به گزارش فارس، «المانیتور» درمقالهای تحلیلی با عنوان «بودجه دیپلماسی عمومی ایالات متحده توسط شرکتهای خصوصی تأمین میشود» به قلم «باربارا اسلاوین» خبرنگار پایگاه خبری واشنگتن در «المانیتور» و عضو ارشد شورای آتلانتیک مینویسد: واشنگتن در مضیقه مالی است، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به طور فزایندهای تلاش میکند تا با شرکتهای خصوصی برای کمک به بودجه برنامههایی در راستای جذب بازدیدکنندگان شرقی به ایالات متحده ارتباط برقرار کند.
«تارا ساننشاین»، معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در حضور جمعی از حضار موسسه واشنگتن گفت: «کل بودجه سالانه او فقط کمی بیشتر از یک بیلیون دلار است که از این مقدار نیمی صرف جذب بازدیدکنندگان خارجی به ایالات متحده میشود؛ در نتیجه دولت ایالات متحده بطور فزایندهای برای حمایت از برنامههای دیپلماسی عمومی به «مشارکتهای عمومی و خصوصی» روی آورده است».
*حمایت مالی کوکاکولا از دانشجویان خاورمیانه و شمال آفریقا
«ساننشاین» برای نمونه به حمایت مالی کوکاکولا از دانشجویان خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه ایندیانا اشاره کرد.
«کریستین دیویس» از مدیران موسسه بازرگانی بینالمللی دانشگاه به «المانیتور» گفت: «غول نوشیدنی جهانی برنامهای در مدرسه بازرگانی را حمایت کرده، که در مرحله اول آن در تابستان گذشته 98 دانشجو از الجزیره، مصر، اردن، فلسطین، مراکش و تونس را به این دانشگاه وارد کرده است».
*آموزشهای چهار هفتهای همراه با بازدید از مراکز کوکاکولا
برنامهای که «دیویس» اظهار داشت که در سال جاری نیز تکرار خواهد شد و تا در برگرفتن دانشجویانی از افغانستان و پاکستان توسعه خواهد یافت، شامل تعلیماتی چهار هفتهای در عناوینی از جمله برنامهریزی بازرگانی، کارآفرینی اجتماعی و مدیریت غیرانتفاعی خواهد بود که رقابتی میان دانش آموزان برای توسعه این نظریه ایجاد خواهد کرد که آنها میتوانند در خانه به تحقیقات خود ادامه داده و از واشنگتن و دفاتر مرکزی کوکاکالا در آتلانتا و جورجیا نیز بازدید کنند.
«دیویس» گفت: «کوکاکولا 60% از یک میلیون دلار هزینه این برنامه را تأمین کرده و فرم تقاضای تابستان آتی این برنامه از یکم فوریه در صفحه فیس بوک کوکاکولا باز خواهد شد».
*انگیزه این شرکتها و سازگاری اهداف آنها با آمریکا
یک سخنگوی وزارت امور خارجه به «المانیتور» گفت: «دیگر شرکتهایی که از برنامههای دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه حمایت میکنند شامل: موسسه آسپن، اپسون و موسسه مشاورهای بوزآلن همیلتون میشوند».
حمایت مالی شرکتهای خصوصی به طور غیر قابل اجتنابی سوالاتی درباره انگیزههای این شرکتها از همکاری و میزان سازگار بودن آنها با اهداف ایالات متحده مطرح میکند. «ساننشاین» اظهار داشت که مقامات آمریکایی هنوز در حال مذاکره درباره قوانین مربوط برای همکاری هستند و به عدم گزینههای مناسب برای حل مشکل مالی ایالات متحده و بیمیلی تاریخی کنگره برای هزینههای دیپلماسی ایالات متحده اشاره کرد.
*سرمایه گذاریهای طولانی مدت شرکت کوکاکولا در راستای اهداف بلند مدت
«همیش بانکس»، مدیر روابط عمومی کوکاکولا در بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در یک مصاحبه تلفنی از قاهره به «المانیتور» گفت: «این برنامه منعکس کننده نظر شرکت مبنی بر این امر است که یک تجارت قدرتمند فقط زمانی رونق مییابد که پای جوامع قوی در میان باشد؛ شرکت مسئولیت حمایت از این جوامع را دارد و سرمایه گذاریهای آن بر جوانان در طولانی مدت سودمند بوده و بهره خواهد داد».
*سرمایه موسسات آمریکایی و ایجاد وجهه برای این کشور در خاورمیانه
«ساننشاین»، یک روزنامهنگار سابق و مدیر اجرایی گروه مشاوران که همچنین در دوره ریاست جمهوری «کلینتون» در شورای امنیت ملی خدمت کرده است، «دیپلماسی عمومی» را یک ابزار استراتژیک مهم در کمپینی با مشارکت آمریکا و خاورمیانه در زمان ناآرامی بیسابقه این منطقه دانست.
در بسیاری از کشورها، جنبشهای اسلامی در حال ظهور هستند و مردم از آمریکا به دلیل حمایت از دیکتاتورهای سکولار سابق و رابطه دوستانه با رژیم اشغالگر قدس بیزارند.
بدون تغییرات اساسی در سیاستهای ایالات متحده، این سوال مطرح میشود که آیا دیپلماسی عمومی قادر خواهد بود نظر عدهای را که بطور مستقیم از این برنامه بهرهای نمیبرند، تغییر دهد یا خیر.
«ساننشاین» از پاسخ دادن به سوالاتی در باره کارآیی دیپلماسی عمومی در تغییر نظرات کلی عموم مردم خاورمیانه نسبت به آمریکا با اشاره صرف به اینکه «افرادی که در برنامههای تبادل نظر شرکت میکنند نظر مثبتی به آمریکا دارند»، شانه خالی کرد.
*دیپلماسی عمومی ایالات متحده در خدمت ترویج ارزشهای آمریکایی
«ساننشاین» خطاب به حاضران موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: «عبارت دیپلماسی عمومی شامل طیف وسیعی از تلاشها برای انتقال و توضیح سیاستها و ارزشهای ایالات متحده، همچنین برنامههایی برای ترویج انتقال دمکراسی، کارآفرینی و تبادل آموزشی میشود».
برخی از برنامههای تحت نظر «ساننشاین» دهها سال است که اجرا میشوند. برای نمونه از طریق «برنامه بازدید کنندگان خارجی» بیش از دویست هزار خارجی از سال 1940 به ایالات متحده آمدهاند که در حال حاضر این رقم به پنج هزار نفر در سال میرسد.
*تلاشهای نرم ایالات متحده برای کم رنگ کردن خصومت مردم جهان
برنامههای دیگر به وسیله دولت «جورج دبلیو بوش» به عنوان بخشی از تلاش نرم برای از بین بردن خصومت مردم گوشه و کنار جهان نسبت به ایالات متحده در پی حملات 11 سپتامبر 2001 صورت گرفته است، که شامل طرح مشارکت خاورمیانه میشود که هدف آن جوانان، زنان و دیگر فعالان اجتماعی و آموزش زبان انگلیسی است که با هفده دانشجو در سال 2003 در مراکش آغاز و اکنون تعداد آن به هیجده هزار دانشجو در سال میرسد.
وی همچنین به برنامه جدیدی تحت عنوان «مرکز استراتژیک ارتباطات ضدتروریستی» که توسط دولت «اوباما» در سال 2011 آغاز شده است و در مقابله با نظرات «القاعده» و وابستگان آن از طریق ویدیو و دیگر متون آنلاین به زبان عربی، سومالیایی و اردو پخش میشود نیز اشاره کرد.
* دیپلماسی عمومی آمریکا و گسترش اینترنت
دیپلماسی عمومی، مولفهای از رسانه اجتماعی درحال توسعه دارد که سبب گسترش استفاده از اینترنت در خاورمیانه و در سرتاسر جهان شده است. «ساننشاین» این موقعیت را به عنوان «ماشین پین بال زمین فضا» توصیف کرد که در آن آخرین خبرها مانند «توپی است که هرگز از چرخش باز نمیایستد».
بودجه «دیپلماسی عمومی» ایالات متحده به وسیله شرکتهای خصوصی این کشورها تأمین میشود.
انتهای پیام/1901x4