اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان:

آرمان‌ها و ایده‌های انقلاب اسلامی وارداتی نیست

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: در بعد نظری و فکری، آرمان‏ها و ایده‏های انقلاب اسلامی، وارداتی نبوده و محصول جامعه و تاریخ ایران اسلامی است.

آرمان‌ها و ایده‌های انقلاب اسلامی وارداتی نیست

علیرضا رضایی امروز در آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: بدون تردید نام امام خمینی (ره) با تاریخ معاصر جهان آمیخته است و برای مسلمانان نامی آشنا و محبوب است.

وی امام خمینی را مرد قرن و احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز دانست و افزود: با وجود سیطره تمدن غربی بر جهان امروز و شیفتگی بسیاری به زرق و برق آن، امام تنها کسی بود که راه جدیدی را برای انسان امروز ارائه کرد و به تعبیر اندیشمند پسامدرن فرانسوی، میشل فوکو، منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی‌روح در عصر حاضر شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ویژگی‌های خاص انقلاب اسلامی ایران را داشتن گرایش دینی، مردمی بودن انقلاب، رهبری و مرجعیت، اصالت و خاستگاه عاشورایی انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: ویژگی‏های مهم انقلاب مردمی بودن و خدامحوری آن است.

به گفته وی، مردمی بودن در انقلاب‏های دیگر هم کم و بیش دیده می‏شود، اما در انقلاب اسلامی ایران بسیار برجسته‏تر است به طوری که در این انقلاب، بیشتر مردم به صحنه آمدند و خواستار سرنگونی رژیم شاهنشاهی و برقراری نظام اسلامی شدند.

رضایی تصریح کرد: در بیشتر انقلاب‏ها عنصر اصلی مبارزه، نیروهای متشکل حزبی و شبه‏نظامی است که از راه جنگ مسلحانه کار را تمام کردند و نقش مردم بیشتر حمایت و پشتیبانی از آنها بود، اما در انقلاب اسلامی ایران، همه مردم نقش داشتند و در سراسر کشور با یک شدت و قدرت با رژیم پهلوی به مبارزه برخاستند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ویژگی الهی بودن انقلاب سرچشمه می‏گیرد، افزود: انقلاب‌ها به نوعی در مقابل دین و مذهب بودند، اما این انقلاب با رهبری و هدایت عالمان دینی آغاز شد و به سرانجام رسید که در رأس همه بزرگان، امام خمینی (ره) قرار داشت که بالاترین جایگاه دینی، یعنی مرجعیت را دارا بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه اصالت انقلاب اسلامی ایران از دو بعد نظری و عملی قابل بررسی است، افزود: در بعد نظری و فکری، آرمان‏ها و ایده‏های این انقلاب، وارداتی نبوده و محصول جامعه و تاریخ ایران است.

وی با بیان اینکه اسلام و عقاید اسلامی یک هزار و 400 سال قبل از سوی ایرانیان پذیرفته شده است، تصریح کرد: امروز اسلام به عنصر اصلی و اساسی فرهنگ و ملیت ما و بخش مهمی از هویت ایرانی تبدیل شده و در بعد عملی نیز که مردم با نیروی خود و بدون کمک‏های مالی و تسلیحاتی شرق و غرب یا همسایگان توانستند با اتکا به خداوند به پیروزی رسیدند.

رضایی خاطرنشان کرد: از دیدگاه بسیاری از اندیشمندانی که در زمینه علل و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران نظریه‏پردازی کرده‏اند، عامل مذهب از قوی‏ترین و اصلی‏ترین عواملی است که در پیدایش و پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشته است.

وی با مروری بر ادبیات سیاسی رایج در روند وقوع انقلاب اسلامی، شعارها، سخنرانی‏ها و بیانیه‏های رهبران نهضت، اظهار کرد: از میان عناصر مذهبی، فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) نقش به‏سزایی در این زمینه بر عهده داشته است که فرهنگ شهادت، طاغوت‏ستیزی، فرهنگ نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر از ویژگی‏های مؤثر فرهنگ عاشورا بر انقلاب ایران است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه امام خمینی در قبل از انقلاب اسلامی نقش دانشجویان را در تحولات سیاسی، از اساسی‌ترین نقش‌ها می‌داند، افزود: دانشگاهیان در این برهه از زمان با حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی، تلاش و فعالیت علمی و فرهنگی، کسب آمادگى به منظور مقابله با هجوم فکرى و فرهنگى مغایر با مبانى دین در جامعه، تعمیق و تقویت مبانی اندیشه بر پایه آموزه‌های اصیل اسلامی، تولید علم و اندیشه مبتنی بر آموزه‌های اسلامی در سایه رهنمون‌های رهبری در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامى گام بردارند.

وی به رمز ماندگاری انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نشانه جمهوریت در آموزه «جمهوری اسلامی» معنای خاصی در مفصل‌بندی گفتمانی امام خمینی دارد که با گفتمان مدرنیسم متفاوت است.

رضایی یادآور شد: غرب مدرن بر اساس آموزه‌هایی چون اومانیسم، سکولاریسم، عقلانیت خود بنیاد و پیشرفت تفسیری از جمهوریت ارائه داده که در آن تمام مشروعیت نظام سیاسی از قرارداد اجتماعی و خواسته‌های بشری سرچشمه گرفته است.

وی با بیان اینکه دین و آموزه‌های الهی در غرب مدرن به طور کامل از عرصه سیاسی کنار گذاشته شده است، افزود: غرب با سیطره فکری و تمدنی خویش و تحمیل دیدگاه‌های خویش بر دیگران بر آن است که معنا و مفهومی متفاوت برای جمهوریت وجود ندارد و تنها معنای صحیح آن همان قرائت غربی آن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی فرزند انقلاب و محصول تفکر فرازمانی و فرامکانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی است و امروز توجه به مسائل فرهنگی استاد، دانشجو و کارمند از مهمترین دغدغه‌های تیم مدیریتی حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی در پایان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به معنی واقعی کلمه، اسلامی و در خط ولایت فقیه است، تأکید کرد: مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در استان همدان هم به عنوان خدمتگذاران این نظام و عملیاتی کردن این راهبردها در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان تلاش می‌کند.

انتهای پیام/89003/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول