اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شهرک صنعتی مهریز انتقاد کرد

شهرک صنعتی مهریز محصور در میان نخاله‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شهرک صنعتی مهریز با اشاره به اینکه وجود نخاله‌های کارگاهی و ساختمانی در تمام مناطق شهرک صنعتی مهریز به چشم می‌خورد، گفت: این شهرک در میان نخاله‌ها محصور شده است.

شهرک صنعتی مهریز محصور در میان نخاله‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حمیدرضا بشارت، صبح امروز در جلسه‌ای با صاحبان صنایع مستقر در شهرک صنعتی مهریز به منظور ساماندهی، دفع و تخلیه نخاله‌های کارخانجات اظهار داشت: شهرستان مهریز به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهپایه‌ای استان یزد و دارا بودن بهترین و سالم‌ترین آب و هوا و قرار گرفتن در جوار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور و دوری از هرگونه آلودگی زیست محیطی، همواره به عنوان بهترین شهرستان استان یزد مطرح بوده به گونه‌ای که این شهرستان را باغ‌شهر استان معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: اما هم‌اکنون این شهرستان با چالشی بزرگ مواجه شده و آن وجود نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی است که در تمامی ورودی و خروجی شهر مهریز به چشم می‌خورد.

بشارت با اشاره به مضرات عدم دفع و ساماندهی نخاله‌های تولید شده عنوان کرد: خاک‌های مازاد و نخاله‌های ناشی از ساختمان‌سازی، بازسازی، تعمیر، تخریب و سایر سازه‌های مهندسی همچنین ضایعات واحدهای سنگ‌بری از جمله پسماند‌های شهری است که امروزه با توجه به نرخ تولید و اثرات آن مورد توجه خاص قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تخلیه در مکان‌های غیرمجاز علاوه بر ایجاد منظره نازیبا، آلودگی خاک و تخریب اراضی ملی صرف هزینه‌های بالای پاکسازی، آلودگی زیست محیطی، از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع و ... را نیز در پی دارد.

مدیرعامل شهرک صنعتی مهریز افزود: متاسفانه شهرک صنعتی شهرستان مهریز نیز از این معضل در امان نمانده و ورودی و خروجی شهرک صنعتی مهریز با نخاله‌های سرگردان شهر و کارخانجات آلوده شده و در برخی از نقاط شهرک نیز نخاله‌های موجود بر آلودگی منظر این شهرک افزوده است به گونه‌ای که هم‌اکنون تخلیه نخاله‌ها علاوه بر ورودی و خروجی شهرک، تا کنار کارخانه‌ها نیز کشیده شده است.

بشارت عنوان کرد: اگر روند به همین شکل ادامه یابد، تا چند سال دیگر کارخانه‌ها در زیر کوهی از نخاله‌های تولید شده مدفون می‌شوند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان مهریز نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از مشکلات زیست محیطی شهرستان مهریز به ویژه شهرک صنعتی مهریز، حجم بسیار زیاد زباله و نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی است که در سال‌های اخیر به علت گسترده‌تر شدن شهر و کارخانجات صنعتی به چالشی مهم برای محیط زیست و دستگاه‌های مربوطه مهریز تبدیل شده است.

شعبان جمشیدی عنوان کرد: این مشکل به گونه‌ای است که در اطراف شهر نخاله‌های موجود که بدون هیچ ضابطه و قانونی رها شده‌اند، چشم هر رهگذری را خیره می‌کند.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین مشکلات نخاله‌های ساختمانی، آلودگی بصری ناشی از حضور آنها در اطراف محل زندگی انسان‌ها و گرد و غبار فراوان ناشی از آنهاست.

رئیس اداره راه و شهرسازی مهریز تاکید کرد: کارخانجات مستقر در شهرستان حجم انبوهی از نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی را نیز تولید می‌کند، نخاله‌هایی که به کندی جمع‌آوری می‌شود و در یک منطقه مخصوص نیز تخلیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: کامیون‌ها و وانت‌هایی که مملو از نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی است، بی هیچ ضابطه‌ای در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر مهریز و شهرک صنعتی در اراضی ملی که متعلق به نسل آینده است،  نخاله‌های کارگاهی را رها می‌کنند.

جمشیدی، خواستار برخورد جدی با این معضل شد و رفع آلودگی‌های زیست محیطی و بصری در این منطقه شد.

نماینده سنگبری‌های استان یزد نیز با اظهار تاسف از پراکندگی و رها سازی نخاله‌ها در اطراف شهرک صنعتی مهریز گفت: از نخاله‌های ساختمانی می‌توان به طرق مختلف استفاده کرد و خاک‌های تولیدی حاصل از عملیات خاکبرداری با توجه به جنس و مرغوبیتی که دارند، می‌تواند مصارف مختلفی داشته باشند از جمله به عنوان مخلوط و یا خاک نباتی مورد استفاده قرار گیرند.

امینی با تاکید بر اینکه نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی می‌توانند در توسعه پایدار شهری موثر واقع شوند، یادآور شد: شهرداری‌ها و اداره راه و شهرسازی می‌توانند در راستای توسعه پایدار شهری و راه‌های شهرستان برای طراحی پارک‌ها، تسطیح شیب‌ها، محوطه سازی و راه‌سازی از نخاله‌های ساختمانی کارگاهی به عنوان مصالح پرکننده، زهکش و زیرساز استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تمامی صنایع مستقر در شهرک صنعتی مهریز آمادگی دارند که برای حفظ محیط زیست و حفاظت از اراضی ملی مکانی توسط ادارات مسئول شهرستان مشخص شود تا تمامی نخاله‌های تولیدی توسط کارخانجات به آن مکان انتقال یابد.

انتهای پیام/2464/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول