اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خسارت زلزله ارسباران 10 هزار میلیارد ریال اعلام شد

تخریب 18500 واحد روستایی ارسباران/ بازسازی و تحویل 11500 واحد مسکونی

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در زلزله ارسباران 18 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی دائمی و فصلی تخریب شد که تاکنون 11 هزار و 500 واحد (‌تمام واحدهای دائمی و بخشی از فصلی) آن بازسازی شده است.

تخریب 18500 واحد روستایی ارسباران/ بازسازی و تحویل 11500 واحد مسکونی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی در حاشیه دیدار با روحانیون در گفت‌وگو با خبرنگاران با تشریح ابعاد مختلف زلزله 21 مرداد در بخش‌هایی از استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: این زلزله حدود 5 هزار کیلومتر مربع از وسعت استان را تحت تاثیر مستقیم و 307 روستای استان را مورد آسیب قرار داد که از این تعداد، 57 روستا با خاک یکسان شد.

تخریب 18500 واحد مسکونی روستایی در زلزله ارسباران

وی تعداد خانه‌های روستایی تخریب شده در اثر این زلزله را 18 هزار و 500 واحد عنوان کرد و افزود: از این تعداد 9 هزار و 500 واحد متعلق به جمعیت اصلی این مناطق بود که در اولویت بازسازی قرار گرفت و مابقی نیز مربوط به خانوارهایی بود که به صورت فصلی، در این مناطق سکونت داشتند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به تسهیلات دولت برای برای ساماندهی زندگی در مناطق زلزله‌زده، یادآور شد: برای هر خانه روستایی 14 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 15 ساله منظور شده و علاوه بر این، دو میلیون تومان کمک بلاعوض برای کمک به ساخت و ساز و یک میلیون تومان برای کمک به تامین معیشت مردم این مناطق در نظر گرفته شد.

وی افزود: برای ساکنان شهرهای آسیب دیده نیز بسته به میزان آسیب‌دیدگی بنا، وام بلاعوض 2 میلیون تومانی تعلق گرفت؛ ضمن این که به خانه‌های 100 درصد تخریب شده وام معادل وام مسکن مهر در نظر گرفته شد.

ساخت 11500 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با مجموع اقدامات صورت گرفته، حدود 11 هزار و 150 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده ارسباران، احداث شده و در اختیار صاحبانشان قرار گرفته است.

علیرضابیگی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر بازسازی مناطق زلزله‌زده، اظهارکرد: بازسازی مناطق زلزله‌زده همزمان با نوسانات نرخ ارز بود و همین امر تامین مصالح مورد نیاز را سخت‌تر می‌کرد.

وی افزود: از بابت آواربرداری در مناطق زلزله‌زده، هیچ هزینه‌ای از مردم دریافت نشد و این امر، به بنیادهای مسکن سراسر کشور واگذار شد و بنیادهای مسکن نیز با بسیج تمام امکانات و ماشین آلات، عهده دار آواربرداری این مناطق شدند.

3 میلیون تن آواربرداری رایگان

استاندار آذربایجان‌شرقی حجم آواربرداری مناطق زلزله‌زده را 3 میلیون تن خواند و افزود: تاکید رئیس جمهور این بود که عملیات ساخت و ساز تا مقطع باقی مانده به فصل سرما، اتفاق بیفتد و در این راستا، تلاش ما این بود که با تمرکز امکانات، بیشترین بهره را از زمان ببریم.

علیرضابیگی با بیان این که تعیین محل احداث واحدهای جدید مسکونی، اقدام پس از آواربرداری بود و ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت، افزود: با تدبیر شورای عالی مدیریت بحران، در کنار بناهایی که در حال احداث بود، سکوهایی نیز برای استقرار کانکس‌های مجاور، در نظر گرفته شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: این کانکس‌ها برای شرایطی پیش‌بینی شده بود که به دلایل احتمالی نتوانیم تامین واحدهای مسکونی وعده داده شده را تحقق ببخشیم؛ البته در صورت تامین واحدهای مسکونی، کانکس‌ها، به عنوان مکانی برای نگهداری محصولات کشاورزی در نظر گرفته می‌شد.

وی با اشاره به از میان رفتن 12 هزار واحد دامی در جریان زلزله گفت: برای جبران این خسارت، سپاه پاسداران متعهد شد تا با ایجاد محفظه‌های فلزی قوسی شکل، نسبت به تامین اولیه این واحدها اقدام کند و خوشبختانه در کمترین زمان ممکن این امر محقق شد.

علیرضابیگی افزود: علاوه براین، 5 هزار واحد دامی باقی مانده را نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت بنیاد بتن عهده‌دار  شد و جمعاً بیش از 12 هزار واحد دامی در اختیار روستائیان قرار گرفت.

وی تاکید شد: این تسهیلات به عنوان هدیه و به صورت بلاعوض در اختیار روستاییان زلزله‌زده قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان‌شرقی به آخرین آمار ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از 30 هزار سقف، شامل سقف منازل دائمی، اتاقک ها، کانکس های موقت و محفظه های نگهداری دام، در مناطق زلزله زده تامین شده است .

علیرضابیگی میزان خسارات مالی زلزله 21 مرداد را بالغ بر یک هزار میلیارد تومان خواند و افزود: مجموع هزینه اختصاص یافته در این مناطق، تا امروز حدود 800 میلیارد تومان بوده که این رقم برای بهبود زیرساخت‌ها و همچنین اعطای تسهیلات و اعتبارات به زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است.

بهره‌برداری از فاز دوم کارخانه کنستانتره مس

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مهم توسعه منطقه ارسباران، یادآور شد: این منطقه دارای منابع غنی مس بوده و فاز دوم کارخانه کنستانتره مس به زودی در این منطقه به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: با بهره‌برداری از صنایع ذوب مس در این مناطق، مصمم خواهیم بود تا تمام منابع منطقه را برای توسعه صنعت مس سونگون و ورزقان به کار گیریم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که مجموع اقدامات صورت گرفته باعث شده امروز، شاهد شرایط جدیدی در منطقه باشیم گفت: مصمم هستیم که بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، از این حادثه به عنوان یک نقطه پرش برای توسعه و پیشرفت منطقه بهره بگیریم.

انتهای پیام/60002/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول