اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اختصاص 535 میلیون تومان صورت گرفت

پایان فاز یک بازسازی قلعه تاریخی شاه‌دژ صفه اصفهان متعلق به دوره ساسانی

خبرگزاری فارس: مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری گفت: فاز یک بازسازی قلعه تاریخی شاه‌دژ صفه با صرف بودجه 535 میلیون تومان به پایان رسیده و ادامه بازسازی نیازمند تأمین اعتبار است.

پایان فاز یک بازسازی قلعه تاریخی شاه‌دژ صفه اصفهان متعلق به دوره ساسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حسین جعفری در جریان بازدید از ارگ تاریخی شاه‌دژ بر فراز کوه صفه اصفهان که در حال بازسازی و بهینه سازی است، اظهار کرد: مراحل مرمت این دژ شامل 6 فاز است که فاز نخست قلعه و سربازخانه آن با صرف بودجه 535 میلیون تومان در طول سه سال از محل اعتبارات شهرداری به اتمام رسیده است و میراث فرهنگی نیز در این طرح کار کاوش آثار تاریخی و نظارت و هماهنگی را بر عهده داشته است.

وی افزود: سایت این مکان تاریخی شامل بخش‌های مختلفی مانند ارگ مرکزی، جایگاه اشرف، سربازخانه جنوبی و غربی، سه قلعه، بند اصلی، بارانداز، برج‌های دیده‌بانی، قلعه سنگی، دروازه گردنه باد، حوض سلطان، غار قنبر است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تاکید کرد: از دیگر نقاط این مجموعه دروازه جنوب غرب، دروازه گل زرد، دروازه شمال غربی، چشمه نُقط، جایگاه گل زرد، دروازه شرقی(آبشار)، چشمه درویش، چشمه پاچنار، چشمه دالون، برج نظاره شهر، چنگولی شیطان، تخت کسری و توربین بادی است.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم ساخت تله‌کابین صفه در اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسد، تصریح کرد: با اتمام این فاز سایت قلعه فعال و نیاز به سرویس‌دهی بیشتر و ایمنی‌سازی برای بازدید عمومی است.

جعفری با بیان اینکه سه تا چهار مرحله باستان‌شناسی در این مکان تاریخی انجام شده و نیازمند یک مرحله دیگر نیز هستیم، گفت: در کاوش‌های باستان‌شناسی این مکان اشیای با ارزشی متعلق به دوره ساسانیان پیدا شده است که به احتمال قوی در موزه‌ای در همین مکان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: این مکان از زمان بهره‌برداری تاکنون حادثه‌ای در پی نداشته است ضمن اینکه شرکت‌های بازبینی مسیر این قلعه را برای امنیت بیشتر هر چند ماه یک بار آزمایش می‌کنند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری با اشاره به اینکه دکل‌های مختلف که در میانه این ارگ واقع شده‌اند نمای نامناسبی برای قلعه ایجاد کرده‌اند تأکید کرد: لازم است با همکاری مسئولان برای جا به جایی این دکل‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه ادامه بازسازی این سایت نیازمند تامین اعتبار است، تاکید کرد:  پیمانکار این پروژه امسال پولی دریافت نکرده است و این در حالی است که مراحل مرمت این قلعه بسیار سخت است چرا که مصالح باید از ارتفاع 400 متر پایین‌تر به بالا حمل شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم با تأمین بودجه لازم کارهای بازسازی و ساخت این مکان تاریخی متوقف نشده و در سال‌های آتی برای بازدید کامل آماده شود.

به گزارش فارس شامگاه گذشته استاندار اصفهان به همراه جمعی از عوامل استاندار، سازمان نوسازی شهرداری، عوامل پارک صفه و با همراهی خبرنگاران و عکاسان فارس، ایرنا و ایسنا پس از رفتن به دامنه کوه صفه به کمک تله‌کابین، برای بازدید از قلعه تاریخی شاه‌دژ مسیر رفت و برگشت یک ساعت و نیمه تا این ارگ تاریخی را کوه‌پیمایی کردند.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول