اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گواوا میوه گرمسیری مناطق جنوب سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس: گواوا میوه منحصر به‌فرد مناطق گرمسیری است که در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان کشت می‌شود.

گواوا میوه گرمسیری مناطق جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زرآباد، گواوا معروف به سیب مناطق گرمسیری است این گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکا است و در گذشته‌های بسیار دور از مکزیک تا پرو کشت و کار می‌شده است اما امروز در حال حاضر کشت و پرورش آن در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری انجام می‌شود.

گواوا به عنوان میوه دسری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از درخت گواوا به عنوان حصار و همچنین گیاه زینتی استفاده می‌شود.

گواوا گیاه بسیار کم توقعی است و کاشت و پرورش آن به صورت باغات یک‌دست یا مخلوط با سایر درختان میوه به منظور تولید میوه ارگانیک در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا رایج می‌باشد البته در کشور ایران بسیار محدود و کمیاب است و در برخی مناطق هرمزگان و سیستان و بلوچستان از جمله مناطقی در چابهار و بخش زرآباد شهرستان کنارک از بسترهای تولید محدود آن در کشور بوده که قابلیت صنعتی شدن این میوه را نیز دارد.

مناطق عمده کشت این محصول در دنیا، کشورهای جنوب آسیا، هاوایی، کوبا و هند است.

در زبان بومی منطقه زرآباد، گواوا به «زیتون محلی» معروف است.

گواوا یا زیتون محلی زرآبادی‌ها، میوه‌ای با ارزش غذایی بالا و نسبتا ارزان در مناطق تولید و دارای طعم و عطر عالی است.

چنانچه این امکان مقدور می‌بود که طعم و عطر این میوه بسیار خوشمزه از طریق این گزارش به مخاطب انتقال داده شود، محبوبیت این میوه کمیاب صد چندان می‌شد.

این میوه منبع غنی از ویتامین ث و پکتین و دارای مقادیر مناسبی از کلسیم و فسفر بوده و همچنین بذر آن غنی از آهن است.

میوه گواوا بسیار خوشمزه است و از پوست این میوه، سالاد و دسر عالی تولید و ژله گواوا نیز معروف است و ارقام وحشی گواوا منابع خوبی برای تولید ژله هستند و در صورت صنعتی شدن از میوه گواوا می‌توان کره میوه‌ای، شربت و آب‌میوه تهیه کرد.

از برگ گواوا می‌توان در درمان بیماری اسهال استفاده کرد همچنین در صنایع رنگ و تانن سازی استفاده می‌شود.

گواوا درختچه‌ای است که در شرایط رطوبتی بالا تا ارتفاع 6 تا 9 متر با تنه‌ای به قطر 30 سانتی‌متر یا بیشتر نیز رشد کرده و گسترش می‌یابد. پوست درخت آن قهوه‌ای است.

گواوا دارای ارقام دسری، ارقام مناسب فرآوری و ارقام دومنظوره می‌باشد.

بخش زرآباد شهرستان کنارک در جنوب غربی‌ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران که به «هندوستان کوچک» معروف است و از جمله نقاط مستعد و با ظرفیت‌های فراوان کشاورزی است که به لحاظ خاک مساعد و آب فراوان به «زرآباد» مشهور است.

زرآباد یکی از کانون‌های تولید محصولات گرمسیری مانند موز، انبه، سیتاپل، کنار، نارگیل، چیکو، تمر هندی، پاپایا و گواوا در کشور است که 30 هکتار از اراضی این بخش به کشت گواوا اختصاص دارد.

این اراضی کم با کیفیت‌ترین گواوای ایران را داشته به‌گونه‌ای که مشتری خاص خود را دارد و از هر هکتار 15 تن گواوا برداشت می‌شود.

زمان کشت این محصول گرمسیری در گلخانه طبیعی زرآباد از اسفندماه تا اوایل اردیبهشت و مهر و آبان است.

زرآباد، هندوستان کوچک ایران

بخشدار زرآباد در زمینه کشت و تولید این میوه کمیاب گرمسیری به خبرنگار فارس گفت: در اراضی بخش زرآباد بیش از 50 نفر به طور جدی و مستقیم به کشت این محصول اشتغال دارند.

مجتبی شجاعی افزود: در اکثر روستاهای این بخش 21 هزار نفری، قابلیت کشت گواوا وجود دارد و محصول اندک آن بیشتر به کشورهای عربی صادر می‌شود و قیمت داخلی آن تا حدود 3 هزار تومان در هر کیلوگرم می‌رسد.

وی بیان کرد: بخش زرآباد قابلیت کشت بیش از 1000 هکتار و تولید بیش از 15 هزار تن سالانه این محصول و ایجاد صنایع فرآوری (غذایی، دارویی، صنعتی، دسری و کمپوتی و...) در کنار آن و دارا بودن شرایط جغرافیایی مناسب و دسترسی به آب‌های آزاد و گمرکات و همچنین استقرار در موقعیت پئواکونومیک بندر چابهار به بندرعباس را برای صادرات و ارزآوری برای کشورمان را دارد و می‌تواند بیش از 1000 نفر را به صورت مستقیم و 600 نفر را به صورت غیرمستقیم در بخش زرآباد فراهم آورده و حتی پذیرای کار از نقاط دیگر استانمان نیز باشد.

بخشدار زرآباد گفت: دولت این آمادگی را دارد که با واگذاری زمین و ارائه تسهیلات بدون سقف منوط به ارائه طرح واقعی از صنعتی کردن این محصول از نقطه کشت تا بسته‌بندی و حمل از طریق بخش خصوصی با علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران و به ویژه فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و صنایع غذایی و... همکاری لازم را داشته باشد.

شجاعی توجه به صنایع کشاورزی و اصلاح الگوی کشت و توجه به سودآوری ریالی و به ویژه ارزی در شرایط کنونی به جای استقبال در مصرف داخلی و شناسایی بازارهای منطقه و ذائقه شناسی کشورهای همسایه و هدف صادراتی و بهره‌مندی از ظرفیت اقلیمی مناسب را کمک شایانی به اشتغال‌زایی و اقتصاد کشاورزی و ارزآوری دانست.

وی تصریح کرد: اگرچه توان مضاعفی برای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی بخش زرآباد در این سال‌های اخیر از طریق رسانه‌ها و مطبوعات صرف شده است اما اقلیم و خاک و آب این بخش به‌تنهایی در تولید میوه‌های گرمسیری با توجه به اقتصادی بودن و سازگاری آن با شرایط منطقه زرآباد می‌تواند تمامی فارغ‌التحصیلان کشاورزی استان را پوشش و سودآوری خوبی برای این قشر داشته باشد.

بخشدار زرآباد اظهار داشت: وقتی سخن از اشتغال می‌شود نباید اذهان فارغ‌التحصیلان مستقیما به سمت جذب در مراکز دولتی و اداری برود، ضروری است فارغ‌التحصیل و نخبه جامعه توان خود را در شناسایی ظرفیت‌های معطل بخش‌های صنعتی و کشاورزی و نیز درآمدزایی برای خود با توان فکری و نوآورانه و خلاقیت سوق دهد که نمونه آن را در برخی جوامع پیشرفته شاهد هستیم.

شجاعی افزود: تسهیلات الهی معیشتی در بخش آب و خاک در این خطه فراهم است و استفاده و سودآوری آن سهل‌الوصول بوده اما نیاز به کمی سرمایه‌گذاری و همت بخش خصوصی دارد و دولت نیز کاملا آماده حمایت در این بخش است.

------------------------------

گزارش از: محمود طالع‌زاری

------------------------------

انتهای پیام/75001/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول