اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با معرفی برترین‌ها

نخستین جشنواره مشاعره « انقلاب» در تویسرکان به کار خود پایان داد

خبرگزاری فارس: با معرفی برترین‌ها نخستین جشنواره مشاعره ادبی انقلاب در تویسرکان به کار خود پایان داد.

نخستین جشنواره مشاعره « انقلاب» در تویسرکان به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، به مناسبت دهه فجر بعد از ظهر امروز نخستین جشنواره مشاعره ادبی انقلاب با حضور شاعران و هنرمندان پیشکسوت، معاون فرماندار، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنی چند از مسئولان شهرستان در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی در فضای آکنده از شور و نشاط در جمع شاعرانه اهل فرهنگ، شعر و شاعری با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

مسئول انجمن اهل قلم شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی ما با شعر در هم آمیخته شده است، اظهار کرد: کشور با عظمت ایران اسلامی با قدمت بسیار کهن ادبیات و بزرگان و دانشمندان نامی در جهان مهد شعر است، و هر لحظه زندگی روزمره ما هم با شعر همراه است زیرا با آن زندگی می‌کنیم.

محمود صلواتی با بیان اینکه همه آنچه که ما در حوزه‌های مختلف با آن سر و کار داریم در شعر است، افزود: اگر بخواهیم به هویت اصلی خودمان برگردیم و ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی، فرهنگی و... حل کنیم باید به شعر شاعران بزرگ ایران زمین نظیر سعدی، حافظ و.. مراجعه و از آن‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از جلوه‌های ادب فارسی در بحث شعرخوانی در اصطلاح علمی مشاعره است، افزود: این شعرخوانی که یک عمل دوطرفی است در دوره‌های گذشته در دربار پادشاهان رواج داشته است.

مسئول انجمن اهل قلم شهرستان تویسرکان با بیان اینکه دوره مشخص انجام مشاعره به صورت مشخص‌تر در دوره صفویه دیده شده است، ابراز داشت: در تاریخ آمده است برخی از سلاطین خود شعرشناس بوده و در مراسم شعرخوانی شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه 50 سال پیش برنامه مشاعره با اجرای مهدی سهیلی به صورت مستمر هر هفته انجام می‌شد، یادآور شد: خوشبختانه بعد از انقلاب در صدا و سیما به شکل علنی و عمومی نخستین بار توسط دکتر آذر مشاعره انجام و با استقبال چشمگیری هم مواجه شده است و این مهم خود بسترساز علاقه و شکوفا‌ شدن نیروی خلاق جوانان و نوجوانان به ادبیات می‌شود.

صلواتی با اشاره به اینکه وجود انسان در دو بعد مادی و معنا تعریف می‌شود، تصریح کرد: بعد معنا که بر پایه خیال استوار است مهم‌ترین ابعاد وجود انسان است که در علم به آن روانشناسی بالینی گفته می‌شود که اگر این قسمت را از بشر بگیرند آن می‌میرد.

وی اضافه کرد: در این خصوص نمونه‌های بسیار زیادی در کتاب‌ها و داستان‌هایی نظیر داستان مردآزما و.... در ادبیات ایران اسلامی و حتی جهان وجود دارد که شعر روح بخش است.

در ادامه مراسم شرکت‌کنندگان با داوری محمود صلواتی و عبدا‌لمحمد سوری با هم در سه مرحله در موضوع‌های آزاد با هم به رقابت پرداختند.

در این مسابقه افراد شرکت‌کننده که بیشترین اشعار مورد استفاده آنها در حوزه‌های امر به معروف و نهی از منکر، نماز، انقلاب اسلامی و اعتیاد بوده از امتیاز ویژه برخوردار شدند.

جشنواره مشاعره ادبی انقلاب در سالن فردوسی در جمع پرشکوه ادیبان و شاعران پیشکسوت و جوان تویسرکانی با هشت شرکت‌کننده خواهر و برادر آغاز و با سه رتبه برتر خاتمه یافت.

بر اساس رعایت آیتم‌های مورد نظر در مسابقه مشاعره با تشخیص داوران در این جشنواره خانم‌ها زهرا ترکاشوند، فرزانه بهنام‌فر و فاطمه مالمیر به ترتیب حائز رتبه نخست تا سوم شدند و از آنها در این آیین با اهدا لوح تقدیر و جوایز نقدی تجلیل شد.

همچنین از زهرا سوری، ساحل بهنام‌فر، مهدی آقاملایی، نیکی پهلوانی و حمید جلیلوند با اهدای لوح سپاس و بسته فرهنگی تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است که نفرات برتر نخستین جشنواره مشاعره ادبی فجر انقلاب تویسرکان در مرحله استانی که در شهرستان بهار برگزار می‌گردد با دیگر شاعران در این مسابقه به رقابت خواهند پرداخت.

انتهای پیام/89010/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول