اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

آگاهی و آموزش بهترین راه پیشگیری از سرطان است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اهمیت بالا بردن فرهنگ معاینه در پیشگیری از سرطان، گفت: فرهنگ سازی، آگاهی و آموزش از بهترین راه‌های پیشگیری از سرطان است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آگاهی و آموزش بهترین راه پیشگیری از سرطان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک بابک عشرتی شامگاه یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان در جمع خبرنگاران به ضرورت مطالعات شناخت عوامل خطر سرطان در استان مرکزی پرداخت و اظهار داشت: بیماریابی و تشخیص زودهنگام سرطان از مهم‌ترین اولویت‌های استان مرکزی است که بنا به دلیل گرانی روش‌های غربالگری و کامل نبودن همکاری بیمه‌های تکمیلی متاسفانه این روند با کندی مواجه است.

وی شایع‌ترین سرطان‌ها در استان مرکزی را سرطان سینه و پوست عنوان کرد و افزود: طبق اطلاعات و آمار شایع‌ترین سرطان‌ها در بین خانم‌ها سرطان سینه، پوست، روده بزرگ و سرطان معده است، همچنین شایع ترین سرطان‌ها در بین آقایان سرطان پوست، معده و مثانه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک برنامه‌های اجرایی، پیشگیرانه و آموزش‌های هدفمند را برای شناخت و پیشگیری از سرطان را ضروری دانست و تصریح کرد: اینکه سهم عوامل محیطی و وراثتی در ایجاد سرطان در استان مرکزی وجود دارد یا نه مشخص نیست و اثبات آن نیاز به پژوهش دانشگاهی دارد که باید پژوهشگران و تشکل‌های مردمی در این زمینه دست به کار شوند.

عشرتی با اشاره به اینکه زنان از 35 سال به بالا باید هر دو سال یکبار ماموگرافی شوند، افزود: خانم‌ها برای آگاهی از سرطان سینه می‌توانند به راحتی و با یک معاینه معمولی در ماه از مشکل خود با خبر شوند.

وی اولین گام شناسایی سرطان مثانه و معده برای آقایان را انجام آزمایش ادرار و مدفوع دانست و ادامه داد: به منظور شناسایی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ معاونت درمان و معاونت آموزشی پژوهشی استان از خویشاوند درجه یک بیمار آزمایش و بیماری‌یابی به عمل می‌آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه عوامل خطر بیماری‌های مزمن، پایه برنامه‌ریزی راهبردی در مهار و پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر به خصوص سرطان است، گفت: بر اساس آمارهای موجود در هر سال 80 هزار نفر بیمار جدید سرطانی در کشور شناسایی می‌شوند که 30 هزار نفر آنان جان خود را از دست می‌دهند همچنین بر اساس آمارهای بهداشت جهانی تا سال 2020 سرطان‌ها نخستین عامل مرگ و میر جهان و ایران خواهند بود که این مهم راه‌های فرهنگ سازی و پیشگیری از سرطان را ضروری می‌کند.

عشرتی گفت: بر اساس آخرین آمار کشور در سال 88 درصد بروز سرطان در مردان 109 در 100هزار نفر و در استان مرکزی 91 نفر در 100 هزار است همچنین این آمار برای زنان در کشور 96 درصد در هزار است که  این عدد برای زنان در استان مرکزی 85 نفر در 100 هزار نفر است.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل استان مرکزی در بیماری‌های سرطانی فقر فرهنگی است، گفت: بالا بردن فرهنگ معاینه بین مردم در خصوص پیشگیری از سرطان بسیار مهم است و این مهم نیازمند مساعدت تنگاتنگ رسانه‌ها و نهادهای آموزشی و مردمی است.

محمد جمالیان اظهار داشت: در بیش‌تر موارد بیمار زمانی  شناسایی می‌شود که در مرحله پیشرفته قرار دارد به طور مثال در زنان با یک معاینه سینه که مرحله اول تشخیص سرطان سینه است و یا انجام آزمایش psa در آقایان بالای 40 سال برای سرطان پروستات، می‌توان تشخیص بیماری را جلو برد و این امر نشان می‌دهد که خیلی از اقدامات قابل پیش‌بینی است و باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود اما طیف کمی از مردم استان نسبت به ضرورت انجام معاینات اطلاعات کافی دارند.

جمالیان  با اشاره به فعالیت هشت فوق تخصص رادیوتراپی در بخش سرطان و وجود دو دستگاه رادیو تراپی در استان خاطر نشان ساخت: در سال 91، دانشگاه علوم پزشکی یک میلیارد و 153 میلیون تومان هزینه مددکاری پرداخت کرده اما در حال حاضر هزینه بالای درمان خانواده‌ها را دچار بحران کرده است.

وی شیوع بالای سرطان پوست در استان مرکزی را یک هشدار دانست و افزود: آگاهی بخشی به خانواده‌ها در خصوص نحوه مراقبت از پوست و شناخت علایم خطر سرطان می‌تواند در امر پیشگیری مؤثر شود.

مسئول گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شعار امسال هفته مبارزه با سرطان « پیشگیری و تشخیص زودرس کلید مبارزه با سرطان» است که برنامه‌های اجرایی و آموزشی استان نیز با محوریت اطلاع رسانی و پیشگیری صورت می‌گیرد.

جواد جواهری اظهار داشت: استان مرکزی از نظر بروز سنی برای کل سرطان‌های شایع مردان مقام اول است و رتبه چهارم کشور برای سرطان‌های زنان را در ثبت سرطان 30 دانشگاه کشور دارد.

وی راه‌انداری مرکز طب تسکینی را در ادامه مسیر درمان جهت تسکین درد، مشاوره توانبخشی، مشاوره روحی و روانی که در حال حاضر در هشت استان کشور وجود دارد را پیشنهاد کرد و ادامه داد: برگزاری همایش علمی با محوریت پیشگیری و کنترل سرطان اورولوژی، گوارش، زنان و پزشکی اجتماعی، غربالگری سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان شاغل حوزه بهداشتی در اراک و نشست‌های آموزشی برای تشکل‌های مردمی و رابطین بهداشت ادارات و برنامه‌های ورزشی را از برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

رئیس بیمارستان آیت‌الله خوانساری نیز در ادامه با اشاره به این‌که بیمارستان آیت‌الله خوانساری به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر ماهانه بین 300 تا 350 بیمار در آنجا بستری است، گفت: هزینه‌های بالای درمان سرطان در شرایط کنونی جامعه باعث شده است که بخش درمان هزینه‌های زیادی را متحمل شود که در این زمینه بخش خصوصی، بخش دولتی و سازمان‌های مردم نهاد باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

جواد فرخی با اشاره به ضریب اشغال90 درصدی تخت این بیمارستان بیان کرد: هر ماهه در درمانگاه تخصصی این بیمارستان حدود 640 نفر درمان می‌شوند که این موضوع نشانگر مراجعه بالا در این بیمارستان است.

انتهای پیام/87007/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول