اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کشاورزی استخوان‌بندی اصلی اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری فارس: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود تحریم‌ها بخش کشاورزی استخوان‌بندی اصلی اقتصاد مقاومتی است.

کشاورزی استخوان‌بندی اصلی اقتصاد مقاومتی است

جهانگیر پر‌همت معاون امروز در حاشیه جلسه بررسی و راهکارهای رفع مشکلات پسته در موسسه تحقیقات پسته رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: صادرات بخش ‌کشاورزی بیش از 15 درصد‌ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: این صادرات هر روز بیشتر می‌‌شود و نقش محوری که کشاورزی در زیر‌ساخت‌ها دارد نشان داد که استخوان‌بندی اصلی اقتصاد مقاومتی کشور، کشاورزی است.

پر‌همت با بیان اینکه کشاورزی محور اصلی توسعه اقتصاد کشور است، خاطر‌نشان کرد: بیش از 95 درصد محصولات ما در کشور تولید می‌شود و این مهم در توسعه صادرات برای استقلال سیاسی‌ اهمیت زیادی دارد.

وی بیان داشت: کشور ما در زمینه‌های علم و فناوری سرآمد است وعلم و فناوری در زمینه کشاورزی نیز سبب اقتدار کشور ما شده است.

پرهمت موسسه تحقیقات پسته رفسنجان را موسسه‌ای ملی خواند و ابراز داشت: این موسسه باید کار ملی انجام دهد و به سایر شهرستان‌هایی که به تولید پسته می‌پردازند، ارائه خدمت کند.

رئیس مرکز تحقیقات و پژوهش کشور عنوان کرد: مشکلات و مسائل مربوط به کشاورزی در رفسنجان باید به صورت خاص پیگیری شود و هر جا که لازم باشد، طی مدت 24 ساعت مقالات مورد نیاز به محققان را ارائه می‌دهیم.

وی تعیین نقشه راه پسته را از دیگر خدمات در بخش پسته خواند و بیان داشت: با همکاری محققان دانشگاهی و فعالان صنعت پسته، نقشه راه مناسبی از برنامه‌های راهبردی که برای پسته در دست تهیه داریم و این مهم‌ تا پایان سال جاری تدوین و در اختیار مسئولان مربوطه قرار می‌گیرد.

پرهمت به کمبود آب کشاورزی اشاره کرد و افزود: این مشکل از طریق آبیاری تحت فشار و خاموش کردن موتور‌پمپ‌ها اندکی جبران می‌شود، اما کاهش سطح زیر کشت نیز راهکاری است که کشاورزان می‌توانند آن را به کار گیرند که در این صورت می‌توانند آب بیشتری برای محدوده کمتری استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرآوری پسته باید در خود شهرستان رفسنجان انجام گیرد تا ارزش افزوده‌ای که چند برابر می‌شود، نصیب خود شهرستان شود.

پرهمت مدیریت یکپارچه باغ‌ها را از دیگر روش‌ها در کاهش نهاده‌ها و صرفه‌جویی در آن دانست و بیان کرد: باید به تکنولوژی دست یابیم که بخشی از نمک موجود در چاه‌های کشاورزی را کاهش دهد تا بتوانیم آب بیشتری به مزارع برسانیم و در این راستا پیشرفت‌هایی داشتیم.

وی تشکیل ستاد پسته در شهرستان را مهم‌ترین راه حل اجرایی برای پیگیری مسائل مختلف در این زمینه عنوان کرد.

پر‌همت تصریح کرد: هنر کشاورز ایرانی را نباید با آمریکایی مقایسه کرد، زیرا کشاورز آمریکایی با کشت محصول با آب شیرین به تولید می‌پردازد و این در حالی است که کشاورز ایرانی با همت و هنر خود از آب شور محصول پسته را با کیفیت جهانی عمل‌آوری می‌کند.

انتهای پیام/80016/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول