اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رقیبی که بخش خصوصی را رنج می‌دهد / سنگینی درد از بی‌انصافی آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس: صاحبان شرکت‌های اتوبوس و مینی‌بوس اردبیل سخن از رقیبی به میان می‌آورند که آنها را رنج داده و اسباب بی‌رونقی کسب و کار آنها شده است که این رقیب مجموعه‌ای نیست جز سازمان اتوبوسرانی شهرداری اردبیل.

رقیبی که بخش خصوصی را رنج می‌دهد / سنگینی درد از بی‌انصافی آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صاحبان شرکت‌های تعاونی اتوبوس و مینی‌بوس که از بی‌توجهی مسئولان به ویژه سازمان اتوبوسرانی شهرداری و همچنین آموزش و پرورش دل پری دارند در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در اردبیل این درد و دل‌ها را مطرح کرده و سخن از حق و حقوق ضایع شده به میان آوردند.

در حالی که هر روز شعارهای سنگینی در حمایت از بخش خصوصی سرداده می‌شود اما گاه شاهد ارجح دانستن حق و حقوق دولتی‌ها بر بخش خصوصی هستیم که چنین سایه سنگینی همیشه حق و حقوق صاحبان شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی را ضایع کرده و نگذاشته آنها در مسیر خصوصی‌سازی و خدمت‌رسانی بیشتر گام بردارند.

رئیس مجمع آژانس‌های اتوبوس و مینی‌بوس مسافرتی درون شهری اردبیل در این زمینه اظهار داشت: ما روزانه 45 هزار نفر جابجایی را اعم از کارکنان دولت، دانش‌آموزان و مجموعه‌های خصوصی انجام می‌دهیم و اولین فعالیت‌ها را در قالب آژانس شهری برای فعالیت مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها انجام داده‌ایم.

نادر پرویزی یادآور شد: 570 دستگاه مینی‌بوس در قالب 19 آژانس فعالیت می‌کنند که با توجه وضعیت نامناسب درآمدی چهار مورد از این آژانس‌ها تا کنون به تعطیلی کشیده است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت شهر در صدور مجوز آژانس‌ها و دقت کارشناسی صورت نگرفته و متاسفانه در سال‌های گذشته به هر درخواستی در این زمینه پاسخ دادند و مجوز آژانس صادر شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی مسافرتی مینی‌بوس و اتوبوسرانی پرویزی تاکید کرد: این در حالی است که برخی از همکاران ما صلاحیت تخصصی فعالیت در این مجموعه‌ها را ندارند و گاه به دست خود سازمان مجوز آژانس خرید و فروش شده و معامله می‌شود.

پرویزی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: سازمان اتوبوسرانی که به اتوبوس‌های بخش خصوصی مجوز فعالیت داده است گاه آنها به وظیفه خود آشنا نبوده و به جای جابجایی مسافر داخل شهر در خط‌ها و مسیرهای تعیین شده در کار ما نیز دخالت می‌کنند.

وی افزود: صاحبان اتوبوس‌های بخش خصوصی 5/82 درصد یارانه دولت را دریافت می‌کنند و از مزایایی تعویض هر 10 سال یکبار خودروی خود برخوردار هستند که با توجه به این مزایا شایسته است با هدایت سازمان این اتوبوس‌ها کوشش کنند تا در کار ما دخالتی نداشته باشند.

رئیس مجمع آژانس‌های اتوبوس و مینی‌بوس مسافرتی درون شهری اردبیل تصریح کرد: آنها گاه اقدام به جابجایی  مسافران دربستی و یا اردوی مدارس و ... می‌کنند در حالی که براساس اساسنامه حق چنین دخالتی در حمل و نقل ندارند در حالی که ما براساس نرخ‌گذاری شورای شهر و شهرداری با قیمت پایین‌تر اقدام به ارائه سرویس می‌کنیم.

پرویزی اولین گله‌مندی خود را از سازمان اتوبوسرانی اردبیل مطرح کرد و با طرح این سئوال که آیا سازمان متولی می‌تواند رقیبی ‌برای بخش خصوصی تازه شکل گرفته و کم بن و مایه باشد، گفت: ما با توجه به امکانات و یارانه‌ای که دولتی‌ها به بخش خصوصی پرداخت می‌کنند توان رقابت با آنها را نداریم چرا که آنها بیشترین امکانات و منابع دولتی را در اختیار دارند در حالی که ما فاقد چنین حمایت‌هایی هستیم.

وی به هزینه‌های سرسام‌آور استهلاک و گله‌مندی از پایین بودن نرخ سرویس‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: در حالی که هزینه‌ها بسیار بالاست ولی از سال 89 تا کنون هیچگونه تغییری در نرخ سرویس‌دهی ما نشده در حالی که هزینه استهلاک چندین برابر افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت تعاونی مسافرتی مینی‌بوس و اتوبوسرانی پرویزی گفت: به عنوان نمونه ما در سال‌های گذشته 870 هزار تومان برای خودروی هیوندا هزینه بیمه پرداخت می‌کردیم در حالی که این رقم هم اکنون به یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است که پرداخت آن بسیار سنگین و دشوار است.

پرویزی عنوان کرد: انتظار داریم با بررسی قیمت‌گذاری‌ها در استان‌های همسایه مسئولان امر واقف باشند که نرخ‌های ما بسیار پایین‌تر از نرخ سایر مناطق است. وی عمر متوسط ناوگان مینی‌بوس و اتوبوسرانی اردبیل را حدود 35 سال اعلام کرد و یادآور شد: واقعیت این است که ما گاه در سرویس‌دهی به مسافران و همشهریان با گله‌مندی‌هایی روبرو هستیم چرا که اغلب خودروهای ما مستهلک هستند در حالی که قرار بود 120 خودرو واگذار شود که تا کنون این امر محقق نشده است.

رئیس مجمع آژانس‌های اتوبوس و مینی‌بوس مسافرتی درون شهری اردبیل افزود: بخش دولتی باید با در  نظر گرفتن مشکلاتی نظیر استهلاک، حق و حقوق راننده، مسائل بیمه‌ای و بالا بودن هزینه‌های جانبی ‌برای شرکت‌های اتوبوسرانی و مینی‌بوس رانی بخش خصوصی تصمیم‌گیری کند و یا برای آنها نرخ‌های جدیدی را در نظر بگیرد.

پرویزی دومین مشکل پیش‌رو را مربوط به ناهماهنگی آموزش و پرورش و پرداخت نکردن حق و حقوق شرکت‌های تعاونی از محل عقد قراردادهای سرویس‌های مدارس اعلام کرد و گفت: علاوه بر اینکه ما باید سه الی پنج درصد مالیات به دارایی پرداخت کنیم از سهم ما آموزش و پرورش در یک بی‌عدالتی آشکار پنج درصد برای خود سهم جداگانه‌ای برمی‌دارد و در پرداخت حق و حقوق ما نیز چندین سال تاخیر به وجود می‌آورد به طوری که برخی شرکت‌ها حتی حق و حقوق دو سال قبل خود را نیز دریافت نکرده‌اند و آموزش و پرورش جوابگوی درخواست‌های ما نیست.

مدیر بزرگترین آژانس مینی‌بوس‌رانی و اتوبوسرانی اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به هیچ‌وجه جوابگوی انجام سرویس‌های مطلوب مدارس و پرداخت حق و حقوق صاحبان آژانس نیست.

غلامعلی سالمی‌ با یادآوری اینکه حقوق مسلم شرکت‌های تعاونی را ضایع کرده و حتی گاه سفارش سوار کردن بیش از ظرفیت را برای این شرکت‌ها درخواست می‌کند، گفت: اگر ظرفیت مینی‌بوس 17 تا 18 نفر باشد ما گاه تا 23 نفر مجبور هستیم تا در سرویس‌های خود دانش‌آموز سوار کنیم که این گاه آسیب‌هایی را به دنبال دارد که آنها سعی می‌کنند با اهرم‌های غیر قانونی ما را مجاب و مجبور به این کار کنند.

وی ادامه داد: هیچ کس در مورد سرویس‌دهی به مدارس استثنایی نیز جوابگو نبوده و ما گاه با گذشتن از حق و حقوق مسلم خود مجبور هستیم تا این سرویس‌ها را انجام دهیم که مشکلاتی را نیز برای ما به وجود آورده است.

عضو شرکت تعاونی مسافرتی اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی اردبیل اضافه کرد: در کنار این آزار و اذیت‌ها سازمان اتوبوسرانی شهرداری نیز با قوانین من درآوردی اسباب آزار و اذیت ما را فراهم می‌آورد به طوری که اکثر اتوبوس‌های دولتی و بخش خصوصی شهرداری در چار‌چوب اختیارات خود انجام وظیفه نکرده و در کارهای ما نیز دخالت می‌کند.

سالمی به درآمد مناسب اتوبوس‌های درون شهری واگذار شده از طرف شهرداری اضافه کرد و یادآور شد: بنده حاضر هستم در مسیری که ضعیف‌ترین درآمد را دارند فعالیت کنونی خود را با آنان جابجا کنم تا بتوانم در سرویس‌دهی این حوزه موفق عمل کنم.

مدیر آژانس همشهری نیز که صاحب 15 مینی‌بوس می‌باشد در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل مشکل اصلی را پرداخت پنج درصد سهم دارایی و پنج درصد آموزش و پرورش در کنار استهلاک خود و تجهیزات آن اعلام کرد و بیان داشت: با این پرداختی‌های آموزش و پرورش که گاه باید ماه‌ها منتظر بود برای ما مناسب است که سرویس‌دهی خودمان را انجام دهیم.

محمد نوری اضافه کرد: اکثر صاحبان آژانس‌های مینی‌بوس و اتوبوس به دلیل تنگناهای به وجود آمده از طرف شهرداری و همچنین آموزش و پرورش در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار گرفته‌اند و با نرخ‌های اعلام شده نمی‌توان حتی هزینه خودرو را درآورد.

همچنین صاحب آژانس ولیعصر نیز که دارای 30 مینی‌بوس است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: آموزش و پرورش از بهمن ماه سال گذشته حق و حقوق ما را پرداخت نکرده و در حالی که هزینه بیمه را سال گذشته از ما دریافت کرده‌اند هنگام مراجعه ما مجبور هستیم حق بیمه جدید را پرداخت کنیم که این مشکلاتی را برای صاحبان آژانس‌ها و رانندگان به وجود آورده است.

امید نظری گفت: آموزش و پرورش نه تنها به تعهدات خود پایبند نیست بلکه گاه درخواست‌های نا‌معقول و نامناسبی ‌را نیز در سرویس‌دهی به حوزه‌های مختلف دانش‌آموزان درخواست می‌کنم که نمی‌توان برای این کار توجیهی پیدا کرد.

مدیر آژانس وحدت اردبیل نیز که صاحب 20 مینی‌بوس است اصلی‌ترین مشکل را عمل نکردن به تعهدات از سوی آموزش و پرورش اعلام کرد و به خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: آموزش و پرورش دو بار سعی می‌کند از یک شرکت حق بیمه دریافت کند و برای شرکت ما از سال گذشته حدود 13 میلیون تومان بدهی دارد که هر روز وعده سر خرمن می‌دهد تا این مبلغ را که حق و حقوق مسلم راننده و صاحب آژانس است پرداخت می‌کنیم.

انور جوانشیر گفت: مگر صاحبان آژانس چقدر سرمایه دارند که چنین مبالغی نیز برای آنها پرداخت نشده و ما گاه شرمنده رانندگان و پرسنل زحمت‌کشی هستیم که در آژانس فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حالی که خودرو و خود راننده زیر پوشش بیمه است معلوم نیست به چه دلیلی پرداخت دوباره حق بیمه را از ما طلب می‌کنند که به نظر می‌رسد این کار غیر‌قانونی باشد.

مدیر آژانس ستاره اردبیل نیز که 35 مینی‌بوس دارد در این زمینه به مشکل قراردادی آموزش و پرورش و عمل نکردن به بندهای آن در پرداخت ماهانه حق و حقوق صاحبان آژانس اشاره کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل ابراز داشت: در حالی که اولیا و مربیان مدعی پرداخت این حق و حقوق از اول مهر ماه هستند اما در یک آشفتگی حقیقی معلوم نیست به چه دلیلی آموزش و پرورش از پرداختن این حق و حقوق امتناع  می‌کند.

احمد ابراهیمی‌ گفت: با این رویه بسیاری از همکاران ما رفتن را بر ماندن ترجیح دادند چرا که هیچ کس نیز در زمینه پرداختی قانونی آموزش و پرورش در خصوص سرویس مدارس پاسخگو نیست.

وی دیگر مشکل صاحبان آژانس را تقابل حقیقی سازمان اتوبوسرانی شهرداری با آژانس‌ها در برقراری سرویس‌های خاص اعلام کرد و ادامه داد: در حالی که اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های شهرداری حق خارج شدن از محدوده شهری را ندارند گاه سرویس‌های برون شهری تا 25 کیلومتری را انجام می‌دهند و هیچ دستگاهی در این زمینه پاسخگو نیست.

این عضو اتحادیه تعاونی‌های مسافرتی اتوبوسرانی و مینی‌بوس رانی اردبیل گفت: به عنوان نمونه شهرداری سرویس‌های نیروگاه برق و کارخانه همچون لاستیک‌سازی آرتا‌ویل تایر را خود متولی شده در حالی که در صلاحیت اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های شهرداری نیست که چنین سرویس‌هایی را انجام دهند اما آنها با کمترین امکانات ایمنی این تخلف آشکار را انجام می‌دهند و کسی نیست که برای آنها محدودیتی قائل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در سرویس‌دهی برون شهری ما صورت حساب و مدارک را پلیس راه به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد اما در سرویس‌دهی آنها هیچ مانع و خللی ایجاد نمی‌شود در حالی که برخی از رانندگان آنها نیز صلاحیت این کار را ندارند.

آموزش و پرورش اصلاً به فکر آبروی مدارس نیست

مدیر آژانس اتو سیر امین که صاحب 50 دستگاه مینی‌بوس است نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: آموزش و پرورش همچنان از پرداخت حق‌الزحمه‌ها طفره رفته و صاحبان آژانس مجبور هستند از جیب خود آنان را پرداخت کنند.

صولت پرویزی عنوان کرد: نه تنها در پرداخت شدن دیر هنگام این حق و حقوق هیچ تلاشی صورت نمی‌گیرد بلکه از بابت تاخیر مبالغ اضافی نیز به جیب صاحبان آژانس نمی‌رود.

صاحب آژانس بعثت با دارا بودن 17 دستگاه مینی‌بوس نیز بیان داشت: در حالی که ما سالانه 80 هزار تومان به اتوبوسرانی و 200 هزار تومان نیز از بابت حق امتیاز پرداخت می‌کنیم که این رقم بسیار بالاتر از امتیاز تاکسی‌ها است اما هیچگونه خدماتی از سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اردبیل دریافت نمی‌کنیم.

علی دهقان گفت: آنها در قبال پول‌های گرفته شده هیچ سرویسی به ما نمی‌دهند در حالی که هر روز نیز قانونی جدیدی برای شرکت‌های آژانس وضع می‌کنند که هیچ تناسبی‌ با درآمد ما ندارد.

وی با انتقاد شدید از راهنمایی و رانندگی و دریافت غیر قانونی مجوز جدید برای تردد در فضای برون شهری نیز تاکید کرد: در حالی که ما در محدوده 35 کیلومتر آزاد هستیم سرویس‌دهی کنیم اما در این زمینه هر روز مشکلاتی را بر مشکلات ما می‌افزاید.

مدیر آژانس باختر اردبیل نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل ابراز داشت: 50 دستگاه مینی‌بوس فعال ما در گذشته در حال حاضر به دلیل رکود بازار به 22 دستگاه تقلیل یافته که با این اوضاع و احوال به عموم همشهریان و مدارس سرویس می‌دهیم اما جای تاسف است که سازمان اتوبوسرانی ما را رقیب خود می‌داند.

مرتضی سعدالله‌زاده در خصوص پرداخت نشدن مابه‌التفاوت یارانه سوخت برای مینی‌بوس‌های خدماتی گفت: نمایندگانی از آژانس‌های مختلف در این زمینه اعتراض و شکایت‌نامه‌ای را به مسئولان ارائه کرده‌ایم تا حق و حقوق ما را پرداخت کنند.

وی به دیگر مشکل شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: ما از اولین ساعات صبح و قبل از فعالیت خط واحد استارت کارمان را می‌زنیم و در سرما و گرما سعی می‌کنیم در سرویس‌دهی مان کوتاهی نکنیم.

مدیر آژانس باختر اردبیل ادامه داد: این نهایت بی‌انصافی است که در پرداختی حقوق و حق بیمه ما را با خادمان مساجد هم تراز ببینند چرا که در بخش نامه کشوری این موضوع قید شده در حالی که حساسیت و سنگینی کا ر ما بسیار قابل توجه است.

سعدالله‌زاه به دریافت مجوزهای مختلف نظیر سلامت شغلی، اخلاق حرفه‌ای و ... از مراکز مختلف اشاره کرد و یادآور شد: برای ما هر روز قانون جدید و آیین نامه‌های مختلف در محدویت کارمان ابلاغ می‌کنند در حالی که که چنین قوانینی برای دیگر رانندگان بی‌معنا است.

وی به ارائه سرویس‌های ابتر از سوی مسئولان و متولیان حوزه حمل و نقل شهری اشاره کرد و گفت: اغلب رانندگان ما و صاحبان شرکت‌ها با حضور در کلاس‌های آموزشی مهارت‌های لازم را یاد گرفته‌اند اما گاه با چنان بی‌رغبتی و بی‌توجهی‌های در انجام کار روبرو هستند که گاه انتظار کار مفید در حد پایین است.

مدیر آژانس باختر اردبیل بیان داشت: سیاست یک بام و دو هوایی برخی دستگاه‌ها نظیر راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل جای تاسف و نگرانی دارد که به نظر می‌رسد حق و حقوق این قشر بر همین اساس نادیده گرفته شده است.

سعدالله‌زاده افزود: آموزش و پرورش اصلاً و ابداً به فکر مدیران مدارس نیست و تنها به فکر پنج درصد حق و حقوق و سهمی‌است که اصلاً استحقاق آن را ندارد.

وی عمده مشکل را بحث دارایی و پرداختی در این زمینه اعلام کرد و گفت: در حالی که بسیاری از خدمات معاف از مالیات هستند اما برای صاحبان آژانس‌ها مالیاتی هم‌تراز داروخانه‌هایی وضع می‌کنند که درآمد آنها چندین برابر ما است.

سعدالله‌زاده یادآور شد: علیرغم پر کردن فرم شماره 2 اتوبوسرانی ما را به بیمه معرفی کرده به دلیل آنکه خودروی داخل شهر تقسیم‌بندی کردند در کارت شارژ هوشمند رانندگی با مشکلاتی مواجه هستیم.

سعدالله‌زاده اضافه کرد: ما از تمام آژانس‌ها 2.5 میلیون تومان از بابت حسن اجرای کار گرفته‌ایم که اگر خدای نکرده راننده خودرو در انجام وظایف خود قصور و کوتاهی کند آن را به اجرا بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیریت آژانس‌های شهرستان اردبیل در مکاتبات مکرر با مسئولان به ویژه استاندار اردبیل و فرماندار و همچنین شهردار اعلام کردند که کلیه آژانس‌های اتوبوس و مینی‌بوس تحت نظر در مجموع سازمان اتوبوسرانی اردبیل که از بابت حق امتیاز دائمی‌ عضویت در این سازمان مبلغ 170 هزار تومان و از بابت حق تردد به صورت سالانه مبلغ 48 هزار تومان به صورت سالانه پرداخت کردند متاسفانه سازمان اتوبوسرانی با ارائه سرویس‌های خارج از اختیارات خود که ارائه سرویس در داخل شهر می‌باشد با ارائه سرویس با 70 دستگاه اتوبوس به کارخانه‌های آرتاویل تایر دانشگاه محقق اردبیلی، باشگاه‌های ورزش، کشتارگاه مرغ حیران راه و ... دعوت شدند تا کلیه آ آژانس‌های اتوبوس و مینی‌بوس اردبیل و رانندگان آنها با بیکاری شدید مواجه شوند به حدی که قادر به امرار معاش نیستند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است چندین آژانس به دلیل رکود کاری مجبور به تعطیل کردن آژانس شدند و با توجه به اینکه وظیفه سازمان اتوبوسرانی ارائه خدمات و سرویس درون شهری برای مسافران است با این اقدام خود سبب وارد شدن ضررهای جبران ناپذیری به آژانس‌های اتوبوس و مینی‌بوس شدند.

همچنین این مدیریت به ریاست آموزش و پرورش استان نامه گلایه‌آمیز نوشته و در خصوص موضوع کرایه حمل مسافر ناوگان مینی‌بوس رانی سرویس دانش‌آموزی در مقاطع مختلف گلایه کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است با توجه به اینکه استان اردبیل و مرکز این استان از شهرهای کم درآمد است که اقشار مختلف مردم به خصوص آژانس‌های مینی‌بوس رانی و رانندگان با نرخ تعیین شده از طرف شورای شهر به سختی قادر به گذران زندگی هستند و از طرفی طبق قرارداد حمل و نقل سرویس دانش‌آموزان که توسط آموزش و پرورش تنظیم شده باید از بابت حسن انجام کار ماهانه ده درصد از مبلغ پرداختی کسر شود این مجموعه و فعالان دچار ضرور و زیان شده‌اند.

در این نامه همچنین با گلایه از گرفتن ضمانت‌نامه‌های بانکی به عنوان حسن انجام کار و تعیین جبران خسارت آمده است اکثر آژانس‌های مینی‌بوس رانی دارای چنین سرمایه‌ای جهت سپردن ضمانت بانکی در طول سال نمی‌باشند و در صورت سپردن نیز در راستای جبران آن مجبورند از کرایه رانندگان مینی‌بوس کم کنند که ضرورت دارد این زمینه راه حل مناسبی ‌در نظر گرفته شود.

گزارش از: علیرضا حسین‌نژاد – آناهیتا صمدی

انتهای پیام/2122/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول