اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

کسانی که در جوار امام حسن‌عسکری(ع) دفن شده‌اند+تصاویر

خبرگزاری فارس: امام هادی(ع)، امام حسن عسکری‌(ع)، فرزند امام هادی(ع)، مادر امام زمان(عج)،مادر امام هادی(ع)، حکیمه خاتون، دختر امام جواد (ع) و حدیثه مادر امام حسن عسکری(ع) بزرگانی هستند که در سامرا مدفون شده‌اند.

کسانی که در جوار امام حسن‌عسکری(ع) دفن شده‌اند+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس، در تصاویر زیر قبری که به صورت تکی قرار دارد، مزار حکیمه خاتون و سه قبر دیگر به ترتیب از چپ به راست یا پایین به بالا متعلق به امام علی النقی (ع)، امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون، مادر امام زمان (عج) است.

در حقیقت جهت قبله از راست به چپ بوده و مرقد مطهر امام بزرگتر رو به قبله و در ابتدا قرار گرفته، پشت سر ایشان امام بعدی، امام حسن عسکری (ع)، در پایین پای ایشان حکیمه خاتون، دختر امام جواد (ع)، خواهر امام هادی (ع) و عمه امام حسن عسکری (ع) و بعد از قبر امام دهم، مزار همسر گرامی ایشان نرجس خاتون قرار دارد.

نرجس خاتون

نرجس خاتون، مادر حضرت ولی عصر(عج)، در 260 ق از دنیا رفت و در کنار قبر دو امام بزرگوار، داخل ضریح آن‌ها، به خاک سپرده شد. این بانوی بزرگوار فرزند شیوعا، پسر قیصر روم، بود که به عنوان کنیز به سامراء آمد و حکیمه خاتون او را به امام حسن عسکری بخشید.

 این بزرگوار پس از فوت، در خانه امام حسن عسکری در محل سکونت خویش، کنار امام دفن شد که اکنون داخل ضریح مطهر امامین و پشت سر آن‌ها قرار دارد.

حکیمه خاتون

حکیمه خاتون، دختر امام جواد(ع) و عمه امام حسن عسکری(ع)، در دوران غیبت صغری به عنوان وکیل و نماینده حضرت مهدی (عج) بود. به هنگام رحلت امام جواد(ع)، او که کودکی بیش نبود، تحت سرپرستی امام هادی(ع) قرارگرفت و در زهد و تقوا سرآمد زنان عصر خود شد. وی در 274ق وفات یافت و داخل خانه امام هادی(ع) دفن شد. این بانو را در سمت پایین پای امام عسکری (ع) و امام هادی (ع) به خاک سپردند.

حدیثه، ام العسکری

مادر حضرت امام حسن عسکری(ع) را به سبب آن که جده امام زمان است به « جدّه » یاد کرده‌اند. در متون از وی با عنوان « وکیل » یا « نماینده حضرت مهدی(عج) » یاد شده است. زیرا شیعیان از حکیمه خاتون، عمه امام حسن عسکری(ع)، در زمان غیبت صغری سؤال کردند که اینک به چه کسی رجوع کنند. او را پس از فوت در آستان عسکریین، در خانه مسکونی خود، به خاک سپردند.

حسین بن علی

حسین فرزند امام هادی(ع) و برادر امام حسن عسکری(ع) است. او و امام حسن عسکری را « سبطین » می‌خواندند. گویند صدای حضرت حجت شبیه صدای عمویش حسین بود. این بزرگوار در پایین پای مبارک امام هادی(ع) و عسکری(ع) دفن شده است.

ابوعبدالله جعفر بن علی

ابو عبدالله جعفر فرزند امام علی النقی(ع) است. او را پس از فوت، در خانه پدرش، همان جا که امام هادی دفن است، به خاک سپردند.

سمانه بنت علی

سمانه یا سمانه مغربیه، مادر امام هادی(ع)، ملقب به « ام الفضل» و «سیده»، از زنان فاضل و زاهد روزگار بود که بیشتر روزها را روزه داشت و شب‌ها به نیایش می‌پرداخت. او در خانه امام هادی(ع) از دنیا رفت و درهمان جا، کنار فرزندش، دفن شد.

ابوهاشم جعفری

داوود بن قاسم فرزند اسحاق بن عبدالله بن جعفر بن ابی طالب و از نواده‌های جعفر طیار است. قبر او در داخل ضریح و آستان عسکریین قرار دارد. این بزرگوار از مادر به محمد بن ابی بکر نسب می‌برد زیرا مادرش، ام حکیم، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است. او محضر پنج امام را درک کرد و از یاران امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) شمرده شده است.

به گفته «تقویم شیعه» حرم شریف امامان هادی و عسکری (ع) در سامرا، قریب 13 بار در طول تاریخ به دست ناصبی‌ها تخریب شده و توسط محبان اهل بیت(ع) تجدید بنا شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول