اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

کمپانی‏‎های تجاری که بودجه دیپلماسی عمومی آمریکا را تامین می‎کنند

خبرگزاری فارس: باربارا اسلاوین می‌نویسد: واشنگتن در مضیقه مالی است، وزارت امور خارجه ایالات متحده تلاش می‎کند از شرکت‎های خصوصی برای کمک به بودجه برنامه‎هایی در راستای جذب افکار عمومی و ترمیم چهره آمریکا بهره گیرد.

کمپانی‏‎های تجاری که بودجه دیپلماسی عمومی آمریکا را تامین می‎کنند

به گزارش فارس، «المانیتور» درمقاله‎ای تحلیلی با عنوان «بودجه دیپلماسی عمومی ایالات متحده توسط شرکت‎های خصوصی تأمین می‎شود» به قلم «باربارا اسلاوین» خبرنگار پایگاه خبری واشنگتن در «المانیتور» و عضو ارشد شورای آتلانتیک می‎نویسد: واشنگتن در مضیقه مالی است، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به طور فزاینده‎ای تلاش می‎کند تا با شرکت‎های خصوصی برای کمک به بودجه برنامه‎هایی در راستای جذب بازدیدکنندگان شرقی به ایالات متحده ارتباط برقرار کند.

«تارا ساننشاین»، معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در حضور جمعی از حضار موسسه واشنگتن گفت: «کل بودجه سالانه او فقط کمی بیشتر از یک بیلیون دلار است که از این مقدار نیمی صرف جذب بازدیدکنندگان خارجی به ایالات متحده می‎شود؛ در نتیجه دولت ایالات متحده بطور فزاینده‎ای برای حمایت از برنامه‎های دیپلماسی عمومی به «مشارکت‎های عمومی و خصوصی» روی آورده است».

 

*حمایت مالی کوکاکولا از دانشجویان خاورمیانه و شمال آفریقا

«ساننشاین» برای نمونه به حمایت مالی کوکاکولا از دانشجویان خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه ایندیانا اشاره کرد.

«کریستین دیویس» از مدیران موسسه بازرگانی بین‎المللی دانشگاه به «المانیتور» گفت: «غول نوشیدنی جهانی برنامه‎ای در مدرسه بازرگانی را حمایت کرده، که در مرحله اول آن در تابستان گذشته 98 دانشجو از الجزیره، مصر، اردن، فلسطین، مراکش و تونس را به این دانشگاه وارد کرده است».

 

*آموزش‎های چهار هفته‎ای همراه با بازدید از مراکز کوکاکولا

برنامه‎ای که «دیویس» اظهار داشت که در سال جاری نیز تکرار خواهد شد و تا در برگرفتن دانشجویانی از افغانستان و پاکستان توسعه خواهد یافت، شامل تعلیماتی چهار هفته‎ای در عناوینی از جمله برنامه‎ریزی بازرگانی، کارآفرینی اجتماعی و مدیریت غیرانتفاعی خواهد بود که رقابتی میان دانش آموزان برای توسعه این نظریه ایجاد خواهد کرد که آن‎ها می‎توانند در خانه به تحقیقات خود ادامه داده و از واشنگتن و دفاتر مرکزی کوکاکالا در آتلانتا و جورجیا نیز بازدید کنند.

«دیویس» گفت: «کوکاکولا 60% از یک میلیون دلار هزینه این برنامه را تأمین کرده و فرم تقاضای تابستان آتی این برنامه از یکم فوریه در صفحه فیس بوک کوکاکولا باز خواهد شد».

 

*انگیزه این شرکت‎ها و سازگاری اهداف آن‎ها با آمریکا

یک سخنگوی وزارت امور خارجه به «المانیتور» گفت: «دیگر شرکت‎هایی که از برنامه‎های دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه حمایت می‎کنند شامل: موسسه آسپن، اپسون و موسسه مشاوره‎ای بوزآلن همیلتون می‎شوند».

حمایت مالی شرکت‎های خصوصی به طور غیر قابل اجتنابی سوالاتی درباره انگیزه‎های این شرکت‎ها از همکاری و میزان سازگار بودن آن‎ها با اهداف ایالات متحده مطرح می‎کند. «ساننشاین» اظهار داشت که مقامات آمریکایی هنوز در حال مذاکره درباره قوانین مربوط برای هم‎کاری هستند و به عدم گزینه‎های مناسب برای حل مشکل مالی ایالات متحده و بی‎میلی تاریخی کنگره برای هزینه‎های دیپلماسی ایالات متحده اشاره کرد.

 

*سرمایه گذاری‎های طولانی مدت شرکت کوکاکولا در راستای اهداف بلند مدت

«همیش بانکس»، مدیر روابط عمومی کوکاکولا در بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در یک مصاحبه تلفنی از قاهره به «المانیتور» گفت: «این برنامه منعکس کننده نظر شرکت مبنی بر این امر است که یک تجارت قدرتمند فقط زمانی رونق می‎یابد که پای جوامع قوی در میان باشد؛ شرکت مسئولیت حمایت از این جوامع را دارد و سرمایه گذاری‎های آن بر جوانان در طولانی مدت سودمند بوده و بهره خواهد داد».

 

*سرمایه موسسات آمریکایی و ایجاد وجهه برای این کشور در خاورمیانه

«ساننشاین»، یک روزنامه‎نگار سابق و مدیر اجرایی گروه مشاوران که هم‎چنین در دوره ریاست جمهوری «کلینتون» در شورای امنیت ملی خدمت کرده است، «دیپلماسی عمومی» را یک ابزار استراتژیک مهم در کمپینی با مشارکت آمریکا و خاورمیانه در زمان ناآرامی بی‎سابقه این منطقه دانست.

در بسیاری از کشورها، جنبش‎های اسلامی در حال ظهور هستند و مردم از آمریکا به دلیل حمایت از دیکتاتورهای سکولار سابق و رابطه دوستانه با رژیم اشغال‎گر قدس بیزارند.

بدون تغییرات اساسی در سیاست‎های ایالات متحده، این سوال مطرح می‎شود که آیا دیپلماسی عمومی قادر خواهد بود نظر عده‎ای را که بطور مستقیم از این برنامه بهره‎ای نمی‎برند، تغییر دهد یا خیر.

«ساننشاین» از پاسخ دادن به سوالاتی در باره کارآیی دیپلماسی عمومی در تغییر نظرات کلی عموم مردم خاورمیانه نسبت به آمریکا با اشاره صرف به این‎که «افرادی که در برنامه‎های تبادل نظر شرکت می‎کنند نظر مثبتی به آمریکا دارند»، شانه خالی کرد.

 

*دیپلماسی عمومی ایالات متحده در خدمت ترویج ارزش‎های آمریکایی

«ساننشاین» خطاب به حاضران موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: «عبارت دیپلماسی عمومی شامل طیف وسیعی از تلاش‎ها برای انتقال و توضیح سیاست‎ها و ارزش‎های ایالات متحده، هم‎چنین برنامه‎هایی برای ترویج انتقال دمکراسی، کارآفرینی و تبادل آموزشی می‎شود».

برخی از برنامه‎های تحت نظر «ساننشاین» ده‎ها سال است که اجرا می‎شوند. برای نمونه از طریق «برنامه بازدید کنندگان خارجی» بیش از دویست هزار خارجی از سال 1940 به ایالات متحده آمده‎اند که در حال حاضر این رقم به پنج هزار نفر در سال می‎رسد.

 

*تلاش‎های نرم ایالات متحده برای کم رنگ کردن خصومت مردم جهان

برنامه‎های دیگر به وسیله دولت «جورج دبلیو بوش» به عنوان بخشی از تلاش نرم برای از بین بردن خصومت مردم گوشه‎ و کنار جهان نسبت به ایالات متحده در پی حملات 11 سپتامبر 2001 صورت گرفته است، که شامل طرح مشارکت خاورمیانه می‎شود که هدف آن جوانان، زنان و دیگر فعالان اجتماعی و آموزش زبان انگلیسی است که با هفده دانشجو در سال 2003 در مراکش آغاز و اکنون تعداد آن به هیجده هزار دانشجو در سال می‎رسد.

وی هم‎چنین به برنامه جدیدی تحت عنوان «مرکز استراتژیک ارتباطات ضدتروریستی» که توسط دولت «اوباما» در سال 2011 آغاز شده است و در مقابله با نظرات «القاعده» و وابستگان آن از طریق ویدیو و دیگر متون آنلاین به زبان عربی، سومالیایی و اردو پخش می‎شود نیز اشاره کرد.

 

* دیپلماسی عمومی آمریکا و گسترش اینترنت

دیپلماسی عمومی، مولفه‎ای از رسانه اجتماعی درحال توسعه دارد که سبب گسترش استفاده از اینترنت در خاورمیانه و در سرتاسر جهان شده است. «ساننشاین» این موقعیت را به عنوان «ماشین پین بال زمین فضا» توصیف کرد که در آن آخرین خبرها مانند «توپی است که هرگز از چرخش باز نمی‎ایستد».

بودجه «دیپلماسی عمومی» ایالات متحده به وسیله شرکت‎های خصوصی این کشورها تأمین می‎شود.

انتهای پیام/1901x4

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول