اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت شیراز:

1000 رابط سلامت در شیراز فعال هستند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت شیرازگفت: در راستای ترویج تغذیه سالم و رعایت موارد بهداشتی یک‌هزار رابط سلامت در شهرستان شیراز جذب شده‌اند.

1000 رابط سلامت در شیراز فعال هستند

عبدالحسین فرحبخش امروز در حاشیه جشنواره غذاهای بومی سنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: از 9 تا 14 دی، هفته بسیج تغذیه است و ترویج غذاهای سنتی و بومی در این هفته در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: کارشناسان مرکز بهداشت در ادارات و دستگاه‌ها جلساتی را در راستای ترویج و تشویق تغذیه سالم برگزار می‌کنند.

فرحبخش تصریح کرد: یک‌هزار رابط سلامت مرکز بهداشت شیراز نیز بدون چشمداشت مادی به عنوان مروجان موضوعات بهداشتی و از جمله تغذیه سالم در خانوارها و محلات به آموزش غیر‌مستقیم این موارد مبادرت می‌ورزند.

وی بیان کرد: امسال سال تولید ملی است و باید تا جایی که می‌شود مردم را ترغیب کنیم به جای فست‌فودها از غذاهای سالم و بومی استفاده کنند.

فرحبخش گفت: بسیاری از بیماری‌ها از قبیل فشار خون و دیابت از مصرف بسیار غذاهای پر چرب و فست‌فود به وجود می‌آید که در راستای کاهش ابتلا باید غذای سنتی و سالم را جایگزین آن کرد.

130 غذای بومی شیرازی بر میز جشنواره غذاهای سنتی

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت انقلاب نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: یکی از اولویت‌های نظام سلامت کشور، ارتقای دانش و فرهنگ تغذیه جامعه است.

طاهره رامش افزود: در همین راستا دی ماه هر سال هفته‌ای به‌نام هفته «بسیج همگانی آموزش تغذیه» نامگذاری شده و امسال سومین سالی است که این هفته از طرف دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

رامش ادامه داد: امسال پیرو فرمایش مقام معظم رهبری که حمایت از تولید ملی نام گرفت شعار این هفته «تهیه غذاهای بومی و سنتی ایرانی با ارزش غذایی بالا» بود.

به گفته وی، واحد تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با هماهنگی واحد جلب مشارکت‌های مردمی این مرکز، فراخوان عمومی برای برگزاری جشنواره غذاهای بومی سنتی را اطلاع‌رسانی کرد.

رامش اضافه کرد: شرکت‌کنندگان این جشنواره داوطلبان سلامت محلات و بانوانی از شهروندان عادی هستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: 130 شرکت‌کننده، با طبخ غذاهای اصلی، پیش غذا و دسرهای بومی شامل انواع آش‌ها، برنج و خورشت‌ها و انواع غذاهای لبنی به این جشنواره آمدند.

رامش اظهار داشت: تمام غذاها شناسنامه دارند و دستور پخت آنها به صورت کتابچه چاپ و در ترویج این غذاهای بومی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از رستوران‌های معتبر شیراز نیز با یک نوع دیزی بومی در آن جشنواره شرکت دارد و در پایان بنابر رعایت اصول بهداشتی از نظر مقدار روغن، روش پخت و پز و ... به نیمی از شرکت‌کنندگان جوایزی تعلق می‌گیرد.

رامش گفت: دفتر بهبود تغذیه مرکز بهداشت در سطح خانوار در زمینه پخت، نگهداری مواد غذایی، خریداری و تکمیل مواد غذایی نیز آموزش‌هایی را به شهروندان ارائه می‌دهد.

به گفته این کارشناس، بسیاری از بیماری‌هایی که اکنون در جامعه وجود دارد اعم از چاقی، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی با اصلاح عادت‌های غذایی قابل درمان یا کاهش است.

وی همچنین گفت: تغییر عادات غذایی در یک مدت زمان کوتاه رخ نمی‌دهد و در حال حاضر مردم آگاهی لازم را دارند اما بین آگاهی و عملکرد آنها تفاوت وجود دارد که در این زمینه باید بر روی نگرش مردم به غذاهای سالم کار شود.

آموزش خوشه‌ای اصناف، ادارات و اتباع بیگانه

کارشناس مسئول واحد جلب مشارکت‌های مرکز بهداشت شهدای انقلاب شهرستان شیراز نیز در این جشنواره به خبرنگار فارس گفت: واحد جلب مشارکت مرکز بهداشت، گروه‌های مختلف داوطلب را زیرپوشش دارد که داوطلب ادارات، اصناف، بهزیستی و داوطلب سلامت محلات را آموزش می‌دهد.

فرانک فتحی اضافه کرد: در مرکز بهداشت شهدای انقلاب شهرستان شیراز در حدود یک‌هزار داوطلب سلامت از سطح پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی درمانی برای ارتقای شاخص‌های سلامت و بهداشت جذب شده‌اند.

وی ادامه داد: مربی مرکز بهداشت به داوطلبان سلامت محلات که از افراد بومی و خانه‌دار هستند آموزش داده و این افراد آموخته‌های خود را به زبان و فرهنگ خودشان به خانوارهای محله و همسایگان منتقل می‌کنند.

فتحی تصریح کرد: این نوع آموزش در اصطلاح خوشه‌ای نامیده می‌شود که یک نفر با دریافت آموزش آن را به 20 تا 50 خانوار دیگر منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: تغذیه، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، واکیسناسیون و ...مواردی هستند که در برنامه آموزشی داوطلبان قرار دارند که پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی سه‌ماهه کارت داوطلبی نیز به این افراد اعطا می‌شود.

فتحی در همین زمینه خاطرنشان کرد: در صورتی که افرادی به عنوان داوطلب سلامت به درب خانه مردم مراجعه ‌کنند باید کارت شناسایی ممهور آنان مطالبه شود.

این کارشناس مسئول ابراز داشت: در این راستا 52 نماینده از 52 دستگاه و اداره به مرکز بهداشت معرفی شده که مشکلات بهداشتی ادارات را مطرح می‌کنند و مرکز در رفع آن همکاری کرده و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد.

به گفته وی، در صنوف شیراز نیز 42 صنف و اتحادیه زیر پوشش واحد مشارکت‌های مردمی مرکز بهداشت انقلاب است که به نوعی مروج سلامت در مراکز تجاری و اصناف هستند.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل اینکه بسیاری از بیماری‌ها از طریق اتباع بیگانه منتقل می‌شود، 26 رابط سلامت از افاغنه‌ای که فارسی صحبت می‌کنند و وجهه خوبی دارند با مرکز بهداشت مرتبط شده، اطلاعات را دریافت کرده و به هموطنان خود منتقل می‌کنند.

کارشناس مسئول واحد جلب مشارکت‌های مرکز بهداشت شهدای انقلاب شهرستان شیراز اضافه کرد: از عشایر نیز 26 داوطلب سلامت جذب شده و با دریافت آموزش لازم توانمند شده‌اند که در زمان کوچ و مقاطعی که دور از دسترس کارکنان مرکز بهداشت هستند، خود این افراد بر امور مربوط به بهداشت و سلامت عشایر غیور نظارت کنند.

انتهای پیام/2448/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول