اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه:

درمان نکردن جذام، باعث از بین رفتن حالت طبیعی صورت می‌شود

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: درمان نکردن بیماری جذام به صورت فرد آسیب وارد می‌کند، که تخریب مخاط بینی منجر به از بین‌رفتن حالت طبیعی بینی و صورت می‌شود.

درمان نکردن جذام، باعث از بین رفتن حالت طبیعی صورت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حسین بیگلری از قابل درمان بودن بیماری جذام خبر داد و تصریح کرد: اگر در مراحل ابتدایی بیماری، درمان صورت پذیرد هیچ‌گونه عارضه‌ای را برای فرد مبتلا، به وجود نمی‌آورد.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بیگلری در خصوص عواقب درمان‌نکردن این بیماری گفت: درمان نکردن، باعث بی‌حسی دست‌ها و پاها می‌شود، به طوری که در سوختن یا بریدگی‌های مکرر شخص احساس درد نمی‌کند و از این رو ضایعات دائمی در پوست فرد ایجاد و به دنبال آن عفونت نیز به این زخم‌ها افزوده می‌شود تا جایی که گاهی حتی نیاز به قطع عضو می‌باشد.

وی تاکید کرد: همچنین درمان نکردن این بیماری به صورت فرد آسیب وارد می‌کند، به این ترتیب که تخریب مخاط بینی بتدریج منجر به از بین رفتن حالت طبیعی بینی و صورت می شود.

بیگلری افزود: اطلاع‌رسانی صحیح درباره جذام، از بین بردن انگ این بیماری در میان خانواده‌ها و حصول ارزیابی جدید بهداشتی در زمینه این بیماری از جمله نتایج مثبت اجرای طرح کمک به جذامیان است.

وی با بیان اینکه این طرح به غیر از کرمانشاه در دو استان دیگر کشور نیز در حال اجراست، اعلام کرد: در قالب اجرای این طرح، اطرافیان و نزدیکان افراد مبتلا به بیماری جذام، به منظور مبتلا بودن یا نبودن به این بیماری مورد معاینه و ارزیابی قرار می‌گیرند.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه، به بیان آخرین آمار مبتلایان به این بیماری در کشور پرداخت و اظهار کرد: در آخرین سرشماری و در یک سال اخیر، فقط 35 فرد مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده‌اند که تنها دو تن از آن‌ها کرمانشاهی بوده‌اند.

این پزشک کرمانشاهی با بیان اینکه جذام یک بیماری عفونی مزمن است که پوست و اعصاب محیطی را درگیر می‌کند، افزود: این بیماری بر اثر بینش غلط در برخی جوامع به یک مشکل حاد اجتماعی و انزوای مبتلایان به این بیماری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه 95 درصد افراد جامعه نسبت به این بیماری ایمنی طبیعی دارند و هرگز به آن مبتلا نمی‌شوند، ادامه داد: بیش از 80 درصد موارد جذام در جهان مربوط به پنج کشور هند، برزیل، ماداگاسکار، نپال و موزامبیک است.

بیگلری گفت: هم‌اکنون کشور ما از جمله کشورهایی است که به هدف حذف بیماری جذام دست یافته و شیوع این بیماری در کشور در روستاهای دور‌‌دست استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، کرمانشاه، هرمزگان، زنجان و کردستان دیده می‌شود. 

این پزشک کرمانشاهی عامل این بیماری را نوعی باکتری با عنوان مایکوباکتریوم لپره، عنوان و افزود: این باکتری رشدی بسیار آهسته دارد.

وی در خصوص انتقال بیماری جذام نیز اظهار کرد: انتقال جذام تنها در ارتباطات نزدیک طولانی‌مدت در یک محیط سربسته ممکن است آن هم به شرطی که شخص بیمار تحت درمان نباشد.

بیگلری با بیان اینکه فرد بیمار از طریق عطسه یا سرفه در فضای محدود، بیماری را انتقال می‌دهد، گفت: این بیماری از طریق آمیزشی و از مادر به جنین در بارداری منتقل نمی‌شود.

بیگلری با ذکر این مطلب که اولین علامت بیماری در نقاطی از پوست ظاهر می‌شود که کمی قرمز و سیاه تر و یا کم‌رنگ‌تر از پوست طبیعی است، ادامه داد: این نقاط ممکن است بی‌حسی و عدم رویش مو در محل را به همراه داشته باشند و در بعضی از بیماران امکان دارد تنها انگشتان دست‌ها و پاها، دچار بی‌حسی شود.

وی حمله به اعصاب چشم توسط باکتری جذام را از دیگر موارد درمان نکردن این بیماری خواند و گفت: این امر باعث از بین رفتن رفلکس پلک زدن شده و به این ترتیب محافظ اصلی چشم در مقابل صدمات و خشک شدن چشم از میان برداشته می شود که در ادامه ممکن است شخص دچار کوری شود.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان کرمانشاه، مرکز حمایت از بیماران جذامی در مرکز درمانی حاج دایی به صورت رایگان به بیماران مبتلا به جذام، خدمات درمانی ارائه می‌کند.

انتهای پیام/2700/ر/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول