اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی اقدام به تدوین بودجه موقوفاتی کرد

خبرگزاری فارس: معاون حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی در جهان اسلام برای نخستین بار اقدام به تدوین بودجه موقوفاتی کرده است.

آستان قدس رضوی اقدام به تدوین بودجه موقوفاتی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام عبدالرضا اصغری عصر امروز در نشستی خبری در سالن جلسات آستان قدس رضوی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی موقوفه‌خواری ترویج داشت؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با این مسئله برخورد شد.

وی افزود: امروز به برکت رهبری امام راحل و استمرار آن به همت مقام معظم رهبری و مدیریت آستان قدس رضوی شاهد احیای فرهنگ وقف و استرداد موقوفات از دست رفته هستیم.

اصغری خاطر نشان کرد: نخستین قانونی که پس از انقلاب اسلامی تصویب شد ابطال اسناد موقوفات فروخته شده و تاکید بر باز گرداندن آنها بود.

معاون حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: آشنایی مردم با احکام وقف بسیار ضعیف است و برای ترویج فرهنگ وقف و نهادینه کردن احکام آن باید اصحاب رسانه نقش بسزایی را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: باید در دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، صداوسیما و مطبوعات نهضتی ایجاد شود که احکام وقف ترویج شود زیرا وقف از افتخارات جهان اسلام و در راستای سیره رضوی است.

اصغری یادآور شد: موقوفه قابل فروش، هبه، هدیه و رهن نیست بلکه فقط در چارچوب عقد اجاره در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده می‌شود.

معاون حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی تاکید کرد: اشخاص حقیقی ‌و حقوقی در موقوفه حق تصرف ندارند و این امر بدون اجازه موقوفه امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار کرد: شاخص در تصرفات اراضی موقوفه رعایت قبطه و مصلحت موقوفه است؛ یعنی هرگونه تصرف نقل و انتقال باید در راستای قبطه موقوفه باشد.

اصغری تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقام تولیت آستان قدس رضوی هیئتی را به منظور بررسی و مطالعه وقف نامه‌ها تشکیل دادند که بیش از 1000 وقف‌نامه در آستان قدس رضوی مورد مطالعه قرار گرفت و بیش از 100 نیت واقف استخراج شد.

معاون حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی افزود: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی در جهان اسلام برای نخستین بار اقدام به تدوین بودجه موقوفاتی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: پس از اینکه عواید تمام موقوفات از سراسر کشور جمع‌آوری شد برای حفاظت، حراست و عمران موقوفه برنامه‌ریزی می‌شود.

اصغری تصریح کرد: بودجه موقوفات به‌صورت انفرادی و تجمیعی است و حفاظت و حراست موقوفه همیشه مقدم بر مصرف است.

معاون حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی یادآور شد: هنگامی‌که موقوفات تفریغ بودجه در این زمینه را انجام می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آستان قدس رضوی شاهد استقبال و رشد وقف هستیم و ترویج فرهنگ وقف نباید منحصر و یا متمرکز به هفته وقف شود‌.

اصغری با بیان اینکه بیش از 75 نفر بانوان واقفه داریم گفت: هر پلاک ثبتی را یک رقبه می‌دانیم و پلاک‌های فرعی را رقبه نمی‌دانیم، امروز بیش از 2000 پلاک فرعی و بیش از 1000 پلاک اصلی در موقوفات آستان قدس رضوی داریم.

معاون حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به شرایط موقوفات تصریح کرد: موقوفه باید دارای سند مالکیت بوده و در تصرف پیشنهاد دهنده باشد، هزینه‌ای برای موقوفات آستان قدس رضوی تحمیل نکند، بلاعوض بوده و مشروط و معلق نیز نباشد.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین تمکین در سرخس است زیرا کمترین پرونده حقوقی را در این شهرستان داریم.

اصغری افزود: در سال گذشته 201 هزار هکتار حکم خلعیت داشتیم و امسال نیز بیش از 50 هزار هکتار احکام خلعیت یا اثبات وقفیت را گرفته‌ایم.

معاون حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: در سال 88 بیش از 8 هزار پرونده محاکماتی داشته‌ایم و امروز بیش از 5 هزار پرونده تعیین تکلیف شده است که 98 درصد آرا به نفع موقوفات صادر شده است.

وی یادآور شد: بیش از 2000 پرونده از 4000 پرونده اجرایی تعیین تکلیف شده است.

انتهای پیام/70004/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول