اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دهه فجر صورت می‌گیرد

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب مهربان و فاضلاب بستان‌آباد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: در ایام الله دهه فجر بهره‌برداری تصفیه‌خانه آب مهربان و تصفیه‌خانه فاضلاب بستان‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب مهربان و فاضلاب بستان‌آباد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا پوررجب صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح فعالیت‌ها و طرح‌های قابل افتتاح در دهه‌فجر امسال اظهار کرد: در دهه مبارک فجر از چندین طرح آبرسانی و طرح فاضلابی در شهرها و روستاهای استان بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: طرح آبرسانی به مسکن مهر کلانشهر تبریز در سایت 250 هکتاری واقع در شهر جدید سهند تبریز، طرح‌های شبکه جمع‌آوری فاضلاب خیابان حجتی تبریز، طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب جاده تهران، تصفیه‌خانه فاضلاب بستان‌آباد، تصفیه‌خانه آب مهربان، احداث خط انتقال آب بخشی از ضلع جنوبی اتوبان شهید کسایی، احداث خط انتقال آب طرح تبادل امام علی (ع)، آبرسانی به روستاهای اسفهلان و قلعه‌چه و مخازن 5 هزار مترمکعبی آذرشهر و یک هزار مترمکعبی «قزلجه‌میدان» در تبریز از جمله طرح‌هایی است که در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب بستان‌آباد

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص طرح تصفیه‌خانه فاضلاب بستان‌آباد گفت: سیستم تصفیه فاضلاب بستان‌آباد از نوع سیستم SBR پیشرفته بوده با توجه به سابقه اجرای تصفیه‌خانه به روش سیستم SBR در شهر مراغه و عملکرد مناسب این سیستم  و بر اساس مطالعات مهندسی مجدد و مقایسه هزینه‌های اجرایی سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب به روش لجن فعال با هوادهی گسترده (روش قدیمی) با روش تصفیه SBR  پیشرفته با جریان مداوم فاضلاب ورودی که حداقل 20 درصد در هزینه‌های اجرایی به روش جدید صرفه‌جویی می‌شود.

پوررجب ادامه داد: سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب بستان‌آباد از روش قدیمی (لجن فعال) به روش جدید (SBR پیشرفته) تغییر داده شد.

وی اضافه کرد: کل هزینه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بستان‌آباد هم در بخش تجهیزات و هم در بخش ابنیه بالغ بر 60 میلیارد ریال بوده و در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و با حضور مقام عالی وزارت نیرو و مقامات استانی در دهه مبارک فجر در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

پوررجب در خصوص بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب شهر مهربان گفت: هدف اصلی از طرح تصفیه‌خانه آب شهر مهربان افزایش بهبود کیفیت آب شرب شهروندان ساکن در این شهر بوده و تصفیه آب شرب با ظرفیت یک‌هزار و 700 مترمکعب آب در شبانه روز خواهد بود.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب مهربان

مدیرعامل شرکت در ادامه به مشخصات سیستم تصفیه خانه آب شهر مهربان اشاره کرد و گفت: سیستم تصفیه آب شهر مهربان سیستم RO  به روش اسموز معکوس بوده و برای راه اندازی و بهره‌برداری از تصفیه خانه آب شهر مهربان بالغ بر 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح‌های عمرانی هزینه شده که در دهه مبارک فجر با حضور مقامات ارشد استانی و مسئولان به بهره‌برداری خواهد رسید.

پوررجب در ادامه به طرح آبرسانی به روستای قلعه‌چه اشاره کرد و گفت: طرح آبرسانی به روستای قلعه‌چه از 4 بخش تشکیل شده که قسمت اول آن خط آب آور با لوله 160 میلیمتر به طول 250 متر به موقعیت تعیین شده است.

وی در خصوص قسمت‌های دیگر طرح آبرسانی روستای قلعه‌چه گفت: در این طرح یک واحد ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب به میزان 5 لیتر در ثانیه، ساخت یک باب مخزن 500 مترمکعبی در ارتفاعات روستا و در نهایت توسعه شبکه توزیع آب روستای قلعه‌چه به متراژ  یک هزار و 500 متر در سایزهای 63 تا 160 میلیمتر با لوله‌های پلی‌اتیلین بوده که کلا با هزینه‌ای بالغ بر 2 هزار و 400 میلیون ریال از محل منابع استانی و همچنین سایر منابع اجرا شده است.

بهره‌برداری از طرح آبرسانی به روستای اسفهلان

پوررجب در خصوص طرح آبرسانی به روستای اسفهلان نیز گفت: اجرای طرح آبرسانی به روستای اسفهلان توسط خط 600 میلیمتری آبرسانی از تبریز به نواحی جنوب غرب و از طریق انشعاب از خط لوله مذکور و انتقال به مخزن ذخیره موجود روستا با احداث یک واحد ایستگاه پمپاژ و خط لوله مربوطه است.

وی افزود: این خط لوله پمپاژ حدود 2 هزار و 976 متر بوده که 1086 متر آن با لوله 300 از نوع چدن داکتیل در مسیر رودخانه احداث شده و بقیه آن نیز از جنس چدن داکتیل و فولادی اجرا شده است این طرح با هزینه‌ای بالغ بر 7925 میلیون ریال از محل منابع استانی و سایر منابع به منظور تامین آب شرب روستائیان عزیز این منطقه آماده افتتاح شده و در دهه مبارک فجر از آن بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های فاضلاب آماده افتتاح در سطح شهر تبریز اشاره کرد و افزود: چندین طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در سطح شهر تبریز از جمله اجرا و اتصال خط فاضلاب واقع در جاده تهران از میدان بسیج به سه راهی اهر با متراژ 2 هزار متر، اجرا و اتصال شبکه فاضلاب کوی بهشتی در آخر خیابان حجتی به مقدار 3 هزار و 500 متر جمعا با هزینه‌ای بالغ بر 14 هزار میلیون ریال انجام شده و آماده افتتاح است.

وی گفت: احداث مخزن 5 هزار مترمکعبی آذرشهر و مخزن یک‌هزار مترمکعبی قزلجه میدان با هزینه‌ای بالغ بر 8 هزار میلیون ریال احداث شده و در دهه مبارک‌فجر به بهره‌برداری خواهند رسید.

انتهای پیام/60002/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول