اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو خبر داد

افزایش سطوح باغات پسته و پرورش آبزیان در پایاب چاه‌های کشاورزی اسکو

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو گفت: توسعه باغات پسته و جایگزینی آن با سایر درختان میوه کم‌محصول و غیراقتصادی در کنار افزایش پرورش آبزیان در پایاب چاه‌های کشاورزی در قالب طرح توسعه کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

افزایش سطوح باغات پسته و پرورش آبزیان در پایاب چاه‌های کشاورزی اسکو

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، حسن ایمانی اظهار داشت: در حال حاضر سطوح باغات پسته در بخش ایلخچی این شهرستان به 64 هکتار افزایش یافته و با احتساب برداشت 1،5تن محصول از هر هکتار و با درنظر گرفتن سطح باغات بارده، حدود 50 تن محصول با کیفیت بالا در هر دوره برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی با تأکید به لزوم استفاده بهینه از منابع تولید در بخش کشاورزی برای تداوم تولید در بخش کشاورزی و جلوگیری از فاجعه زیست محیطی با کاستن روند پس‌روی آب دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در صورت عدم تعامل بهره‌برداران در اجرای برنامه‌های این مدیریت در امر استفاده بهینه از 52 میلیون مترمکعب آب استحصالی برای مصارف کشاورزی در این شهرستان، در نخستین وهله بهره‌برداران متضرر و در میان‌مدت روند توسعه بخش کشاورزی با کندی مواجه خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو با بیان اینکه با توسعه استفاده از استخر‌های پلیمری در پایاب چاه‌های کشاورزی اسکو، این شهرستان توان ارتقای تولید محصولات آبزی‌پروری را تا سقف 2 هزار و 500 تن خواهد داشت، گفت: طبق تصویب کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان، متقاضیان احداث این استخر‌ها می‌توانند از تسهیلات بانکی کم‌بهره در این راستا بهره‌مند شده و این امر توسعه بخش مهم و اقتصادی کشاورزی را از روند مطلوبی برخوردار خواهد کرد.

ایمانی اضافه کرد: با توجه به کمبود آب در بخش کشاورزی اسکو و وجود 39 میلیون مترمکعب آب استحصالی از چاه‌های آب این شهرستان، باید توسعه آبزی‌پروری در پایاب این چاه‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار داشته و این امر تضمینی برای استفاده بهینه از منابع تولید و افزایش درآمد بهره‌برداران بخش کشاورزی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به درآمد سالانه بهره‌برداران تولیدکننده محصول پسته در بخش ایلخچی این شهرستان افزود: بیش از یک میلیارد و 800 میلیون ریال درآمد خالص تولیدکنندگان این محصول در هر دوره تولید بوده و توسعه سطوح باغات پسته، همچنین در اشتغال افراد بومی این منطقه نیز می‌تواند تأثیر مثبتی را از خود به جای گذارد.

ایمانی در پایان ابراز داشت: درخت پسته به دلیل تحمل به کم‌آبی و شوری، سازگاری مناسبی با منطقه ایلخچی داشته و درختان پسته با عمری نزدیک به یک قرن در جزیره اسلامی و روستاهای اطراف آن مؤید قابلیت این منطقه در توسعه سطوح باغات این محصول است.

انتهای پیام/60001/ذ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول