اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر کرمان:

حقوق عشایر در مناطق معدنی رعایت نمی‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان گفت: حقوق عرفی عشایر در مناطق معدنی رعایت نمی‌شود، زیرا ساماندهی مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

حقوق عشایر در مناطق معدنی رعایت نمی‌شود

علیرضا شاکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: افرادی که در مناطق عشایری اقدام به معدن‌کاری و اکتشاف و استخراج معدن می‌کنند با عشایر دچار مشکل می‌شوند.

وی تصریح کرد: حقوق عرفی عشایر در مناطق معدنی رعایت نمی‌شود و حق عشایر در این مناطق ضایع می‌شود، زیرا ساماندهی مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

شاکری عنوان کرد:‌ قانون در بخش حقوق عشایر در مناطق معدنی ضعیف است و از عشایر حمایت نمی‌شود و هیچ حقی برای عشایر در زمینه استخراج معادن در اطراقگاه‌ها و مسیر ایل‌راه دیده نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه عشایر توان استخراج، نگهداری و ثبت معدن را ندارند، غیر بومی‌ها وارد این عرصه می‌شوند و تعارضاتی به وجود می‌آید که نیاز به بازنگری قانون است تا حق و حقوق عشایر پرداخت شود.

این مسئول همچنین بازاریابی نامناسب تولیدات دامی، صنایع دستی و دام زنده عشایر را یکی دیگر از چالش‌های جامعه عشایری استان کرمان خواند و اذعان داشت: دلالان و واسطه‌ها در خرید محصولات عشایری تاثیر می‌گذارند و بهره‌وری و سود عشایر را می‌برند.

شاکری خاطرنشان کرد: شرکت تعاونی‌ها و اتحادیه امور عشایر می‌توانند در این زمینه موثر باشند که این مجموعه‌ها نیاز به سرمایه در گردش دارند و باید تسهیلات و وام ارزان قیمت در اختیارشان قرار گیرد تا با توان مالی خوبی به فعالیت خود ادامه دهند و تولیدات عشایری را خریداری کنند و مانع از پیش‌خرید محصولات توسط واسطه‌ها شوند.

وی گفت: به منظور خدمت‌رسانی و آشنایی با خدمات سازمان عشایر و عملکرد آن و همچنین آگاهی‌بخشی عشایر از خدمات هر هفته با همکاری روابط عمومی این اداره کل با صدا و سیمای مرکز کرمان و دیگر همکاران برنامه‌ای با عنوان «ایشوم» از صدای مرکز استان کرمان پخش می‌شود.

شاکری بیان کرد: این برنامه از ساعت هفت تا هفت و 45 دقیقه صبح بر روی موج کوتاه mw و فرکانس یک هزار و 62 شامل بخش‌های گزارش، کارشناسی، عشایر از گذشته تا به حال، زندگی و خدمات‌رسانی به عشایر پخش می‌شود.

وی ابراز داشت: اتحادیه عشایری استان کرمان سرمایه خود را در صندوق حمایت از بخش عشایری ایران از جایگاه هیجدهم به جایگاه یازدهم ارتقاء داده است.

انتهای پیام/80019/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول