اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان:

پرداختن به مبحث مهدویت بدون موضوعات فرعی و اختلاف‌انگیز باشد

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در کشور ما باید پرداختن به مبحث مهدویت به‌دور از موضوعات فرعی و اختلاف‌انگیز انجام شود.

پرداختن به مبحث مهدویت بدون موضوعات فرعی و اختلاف‌انگیز باشد

حجت‌الاسلام صفر قربانپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان به مناسبت 9 ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) اظهار داشت: یکی از مباحث مرتبط با سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) موضوع مهدویت و آغاز امامت دوازدهمین حجت خدا از سلسله ائمه معصومین (ع) که جانشینان رسول خدا هستند، می‌باشد.

وی افزود: امیدواریم که جامعه اسلامی به‌ویژه اندیشمندان و نخبگان دینی و اسلامی با تحلیل و بررسی پرونده پاک زندگانی همه معصومین، سیره و روش قدم گذاری در دنیا و سکونت بر روی زمین و بهره‌مندی از مواهب دنیا و سفر از این سرای فانی را به جهانیان عرضه کنند و در عصر کنونی که بشریت مبتلا به امراض روحی و روانی فراوانی است برترین الگوهای عزت و آرامش را پیش روی انسان‌ها قرار دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در زمینه آغاز امامت حضرت مهدی (عج) بیان داشت: از آنجایی که در هیچ دوره‌ای، زمین از حجت خدا خالی نیست پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) بر اساس اسناد موجود در منابع فقهی و روایی، فرزند خردسال آن امام همام در حالی‌که مردم نگران امامت آخرین خلیفه رسول خدا پس از امام عسکری بودند با کنار زدن عموی خود بر جنازه و پیکر پاک پدر گرامی خویش نماز میت خواند و با آشکار شدن در مقابل دیدگان و انظار عمومی توجه بشریت را به باقی‌مانده حسین‌بن‌علی (ع) از سلسله ائمه معصومین جلب کرد و تمام انتظارات را بر طرف کرده، بارقه امید را به قلوب و چشمان رمق گرفته جهانیان دمید که زمین پر از عدل و قسط خواهد شد گرچه تحقق آن نیازمند به طول دوران غیبت صغری و کبری باشد.

قربانپور ادامه داد: به‌ دلیل اینکه روز هشتم ربیع‌الاول روز شهادت امام عسکری (ع) و روز حزن اهل‌بیت (ع) است و علی‌رغم آنکه لحظه آغاز امامت امام دوازدهم از لحظه پس از شهادت امام یازدهم است به‌طور متعارف اولین روز امامت آخرین حجت خدا از روز نهم ربیع‌الاول محاسبه می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین در این موضوع شایسته است در تقویم رسمی کشور و همه ارادتمندان حضرت مهدی موعود (ع) به‌دلیل اهمیت اصل امامت و مهدویت توجه و پردازش بیشتری داشته باشند و ابعاد حاکمیت مهدوی و امامت آن حضرت را تبیین کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان بیان داشت: به‌ طور قطع و یقین در دیدگاه اهل تشیع، ولادت حضرت مهدی (ع) از صلب حضرت امام عسکری (ع) و از دامن نرجس خاتون در نیمه شعبان سال 255 هجری قمری واقع شده است پس از شهادت پدرش در سال 260 تاکنون 69 سال دوره غیبت صغری و از سال 329 تاکنون (1434 قمری) به مقدار 1105 سال می‌گذرد که آن شمس عالم وجود در پشت ابر غیبت بسر می‌برد و جهانیان به انتظار او نشسته‌اند.

قربانپور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در دیدگاه دیگر مذاهب آیا آن حضرت متولد شده است یا خیر و آیا همه مذاهب غیر جعفری معتقد به تولد یا عدم تولد او هستند افزود: برخی از علما اهل سنت معتقد هستند که حضرت مهدی (عج) هنوز به‌ دنیا نیامده است و در آخرالزمان به دنیا خواهد آمد لذا بسیاری از علما اهل سنت هم معتقدند که حضرت مهدی (عج) از نسل امام حسن عسکری (ع) در نیمه شعبان سال 255 به دنیا آمده است.

وی گفت: از آن جمله ابن‌خلکان در کتاب وفیات الأعیان و همچنین مرحوم گنجی شافعی متوفای سال 658 در کفایه‌الطالب می‌نویسد «ابو محمد حسن عسکری فرزند هادی تولدش در مدینه بوده و در شهر سامرا در همان منزل که پدرش دفن شده، مدفون گشت و از خود فرزندی به جای گذاشت که همان منتظر می‌باشد» کما اینکه در کتاب الیواقیت و الجواهر مرحوم عبدالوهاب شعرانی متوفای سال 973 آمده است که مهدی از اولاد امام حسن عسکری است و زمان تولدش شب نیمه شعبان سال 255 بوده و اکنون زنده است تا اینکه عیسی (ع) با او هم پیمان شود.

مشاور استاندار سیستان و بلوچستان در امور روحانیت تصریح کرد: بنابراین عقیده مهدویت اختصاص به شیعه ندارد بلکه یک عقیده جهانی اسلامی است.

قربانپور در مورد مهدویت از دیدگاه صحیح بخاری و صحیح مسلم گفت: بعضی بر این باورند که چون در دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم با صراحت احادیثی پیرامون حضرت مهدی (عج) و با نام ایشان ذکر نشده بنابراین نمی‌توان اهل سنت را معتقد به موضوع مهدویت تلقی کرد.

وی ادامه داد: با بررسی‌های اولیه روشن می‌شود که اولا طبق بیان خود بخاری آنچه در کتاب صحیحش نوشته شده حدیث‌هایی است که با 100 هزار و به قولی با 200 هزار حدیث صحیح نوشته است و حدیث‌های صحیحی را که ترک کرده فزون‌تر از این مقدار نوشته شده است ثانیا در صحیح بخاری و مسلم احادیثی در خصوص موضوعاتی از قبیل جریان دجال و غیره وجود دارد که در آنها به تناسب راجع به مهدویت به‌طور اشاره سخن گفته شده است از جمله در جلد چهارم باب ما ذکر عن بنی اسرائیل و در صحیح مسلم جلد یک باب نزول عیسی‌بن‌مریم روایت شده است که رسول خدا فرمودند« چگونه‌اید اگر پسر مریم بر شما فرود آید در حالی‌که امامتان از شما باشد».

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان یادآور شد: بنابراین اهل تحقیق می‌دانند که موضوع نقل روایات در کتب معتبر اهل سنت در خصوص مهدویت قطعی است و در شرایط امروزی کافی است به پاسخ مرکز مهم وهابی عربستان یعنی مرکز رابطه العالم‌الاسلامی در پاسخ به یک پرسش یک مسلمان سنی کنیایی که راجع به جایگاه و زمان و مکان ظهور پرسش کرده است توجه کنیم این مرکز جواب طولانی نوشته از جمله می‌گوید که «مهدی محمدبن‌عبدالله حسنی، علوی، فاطمی است و او مهدی موعود منتظر است، ظهورش از نشانه‌های قیامت است او تمام زمین را مالک خواهد شد و بعد از ظهور او عیسی از آسمان فرود می‌آید و دجال را می‌کشد یا همزمان با ظهورش از آسمان فرود می‌آید و حضرت مهدی را بر کشتن دجال بر دروازه «لد» در سرزمین فلسطین یاری می‌دهد».

قربانپور درباره ضرورت تبیین مباحث مهدویت اظهار داشت: آنچه که لازم به تاکید و تذکر بیشتر است این موضوع است که مهدویت مباحث فراوانی دارد از آن جمله دورنمای حاکمیت مهدویت و شاخص‌های ارزشی آن، مقدار زمان و طول دوره حکومت حضرت مهدی (عج)، کارگزاران آن حضرت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن دوران، کیفیت ارتباط معنوی با حضرت مهدی (عج)، مقابله او با ظلم و کیفیت پذیرش اسلام در آخرالزمان، چگونگی ابلاغ رسالت مهدوی و تشریح احکام اسلامی در دوره مهدویت و بسیاری از این نوع مطالب، تبیین آنها مباحث سنگینی را می‌طلبد.

وی گفت: پرسش‌هایی که در این موارد است چنانچه پاسخ داده نشود جامعه را دچار شبهه و نگرانی خواهد کرد بنابراین ضروری است دستگاه‌های فرهنگی دولتی و غیر دولتی با برگزاری کارگاه‌های علمی و تدریس و تدوین مباحث در دانشگاه‌ها و مدارس و مساجد مباحث مهدویت را با روان‌ترین روش برای تشنگان معرفت دینی بیان کنند تا در کنار همه جشن و سرور مرتبط با حضرت ولی‌عصر (عج) حقایق دینی را به اطلاع برسانند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: آخرین مطلب در موضوع نهم ربیع‌الاول، پرهیز از حاشیه‌پردازی‌ها و اختلاف‌افکنی در جوامع اسلامی است.

قربانپور خاطرنشان کرد: 9 ربیع‌الاول باید به عنوان سرآغاز اولین روز امامت حضرت مهدی (عج) مورد بررسی قرار گیرد و مراسم متعدد قرآنی و جلسات وحدتی و کارگاهی برگزار شود و در تمام کشور اسلامی ایران توصیه شود که بدون پرداختن به موضوعات فرعی و اختلاف‌انگیز به بحث مهم مهدویت پرداخته شود.

انتهای پیام/75002/ح40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول