اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

فارس گزارش می‌دهد

ثبت مکان رویداد ترور شهدای هسته‌ای در میراث ملی/ موافقت خانواده شهدا

خبرگزاری فارس: محل شهادت شهدای هسته‌ای به عنوان «مکان رویداد» در فهرست میراث ملی کشور به ثبت می رسد.

ثبت مکان رویداد ترور شهدای هسته‌ای در میراث ملی/ موافقت خانواده شهدا

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مسعود علیمحمدی، مصطفی احمدی روشن، مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد 4 دانشمند هسته‌ای هستند که در راه دستیابی کشور به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش کردند و در عملیات‌های تروریستی که از سوی عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی طراحی شده بود، به شهادت رسیدند.

محمد حسین فراهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از ثبت ملی محل شهادت و ترور شهدای هسته‌ای کشورمان به عنوان «مکان رویداد» خبر داده است.

به گفته فراهانی، این مکان رویداد‌ها با همکاری سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به زودی ثبت ملی می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران از تشکیل کمیته‌ای به همین منظور و تهیه پرونده مکان شهادت و ترور شهدای هسته‌ای کشورمان نیز خبر می‌دهد.

ثبت «مکان رویدادها» در دنیا مرسوم است تا با حفاظت از آثار برجا مانده از اتفاقات و رویدادها نسبت به حفظ آنها در تاریخ، اقدام شود.

ثبت مکان رویداد این ترورها خیلی دیر اتفاق افتاده اما خوشحالم که بالاخره اتفاق افتاد

شهره پیرانی، همسر شهید رضایی‌نژاد درباره این اقدام میراث‌فرهنگی به خبرنگار فارس می‌گوید: بنده معتقدم که خیلی دیر اتفاق افتاده اما خوشحالم که بالاخره این اتفاق افتاد و دوستان در ذهنشان آمد که باید محل این حوادث ماندگار شود.

وی تأکید می‌کند که نباید این رخدادها از ذهن جامعه پاک شود چون اتفاقات کوچکی نبوده است.

پیرانی ادامه می‌دهد که وقوع این ترورها به فجیع ترین شکل ممکن بوده است و باید مظلومیت جامعه و مردم ایران برای نسل‌های بعدی مشخص و روشن شود.

همسر شهید رضایی‌نژاد به جلسه‌ای که با میراث فرهنگی تهران برای ارائه نظرات در این باره خواهد داشت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این هفته این جلسه قرار است برگزار شود.

تمام دنیا این آثار را حفظ می‌کند اما ما می‌گوییم شهر را زشت می‌کند و پاکش می‌کنیم

منصوره کرمی، همسر شهید مسعود علیمحمدی نیز درباره تصمیم میراث فرهنگی برای ثبت مکان رویداد ترور شهدای هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: اگر این اقدام انجام شود بسیار خوب است چون از ابتدا هم که این ترور انجام شد از مسئولان می‌خواستم که نگذارند آثار جنایت از بین برود.

وی ادامه می‌دهد که در دنیا آثار جنگ و حتی اگر ۲ گلوله که به دیوار می‌خورد حفظ می‌شود اما ما در کشورمان آن را سریع ترمیم می‌کنیم و می‌گوییم که شهرمان زشت می‌شود ولی باید آثار جنایت‌ها نگهداری شود تا در تاریخ بماند.

همسر شهید علیمحمدی یادآور می‌شود: درباره خودروی همسرم هم عده‌ای می‌گفتند که آن را نگهداری نکنیم و به اوراقچی بدهیم اما من اعلام کردم که حاضرم اگر هیچ موزه‌ای آن را نپذیرد در حیاط خانه‌ام آن را حفظ کنم تا اینکه در نهایت قرار شد در موزه دفاع مقدس از آن نگهداری کنند.

به گزارش فارس، شهید مسعود علیمحمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بود که در بامداد 22 دی ماه 1388 و در سن 50 سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد و به درجه رفیع شهادت رسید. انفجار بمب در قیطریه تهران در ساعت 7:30 صبح 22 دی 1388 روی داد. در این حادثه مسعود علی‌محمدی کشته شد، دو فرد دیگر زخمی شدند و خساراتی به ساختمان مجاور وارد شد بمب منفجرشده در یک موتورسیکلت که به فاصله یک متری از در ورودی منزل علی‌محمدی به یک درخت بسته شده بود، جاسازی شده بود.

شهید مجید شهریاری در شانزدهم آذر ماه سال 1345 در شهر زنجان متولد شد. در سال 1377 موفق شد که دکترای خود را در رشته تکنولوژی فناوری هسته‌ای، از دانشگاه امیرکبیر دریافت کند. در سال 1385 با راه‌اندازی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی به عضویت هیئت علمی آنجا درآمد. فعالیت‌های چشمگیر این چهره‌ علمی کشور باعث شد تا کوردلان منافق حضور وی را تاب نیاورند و در حرکتی ددمنشانه توسط افراد موتورسواری با چسباندن یک وسیله انفجاری به خودروی وی در میدان دانشگاه شهید بهشتی واقع در بلوار ارتش ولنجک تهران در تاریخ 8 آذر 1389 او را به شهادت برسانند.

مجید شهریاری پس از سال‌ها تلاش در ارتقاء سطح علمی کشور سرانجام در حالی که 44 سال از عمر پربرکتش گذشته بود در امامزاده صالح تهران به خاک سپرده شد. 

شهید مصطفی احمدی روشن متولد 17 شهریور 1358 و فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون بازرگانی سایت نطنز بود. احمدی روشن، صبح روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه سال 1390 در سن 32 سالگی بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در خودروی خود در میدان کتابی ابتدای خیابان گل نبی تهران به دست عوامل استکبار به شهادت رسید. پیکر پاکش را در امامزاده علی اکبر چیذر به خاک سپردند.

شهید داریوش رضایی‌نژاد دانشجوی ایلامی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که در ‏1 مرداد 1390 و در سن 35 سالگی به ضرب گلوله در مقابل منزلش و در برابر چشمان همسر و دختر خردسالش به شهادت رسید. این حادثه در خیابان بنی‌هاشم خیابان خادم رضائیان رخ داد.

به گزارش فارس، ثبت مکان رویدادهای مهم یکی از راه های انتقال رویدادها همراه با حفظ فضاها و هویت‌ها در تاریخ است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول