اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با رضایت اولیای دم

قاتل اعدامی از مرگ نجات یافت

خبرگزاری فارس: یک قاتل در بوشهر با رضایت و صرف نظر اولیای دم از حقوق قانونی خود از دار مجازات نجات یافت.

قاتل اعدامی از مرگ نجات یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، مسئول دادگاه کیفری استان بوشهر ظهر امروز در جلسه بررسی پرونده قتل حیدر مقدس اظهار داشت: اولیای دم با صرف نظر از حقوق قانونی خود در خصوص قصاص زمینه اصلاح متهم را فراهم کردند.

مجید آرامی تصریح کرد: اولیای دم با بخشش خود فرهنگ صلح و سازش را در جامعه نهادینه کرده و الگویی برای دیگران شدند.

آرامی اضافه کرد: گذشتن از بزرگترین حق خود که در قرآن نیز به آن صریحا اشاره شده کار هر کسی نیست و بخشش این خانواده زندگی دوباره‌ای به متهم هدیه کرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه قوانین جزایی ما برگرفته از حقوق جزایی اسلام است حق قصاص به عنوان حقوق شخصی اولیای دم به حساس می‌آید و با صرف نظر کردن از این حق دیگر اعمال قصاص برای اولیای دم وجود ندارد.

آرامی اضافه کرد: در شرایط فعلی با گذشت اولیای دم متهم با قرار وثیقه آزاد می‌شود و جنبه عمومی مجازات متهم که از سه تا 10 سال حبس است متعاقبا در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز گفت: مقتول حیدر مقدس برای بحث ذات البین و برای صلح و سازش و رفع اختلاف بین دو طایفه قدم برداشته بود که وقتی وارد مجلس شد براثر اشتباه دو طرف تیراندازی شد و مرحوم براثر شدت جراحات بعد از مدتی در بیمارستان فوت شد.

محمدجعفر مقدس افزود: در این مدت سه سال و اندی میانجی‌گری‌های زیادی از طرف بزرگان منطقه صورت گرفت که با توجه به سفارش بزرگان دین در خصوص بخشش و تاکید مقتول براینکه متهم را قصاص نکنید اولیای دم از حق خود در این خصوص صرف نظر کردند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با رواج فرهنگ بخشش در جامعه کدورت‌ها از بین برود و امنیت به جامعه برگردد. 

پدرم بر تنبیه قاتل تاکید داشت

مرتضی مقدس فرزند مقتول نیز گفت: پدرم در مدتی که در بیمارستان بود تاکید زیادی بر تنبیه قاتل داشتند و خواستار قصاص نبودند.

وی تصریح کرد: برهمین اساس و با توجه به اعتقادات دینی و ریش سفیدی بزرگان منطقه باعث شد که از خون پدرمان گذشت کنیم و خانواده دیگری را داغدار نکنیم.

مقدس افزود: با گذشتی که در حق قاتل انجام دادیم احساس آرامش می‌کنیم و امیدوارم که این فرد با اصلاح خود به جامعه و خانواده برگردد.

فرد قاتل نیز گفت: در قبال کار بزرگی که خانواده مقدس در حق من کردند برای همیشه مدیون آنها هستم.

وی افزود: می‌دانم که اشتباه بزرگی کرده‌ام ولی در مدت حبس سعی کردم که خود را اصلاح کنم و بعد از آزادی شرافتمندانه به زندگی ادامه دهم.

انتهای پیام/66006/ج30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول