اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان خبر داد

فعالیت دوباره سه بازارچه مرزی غیرفعال در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: مسولان مربوطه پس از جانمایی مناسب، رونق اقتصادی را در سه بازارچه غیرفعال سیستان و بلوچستان جاری می‌کنند.

فعالیت دوباره سه بازارچه مرزی غیرفعال در سیستان و بلوچستان

ابراهیم افرازه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: هم‌اکنون در سیستان و بلوچستان تعداد 9 بازارچه مرزی وجود دارد که هفت مورد از آنها فعال هستند و مسئولان مربوطه این آمادگی را دارند که فعالیت در این سه بازارچه غیر فعال را نیز همچون سایر بازارچه‌ها آغاز و مرزنشینان آن مناطق بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

وی افزود: اما در برخی مناطق به دلیل شرایط خاص منطقه‌ای و وجود بادهای شدید و وجود تپه‌های ریگ که هر روز بر حجم آنها اضافه می‌شود مسئولان استان را بر آن داشته تا برای جانمایی بهتر و مصون ماندن بازارچه‌ها از عوامل طبیعی که گاها مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان و فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند، قدری تحمل کرده و با در نظر گرفتن تمام جوانب اقدام به تاسیس و راه‌اندازی این بازارچه‌ها کنند.

مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی این استان تاثیر خوبی در راستای ایجاد اشتغال دارد افزود: بر اساس تصمیمات گرفته شده باید در هر غرفه موجود در بازارچه‌های مرزی حداقل، سه نفر و حداکثر 8 نفر عضویت داشته باشند که این تصمیم کمک می‌کند تا افرادی که از حیث مالی از وضعیت مناسبتری برای فعالیت برخوردار هستند، تعدادی از افراد را که استطاعت مالی ندارند را شریک کرده و فعالیت اقتصادی داشته باشند.

وی بیان کرد: می‌توان گفت تا حدودی نیز در اشتغال این افراد گامی مثبت برداشته شده و همچنین کمک می‌کند که هر غرفه با توان بیشتری از نظر نیروی انسانی فعالیت کند.

افرازه ادامه داد: بطور مثال اگر در یک بازارچه 50 غرفه وجود داشته باشد و با احتساب هر غرفه به طور متوسط 5 نفر عضویت داشته باشند، می‌توان گفت بطور مستقیم و غیرمستقیم 1250 نفر از منافع آن بهره‌مند می‌شوند که در سنوات گذشته این رقم بالاتر بوده است.

وی در زمینه اینکه آیا این مشاغل پایدار هستند یا خبر، اضافه کرد: اینکه مشاغل پایدار هستند یا خیر سوالی است که نمی‌توان به آن پاسخ مثبت یا منفی داد زیرا فعالیت‌های اقتصادی بستگی به عوامل مختلف دارد، در عین حال بازارچه‌های مرزی این ظرفیت را دارد تا همه ساله با مراجعه این افراد و تنظیم قرارداد به تعداد افرادی که اسامی آنها به عنوان مرزنشین ثبت شده است امکان حضور و فعالیت در بازارچه‌ها را فراهم کند.

مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: حضور ده‌ها تاجر برجسته و شاخص استان که در سنوات گذشته حتی به عنوان صادرکننده نمونه از آنها تقدیر به عمل آمده است یکی از تاثیرات اقتصادی بازارچه‌های مرزی در شهرهای مرزی است.

وی افزود: این تجار از مرزنشینان و غرفه‌دارانی هستند که در سطح استان و در بازارچه‌های مرزی فعالیت دارند، یقینا حضور و سکونت آنها در مناطق مرزی رشد و بالندگی اقتصادی را نیز در پی داشته است، تاسیس و راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای و کشت محصولات کشاورزی، ایجاد دامداری‌های صنعتی و نیز احداث کارخانه در بعضی از شهرهای استان از دیگر تاثیرات اقتصادی بوده است که بخش عظیمی از آن مدیون حضور غرفه‌داران فعالی است که سرمایه‌های خود را به جز در زمینه صادرات و واردات به سایر بخش‌های اقتصادی نیز توسعه داده‌اند.

انتهای پیام/75004/غ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول