های قبل به تحریکات خود ادامه می‌دهد و با اینکه چندین بار از طریق شهربانی گیلان به وی تذکر داده شده اما هنوز هم در سخنرانی‌ها به عناوین مختلف مردم را تحریک می‌کند.

به گزارش فارس، مرحوم آیت‌الله صادق احسان‌بخش در سال 1309 برابر با 1349 هـ .ق در یکی از روستاهای توابع رشت به دنیا آمد.

وی ادبیات فارسی و دروس ابتدایی را در مکتب‌خانه زادگاهش فرا گرفت، سپس در سال 1323 هـ .ش، در 14 سالگی با تشویق پدر، وارد حوزه علمیه رشت شد.

مرحوم احسان‌بخش در مدت سه سال، ادبیات عرب، منطق و فقه را نزد استادانی مانند شیخ علی علم‌الهدی، شیخ کاظم صادقی، شیخ ابوطالب مدرسی و سید محمدحسن بحرالعلوم فرا گرفت و در سال 1327 هجری‌شمسی برای تکمیل تحصیلات به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد.

وی در قم، دروس سطح را در محضر حضرات آیات شهید محمد صدوقی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، حسین نوری همدانی و سید محمدحسین طباطبایی آموخت و سپس از سال 1331 هـ.ش به بعد در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله سید حسین بروجردی و درس خارج اصول امام خمینی شرکت کرد و همچنین از درس خارج آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، سید کاظم شریعتمداری و سید مرتضی لنگرودی بهره‌ها برد.

وی به تحصیلات دانشگاهی نیز علاقه‌مند بود از این‌رو در سال 1332 هـ.ش همزمان با تحصیل در حوزه علمیه قم، در رشته الهیات در دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و در سال 1335هـ .ش با درجه کارشناسی، فارغ‌التحصیل شد و موضوع رساله دانشگاهی ایشان «علل پیدایش خوارج» بود که بعدها به صورت کتاب و در سه جلد منتشر شد.

آیت‌الله احسان‌بخش در سال 1340 هـ .ش با دعوت یکی از دوستانش راهی رشت شد و در آنجا دبستان و دبیرستان «دین و دانش» را بنیان نهاد و آن را به پایگاهی برای پرورش و ارشاد کودکان و جوانان تبدیل کرد و همچنین در مسجد «چین‌چیان» به اقامه نماز جماعت و سخنرانی پرداخت.

آیت‌الله احسان‌بخش، از سال 1340 هـ .ش به عنوان نماینده امام خمینی (ره) به ترویج اندیشه‌های ایشان در گیلان پرداخت و ساواک بارها او را احضار و برای مدت دو سال ممنوع‌المنبر کرد و وی در طول سال‌های 56 و 57 رهبری مردم گیلان در مبارزه با ضد رژیم پهلوی را عهده‌دار بود و در شمار کسانی است که در سال 57 نامه خلع شاه از سلطنت را امضا کرد.

آیت‌الله احسان‌بخش پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت کمیته‌های انقلاب اسلامی را در گیلان عهده‌دار شد و به ساماندهی اداره‌ها و نهادهای تازه تأسیس در منطقه پرداخت و در سال 1359 هـ .ش از طرف امام خمینی (ره) امام جمعه شهر رشت شد و با آغاز جنگ تحمیلی در سازماندهی نیروها و کمک‌های مردمی برای اعزام به جبهه‌های جنگ، نقش فعال داشت و خود نیز بارها در خطوط مقدم جبهه‌ها حضور یافت.

آیت‌الله احسان‌بخش در نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از طرف مردم به عنوان نماینده مردم گیلان برگزیده شد و در 26 فروردین سال 61 آیت‌الله احسان‌بخش به دلیل روشنگری‌هایش در بین مردم منطقه و مبارزه با تبلیغ‌های منفی منافقان توسط گروهک‌ منافقین ترور شد که در این حادثه، وی از ناحیه پا به شدت آسیب دید و تا آخر عمر نتوانست بدون عصا حرکت کند.

آیت‌الله احسان‌بخش پس از یک عمر تلاش علمی و فرهنگی و تحمل حدود 20 سال رنج جراحتی که در ترور نافرجام منافقان به ایشان وارد شده بود، سرانجام در 14 خرداد 1380 هـ .ش در سن 71 سالگی در بیمارستان ساسان تهران دعوت حق را لبیک گفت و پیکر وی پس از تشییع در محوطه مصلا امام خمینی (ره) رشت به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/2300/ت40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول