اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت تخصیص اعتبار 6 میلیارد تومانی

3 شهر استان یزد به خط انتقال آب متصل می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: در صورتی که بودجه 6 میلیارد تومانی تخصیص یابد، شهرهای بهاباد، ندوشن و خضرآباد به زودی به خط انتقال آب متصل می‌شوند.

3 شهر استان یزد به خط انتقال آب متصل می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، علی اسلامی بعد از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت 11 دی‌ماه، سالروز تأسیس شرکت آب و فاضلاب اظهار داشت: آبرسانی به 9 شهر استان یزد از طریق خط انتقال آب، از مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت به استان یزد بود که آبرسانی به شش شهر به طور کامل انجام شده و سه شهر نیز هم‌اکنون در مرحله اجرای عملیات است.

وی عنوان کرد: آبرسانی به بهاباد اکنون دارای پیشرفت 75 درصدی است که برای تکمیل آن 3.5 میلیارد تومان دیگر نیاز است که البته تاکنون بیش از 9 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

اسلامی، میزان بودجه لازم برای تکمیل خط آبرسانی به ندوشن را نیز 2.5 تا 3میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه هم‌اکنون از پیشرفت 65 درصدی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه خضرآباد هنوز کار زیادی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه 10 درصد است و برای تکمیل آن به 1.5 میلیارد تومان نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تاکید کرد: در مجموع برای تکمیل مصوبات آبرسانی به شهرهای استان یزد، به 6میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص، تا پایان بهار سال 92، شهروندان بهاباد و ندوشن و خضرآباد نیز از آب انتقالی بهره‌مند می‌شوند.

* 885 هزار نفر معادل 97.5 درصد جمعیت شهری یزد زیر پوشش آبفا هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان یزد، 885 هزار نفر را در شهرهای مختلف این استان زیر پوشش دارد که این رقم 97.5 درصد جمعیت شهری است و 2.5 درصد دیگر نیز شهرهای جدیدالتاسیس هستند که نیاز آنها توسط آب و فاضلاب روستایی تأمین می‌شود.

اسلامی پس از تشریح پروژه‌های آبرسانی به تشریح بخش فاضلاب پرداخت و افزود: بر خلاف پروژه‌های آبرسانی، در زمینه فاضلاب روند خوبی در استان یزد طی نمی‌شود اما امیدواریم حوزه فعالیت و خدمات‌دهی در این بخش به زودی گسترده‌تر شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها 12 درصد شهروندان استان یزد زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند که میانگین کشوری این رقم، 30 درصد است.

اسلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر پنج پروژه فاضلاب در شهرهای اردکان، میبد، تفت و ابرکوه در حال اجراست.

وی عنوان کرد: ظرفیت پوشش تصفیه‌خانه فعلی فاضلاب شهر یزد 150 هزار نفر است که چند ماهی است مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما رسما افتتاح نشده و تکمیل شبکه فاضلاب اردکان و مهریز نیز هم‌اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

* تنها 12 درصد جمعیت استان یزد زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته است

اسلامی، یکی از مشکلات روند کند پیشرفت شبکه فاضلاب در استان یزد را پرهزینه بودن آن اعلام کرد و ادامه داد: تقریبا هزینه اجرای خطوط فاضلاب، چهار برابر اجرای خطوط آب است و اعتبارات دولتی پاسخگوی کار بیشتر در این زمینه نیست به همین دلیل تاکنون تنها توانسته‌ایم 12 درصد جمعیت استان یزد را زیر پوشش قرار دهیم.

وی عنوان کرد: کل ظرفیت تصفیه‌خانه یزد 75 هزار نفر بود اما عملا قبل از بهره‌برداری این 75هزار نفر را زیرپوشش گرفت و ظرفیت پر شد زیرا برای تصفیه‌خانه اول، تعداد زیادی از کارخانجات زیر پوشش قرار گرفتند.

اسلامی اظهار داشت: از سال 86، تصفیه‌خانه جدید به مناقصه رفت و پیمانکار آن مشخص شد و این تصفیه‌خانه 150 هزار نفر را زیر پوشش قرار می‌دهد و تا 200 هزار نفر نیز قابل توسعه است.

وی اظهار امیدواری کرد: ظرف دو سال آینده، شبکه فاضلاب افزایش یابد و از کل ظرفیت این تصفیه‌خانه استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هم‌اکنون 30 درصد آب مورد نیاز شهرهای استان یزد از چاه و 70 درصد از خط انتقالی تامین می‌شود، افزود: این میزان در شهرها و در ماه‌های مختلف سال متفاوت است به نحوی که در شهر یزد در ماه فروردین میزان آب برداشتی از چاه‌ها، چهار درصد، در اردیبهشت 40 درصد، در خرداد 43 درصد، در تیر 37 درصد، مرداد 36 درصد، شهریور 32 درصد، مهر 18 درصد، آبان 14 درصد و آذرماه شش درصد بوده است.

* راه‌اندازی 40 دفتر پیشخوان در حوزه آب و فاضلاب در یزد

وی همچنین با اشاره به دفاتر پیشخوان استان یزد خاطرنشان کرد: تاکنون 40  دفتر پیشخوان برای ارائه خدمات آب و فاضلاب در استان یزد راه‌اندازی شده و عوامل آن 30 ساعت آموزش در این زمینه دیده‌اند.

اسلامی در این نشست همچنین به تشریح پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری، میزان سرانه مصرف آب در استان یزد و میزان معوقات قبوض آب در این استان پرداخت.

انتهای پیام/2464/ق30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول